[AR] Het pure genieten op de bok!!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Napie

Het pure genieten op de bok!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-07 23:41

Geen vraag maar gewoon even nagenieten op Bokt van het pure genieten op de bok
Sinds 3 weken staan mijn pony's op een andere stal. De verhuizing is soepel verlopen. De pony's waren vrij snel op hun gemak, ik heb inmiddels alles uitgevogeld hoe ik het daar moet doen met aanspannen en we staan nog steeds direkt aan het bos maar aan de andere kant van het bos (verhuist van 500 meter van mijn huis naar 10 kilometer van mijn huis)

Sinds die tijd krijgen de pony's ook een stuk minder biks. Een kwestie die ik al vier jaar voerde met de vorige staleigenaar. Daar kregen de pony's elke dag 1 kilo biks onafhankelijk van de hoeveelheid weidegang of werk. Nu krijgen ze een kwart kilo. Het verschil was zo snel merkbaar. Het verschil van te hete pony's waarmee het constant een gevecht was naar pony's die lekker voorwaarts zijn maar ook heerlijk aan het lange leidsel stappen. Ik had niet gedacht dat dat nog mogelijk was.

Doordat ze nu zo prettig lopen voor de wagen, kan ik er ook veel meer van genieten. Geen gemopper van mij en geen gestuiter van hun.

Vandaag genoten van de lente. 15 kilometer door het bos naar Diever waar we een terrasje hebben gepakt en toen weer 15 kilometer terug. De pony's deden het top. Conditie is perfect.
Langzaamaan ga ik toch weer trainen om dit jaar weer enkele (oefen)marathons te gaan rijden en eind juni een mendurance. Ik kan weer rustig trainen zonder te vechten.

Wat is het leven toch heerlijk zo op de bok!
Hebben jullie dat nou ook wel eens?

megaspan

Re: Het pure genieten op de bok!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 07:47

nou hier nog een Haha!

heb gister mijn pony's voor de wagen geknoopt en ben lekker met vriendlief en hond wezen toeren.
we hebben 32 kilometer afgelecht en de pony's vonden het heerlijk.
het zonnetje scheen lekker en zat gewoon te genieten op de bok heerlijk.
kwam tot de conclusie dat ik het toch best goed voor elkaar had allemaal.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 08:57

Heerlijk he Lachen.
Helaas op het moment erg weinig tijd om ze in te spannen. Vorige week wedstrijd gehad (maar m'n ene pony had sinds de vorige wedstrijd niet meer voor de wagen gestaan) maar zelfs dat was super genieten. Het jonkie wat net weer van het land gekomen was en nog al heet, gestresst en stuiterig kan zijn ging zelfs super braaf zonder gekkigheid.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 11:15

Oh ja hoor, eigenlijk is zo'n beetje iedere rit genieten voor mij én de pony. Heerlijk; eerst een stukje door het dorp (en nee, daar vind je de rust niet, denk aan kinderen die willen aaien, panisch 'kijk, paaaaaardje' roepen of gillen 'maaaag ik meeeeee????!'. Naja, hebben we dat achter ons gelaten, dan gaan we lekker een heel stuk langs het kanaal kachelen, heerlijk. Stukje bos mee pakken, en via de andere kant in een gróót rondje weer terug. Dat 'kanaalrondje' is eigenlijk onze normale, vaste route. Doe je zo'n 2 uur over, zonder her en der wat omweggetjes te zoeken. Fijne is dat je op die route heerlijk kan varieen, en het ook een paar uurtjes meer kan rekken.

Langs het kanaal rijden geen auto's, wel wandelaars en fietsers, maar da's nog best wel gezellig; krijg iedere rit wel een aantal mooie complimentjes, en soms stop ik even om met iemand te praten.

Ik geniet eigenlijk iedere rit wel; er gaat altijd wat te eten en drinken mee, zo af en toe een sigaretje roken (oh oh, stoute Joyce Clown ) en als ik helemaal in het stille bos ben, de zandpaden op, dan gaat zelfs soms nog de mp3 speler zachtjes in. Heerlijk genieten, maar wil niet zeggen dat ik onderweg niet dressuurmatig bezig ben.

Nee, als Otje lekker loopt en niet zit te klieren, dan hebben we het beiden naar ons zin. Soms maken we ook wel een grote rit met een vriendin van mij (rijdt ijslanders) en dan rijd ik eerst zo'n 10 km. heen, dan nog een grote rit van ong 20 km. paar uurtjes, en dan weer zo'n 10 terug. Knipoog Vaak hebben we dan ook wel pauze's tussendoor, veel stapwerk tussendoor, en laatst was ik om 11 uur uit de weide vertrokken, en was stipt om 6 uur weer terug.

