Door een val, fysio en enige tijd niets toen is zijn "kruis" / rug slapper geworden. Hij is kort in zijn rug en daardoor ligt het zadel eigenlijk een stukje op de "zwakke" plek op zijn rug dus er komt voorlopig geen zadel op.
Ik heb besloten om de komende weken alleen dubbele longe en grondwerk te gaan doen. Ik heb het boek. "Grondwerk voor paarden" maar ik ben benieuwd welke oefeningen er nou goed zijn om zijn rug/kruis sterker te maken.
Ik weet wel die van het peentje tussen zijn benen door... daar gaan we ook verder aanwerken. Maar wat nog meer voor oefeningen???? Dat kan ik niet echt uit het boek halen.
Ik heb even op een foto aangeduid welk gebied ik bedoel.
Dit is wel een foto van voor zijn val dus nog weinig op te zien en toen was hij nog niet eens onder de man.
Pessoa ben ik geen voorstander van en spring mag/kan hij helemaal niet. Wel balkjes lopen dat is geen probleem... wel een goede optie trouwens. Hij is trouwens 5 jaar.
mijn fjord moets ook meer bespiering krijgen op zijn achterhand en wat bij ons heel goed heeft gewerkt is longeren (voor on circling want we doen aan parelli) op heuvels.
Enkele goede oefeningen zijn inderdaad de zijgangen met buiging zoals schouderbinnenwaarts, traver enz. Een makkelijker oefening is wending om de voorhand waarbij het paard netjes moet onder stappen en daarbij de voorbenen op een kleine volte laat mee stappen.
Verder overgangen waarbij je ook nog hals laag kan vragen door deze oefening eerst apart aan te leren. ER zijn natuurlijk nog veel meer oefeningen, maar denk aan verticale en horizontale buigingen met daarbij het zwaartepunt naar achteren verleggen.