Kan hoefbevangenheid minder worden door overstap op Natural?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hamazone

Kan hoefbevangenheid minder worden door overstap op Natural?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 10:49

Ik heb een verzorgpony, een oude welsh ruin. Hij is alleen hoefbevangen. Zijn eigenaars zijn al met hem naar verschillende dierenartsen geweest, ook naar alternatieve (homeopaat, pendelaar). Soms gaat het iets beter, maar dan weer minder goed. Op het moment kan hij bijna niet meer lopen en heeft hij haaruitval (meer dan anders in de lente).

Hij mag nu een paar uur per dag in het weiland (een afgezet, schraal stukje met zo'n beetje alleen maar raaigras), voor de rest staat hij in de stal op tarwestro. Hij heeft altijd drinken en krijgt elke dag een paar kleine plakjes (getest) hooi een twee keer per dag bix. Hij is aan zijn voorbenen beslagen en aan de achterkant traditioneel bekapt.

Ik zie zelf heel veel goeds in het zo natuurlijk mogelijk houden van paarden, zijn eigenaars hebben daar niet zoveel verstand van.

Denken jullie dat zijn situatie kan verbeteren als hij natuurlijker zou worden gehouden?
En hoe dan? Heeft iemand daar ervaring mee?

Inge_

Re: Kan hoefbevangenheid minder worden door overstap op Natural?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 12:01

Natuurlijk laten bekappen en hele dag beweging geven, dan wordt de situatie waarschijnlijk al een stuk beter.
En ook kijken naar wat hij te eten krijgt , hoefbevangenheid komt vaak van binnenuit.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 15:52

hoefijzers eronder uit, geen biks meer, zoveel mogelijk buiten. Graszaadhooi geven, beweging etc.

Het is een stofwisselingsziekte die zich uit in hoefproblemen.

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 16:09

idd de ijzer eronderuit en zeker geen biks meer geven, laat hem lekker buiten met onbeperkt hooi, wel schraal hooi, dus lange stengels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 23:32

Hamazone schreef:
Denken jullie dat zijn situatie kan verbeteren als hij natuurlijker zou worden gehouden?
En hoe dan? Heeft iemand daar ervaring mee?

De volgende dingen gaan nu niet goed.
Juist een schrale wei (= gestressed gras) en stro (suiker) is verraderlijk voor hoefbevangenheid.
Dat hij veel op stal staat, is ook niet bevorderlijk (te weinig beweging en dus te weinig doorbloeding).
Geen biks meer geven, maar veel oud hooi.
En de ijzers eronder weg. Knipoog

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 00:00

Ik ga mee met alle bovenstaande antwoorden. Knipoog

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 00:03

Ijsco van de buren 14 jaar, is voor de derede keer bevangen...veel pijn...een week in Utrecht geweest ...Cushing geconstateerd...waarschijnlijk einde verhaal
Neem dit in overweging mee bij die oude ruin.
Sterkte!

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 00:04

cushing is lang niet altijd einde verhaal, er zijn tegenwoordig vrij goedkope medicijnen die de boel nog heel wat op kunnen rekken...

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 00:04

Ik zal maar gewoon eens een goede smid laten komen. Stuur maar een pb als je meer wilt weten, want ik heb er 1 meegemaakt die verkeerd behandeld was, namelijk 6 weken gips en daarna gewoon ijzer eronder.
Wanneer het paard niet meer accuut bevangen is, en hij dus al in het genezingsproces zit, mag hij best wat brokken hebben, maar gewoon heel weinig. Een teveel aan oud hooi is ook niet bevordelijk voor de spijsvertering en zal uiteindelijk de hoefgroei nadelig beinvloeden.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 00:08

Visconti schreef:
cushing is lang niet altijd einde verhaal, er zijn tegenwoordig vrij goedkope medicijnen die de boel nog heel wat op kunnen rekken...

is dat wat je wilt, rekken??
of kwaliteit??

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 00:10

kwaliteit, en dat kan gelukkig tegenwoordig met de goede medicijnen. Ik ken paarden die nog jaren door hebben kunnen leven zonder daarbij veel last te hebben van hun cushing. Maar dan moeet het paard uiterraad wel de goede medicijnen krijgen anders is het maar een zielige bedoeling..

maar goed, off topic Bloos

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 00:17

Paarje bij mij in de wei heeft cushing,en wordt bereden.
Beestje is al over de 20,en krijgt medicijnen die erg goed helpen.