Genieten inderdaad Haha!

Edit: Fijn trouwens voor je, dat de pony's zo goed reageren op een stuk minder voer. Lachen Grappig dat je dat eigenlijk direct al aan ze kan merken qua gedrag etc. Lachen 1 kilo voor een shet vind ik wel hééél erg veel hoor, ookal werken ze nog zo hard.
Otje is in topconditie, werkt veel, is drachtig, maar krijgt per dag 2x over 3 handjes biks + wortels en tegenwoordig medicijnen tegen het hoesten. Dan nog onbeperkt hooi, omdat ze op een kale weide stonden.

Nu staan ze weer in het gras, en krijgt ze 2x per dag paar winterpenen, + handje biks, omdat ze nu ook gras heeft. De andere 2 hengstjes die nog te jong zijn om echt te werken, kregen samen altijd 2x daags 3 handjes biks voor hun 2en, dat ook met winterpeen Knipoog

Kun je nagaan wat een verschil in hoeveelheid he, met een kilo biks per dag;)

Everest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 12:49

Ik kan daar ook heerlijk van genieten! Echt, ik kan de natuur zo ontzettend waarderen... Dit in tegenstelling.. tot vele andere jongeren.. Die denken niet zo na bij de Nederlandse natuur..

Maar als ik door het bos rijd.. en de zonnestralen door de bladeren schijnen... Je helemaal geen geluid hoort op wat vogelgefluit en paardengebries na.. Heerlijk!

Voor jou ook erg fijn, dat er zo'n groot verschil is nu Lachen Ik merk ook vaak bij anderen dat teveel voer echt nergens voor nodig is.. Je paarden worden er veel te heethoofdig van.. Ik heb heel de winter bijna alle weekenden nog gereden.. vrijwel brokloos.. Nu ik met het betere weer ook meer ga rijden.. krijgt mijn pony natuurlijk ook meer voer..
Voer naar werk.. Lachen

Roxatte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 14:45

Napie schreef:
Nu krijgen ze een kwart kilo. Het verschil was zo snel merkbaar. Het verschil van te hete pony's waarmee het constant een gevecht was naar pony's die lekker voorwaarts zijn maar ook heerlijk aan het lange leidsel stappen. Ik had niet gedacht dat dat nog mogelijk was.

Zou dat echt veel verschil maken? Als dat zo is gaan die van mij ook meteen op dieet....Lijkt me wel ontspannen rijden als mn merrie wat rustiger is en ze binnenkort in tweespan gaat!
Verder ben ik het helemaal met je eens en zeker met dit weer is het puur genieten op de wagen. Gisterochtend zaten we om 9.00 uur al op de wagen; koffie in de thermos, bolletjes mee en heerlijk het bos in. En dan is het inderdaad genieten op de bok. En nu met de zomertijd kunnen we 's avonds ook weer lekker rijden....

IvoIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 20:59

Kan het me helemaal voorstellen, hoop dat ik ooit ook nog eens zo'n relaxte buitenrit kan maken Haha!
Momenteel ben ik dolblij als we relaxt en ontspannen door de bak hebben gereden, daar geniet ik al van, maa rdas ee nander verhaal natuurlijk Lachen

Fijn dat je pony's het zo naar hun zin hebben en dat ze goed reageren op minder biks, moet ik misschien ook eens doen!

Kan me helemaal voorstellen dat je er nu nog van zit te genieten Haha!

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 08:41

Ik geniet er de laatse tijd ook heel erg van.
Nu ik een lichte sulky heb kan ik lekker alleen op pad, hoef geen afspraken te maken, maar ga lekker rijden als ik tijd en zin heb. Met deze lichte sulky heeft Eli er ook veel meer zin in en dan geniet ik vanzelf ook veel meer. Dat is echt een super verschil met mijn zwaardere wagen.
Gisteren nog een heerlijk actief ritje gemaakt. Lekker over het 'strandje' en door het water gereden. Een aantal andere paarden tegen gekomen waar Eli als hengst dan netjes voorbij loopt. En dan het laaste stukje naar stal rustig stappend tussen een horde kinderen met skeltertjes, bolderkar, rolschaatsen ed.

Wat een heerlijk beesie heb ik toch!