Welk zadel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mlies

Welk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 19:57

Zit een beetje te twijfelen waar ik dit neer moest zetten, maar doe het hier maar..

Zoals het er nu uit ziet wordt onze bijna 4 jarige Friese ruin rond Juli ingereden.
Bitloos, en daar met een oud zadel van die mensen. Lachen
Nu moeten we straks zelf ook natuurlijk een zadel, maar heb geen idee wat voor..
Vorig jaar waren zusje en ik er nog wel over eens dat er een dressuurzadel moest komen, maar ik dat jaar heb ik me meer ingelezen, en nu weet ik niet wat ik daar mee zou moeten.

Bedoeling met paard is lekker allround, buiten rijden, wel wat dressuren etc in de bak, en later ook voor de wagen.
Dus, een zadel wat lekker zit, waar we beiden het wel een tijdje in uithouden is wel fijn. Haha!
Nu trekt mij de 'westernlook' wel, maar ik heb nog nooit op een westernzadel gezeten, dus ervaringen zijn welkom.
Ook wat gelezen over een Australian Stocksaddle, vond ze er mooi uit zien en schijnen lekker te zitten, maar hoe zit dat qua pasvorm en wil dat met een Fries?

Ook zal het paard qua bouw nog wel flink veranderen neem ik aan qua spieren en alles, is het dan verstandig om nu al een duur zadel aan te schaffen, of eerst een wat goedkopere [wat gelezen over Wintec, wisselbare bomen?] en later als ie een beetje stabiele vorm heeft een 'echte'?

Zo, heel wat vragen, hoop dat iemand me een beetje kan helpen, of nog leuke suggesties heeft. Lachen

Waratje

Re: Welk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 21:34

Met een goed dressuurzadel kun je ook uitstekend buitenrijden. Een trektocht met bepakking is misschien een brug te ver (er zijn trouwens dressuurzadels waar het wel mee kan), maar de gemiddelde buitenrit kan echt wel. Zadels als westernzadels en stockzadels moet je een keer proberen om uit te vissen of je het prettig vindt, bedenk daarbij ook dat het ene zadel het andere niet is, net als bij dressuurzadels.
Ik zou zeker nog niet op zoek gaan naar het "definitieve" zadel voor je paard, door het inrijden en doorrijden zal het paard nog behoorlijk veranderen. Als het paard een jaar of zes is, kun je redelijk veilig op zoek naar een duurder zadel dat echt naar je zin is. Tot die tijd zou ik gewoon een goed tweedehands zadel gebruiken, een beetje zadelmaker kan je daarbij helpen.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 21:36

Zilva

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 10:21

Kun je dan niet beter een veelzijdigheidszadel nemen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 10:28

Een barefoot is ook een prima zadel om recreatief mee te rijden. Het zit echt héérlijk, en zoals je al zei, tijdens het in- en doorrijden zal z'n vorm nog wat veranderen. Een barefoot verandert mee, ideaal!
Je hebt er een western-versie van, dus ook die mooie westernlook.
Ik heb er ook een, deze nl: http://img.photobucket.com/albums/v684/ ... /zadel.jpg

Je kan gratis een testzadel aanvragen bij boomloosrijden.nl en dan kun je het zelf uitproberen.

Ik zou dan wel vanaf het begin al daarmee gaan rijden. Bij een barefoot voel je heel goed de bewegingen die het paard maakt, en hij de bewegingen van de ruiter. Je kan hem dus al meteen heel erg op zit inrijden. Vooral bij bitloos rijden is dat heel fijn als je hem op zit makkelijk terug krijgt. Dat kan natuurlijk ook met een boomzadel, maar bij boomloos komen die signalen veel duidelijker door Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 10:40

Als ik je een tip mag geven, koop geen zadel vanaf internet of in een winkel en dan maar hopen dat ie past. Knipoog
Neem òf bij je zoek- en pastocht een zadelpasser mee en ga met ieder zadel dat je wat lijkt, rijden. En laat de zadelpasser kijken, zowel naar je paard, naar het zadel als naar het rijden.
Òf je laat een zadelmaker/passer aan huis komen met verschillende soorten zadels, en ga die proberen.

Bij een jong paard zou ik voor een tweedehands boomzadel gaan en deze gedurende de groei en ontwikkeling van het paard regelmatig (minstens halfjaarlijks) laten nakijken en aanpassen.
Wanneer het paard volgroeid is, kun je wel een keer een duurder zadel kopen.

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-07 14:16

MysticTinker, oeh de western die op boomloosrijden.nl staan vind ik erg leuk. Vingers aflikken
Als ie zover is zou ik die zeker wel een keer willen uitproberen. Ja

JoviBan, komt zeker geen zadel op de gok hoor. Lachen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 14:26

Als welke western zover is...?

Er zitten geen nieuwe meer aan te komen hoor , en de Caramello zoals Mystic Tinker die heeft is al vrijwel uitverkocht Tong uitsteken

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 14:31

boomloos zadel ?? is echt heerlijk

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-07 14:54

pmarena schreef:
Als welke western zover is...?

Als paard zover is. Haha!

pmarena