Hamazone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 09:38

Als ik jullie reacties even moet samenvoegen:

De hoefijzers moeten weg (moet hij ook natuurlijk bekapt worden? Kan hij die overgang nu wel aan?)
Hij moet veel beweging krijgen (maar hij kan bijna niet meer lopen, dus dat wordt gewoon veel in de wei en hem zelf laten bepalen wanneer hij loopt, of moet ik hem dwingen te lopen?)
Hij moet geen of weinig bix en meer, vooral stengelig hooi (wat zijn de voor- en nadelen van oud hooi?)
Hij mag geen stro in zijn stal (wat dan? Eerst stond hij op rubber matten, makkelijk schoon te maken maar juist nu zijn we overgegaan op stro omdat hij veel ligt.)
En de wei moet niet schraal zijn (maar als het te vet is zitten er volgens de DA te veel eiwitten in, en omdat het nu vaak koud en zonnig weer is zit er volgens mij veel fructaan in, wat ook niet erg bevordelijk is.)

Klopt dat zo een beetje? En heeft iemand antwoord op mijn vragen? (het zijn er wel erg veel Bloos )
En waarom moet het allemaal zo? Als mijn mening een beetje wetenschappelijk onderbouwd is, kom ik geloofwaardiger over.

superdymp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 10:00

ik heb een pony gehad die bevangen was maar ik moet eerlijk zeggen dat ik er niet zo positief over ben hoor , heb er aardig wat aan en voor hem heb gedaan maar het bleef altijd terug komen (wel had hij ook betere momenten)
Nou moet ik ook wel eerlijk erbij vermelden dat het bij hem kwam omdat hij jeuk had en daar niks meer aan te doen was en hij dus pretnison had gekregen en daar bevangen van was geworden (die pretnison raad ik dus ook nooit aan want daar ben ik wel van geschrokken dat je pony dan van de ene in de andere ellende valt)

Hij moest van zijn ijzers af
Zand in de stal (inplaats van andere bodembedekking) koelt goed en gewicht word goed verdeelt
Geen voer alleen hooi maar ook weer uitkijken dat hij niet te weinig at want dat was ook weer niet goed
kortom het is niet makkelijk om het goeie voor je beestje te vinden
Kijk hier even over graszaadhooi viewtopic.php?f=111&t=713942&hilit=

en of dat natuurlijk bekappen op dit moment bij jou pony zo goed is nou dat zou ik eerst eens goed over leggen met je da en hoefsmid en bel desnoods zo'n natuurlijk bekapper , ik zou het in ieder geval nu even niet doen

heel veel sterkte met je pony

coulash

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 12:37

ik zou (als je er al niet geweest bent) surfen naar http://www.paardnatuurlijk.nl. De info die je daar leest heel aandachtig opnemen: kijken of je het toe kan passen op jou situatie: let op het is een MANIER VAN PAARDENHOUDEN....
Niet alleen de ijzers eronderuit, maar de hele achtergrond meenemen in de verzorging van het paard en ik weet zeker dat het in ieder geval een KANS krijgt als je dit op dit paard zou kunnen toepassen! Heel veel succes ermee, vooral voor het paard! Groeten Bianca

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 15:58

Als ik jou was zou ik hem in de bak zetten met hooi en water. Het zand is lekker koel voor zijn hoeven. Als je het hooi op verschillende plekken legt kan ie ook nog een beetje lopen. Mijn pony is vorige zomer en de zomer daarvoor hoefbevangen geweest. Met veel moeite hadden we haar toen net op stal gekregen, moest ze van de DA in de bak. Wat normaal 1 minuut lopen duurde duurde toen 1½ uur. Bloos! Het is over gegaan doordat ze toen gewoon dag en nacht in de bak heeft gestaan, en niet teveel eten heeft gehad. Nu is ze weer helemaal normaal maar dat is pas sinds december ofzo. Ze staat nu nog wel in het land maar met dit mooie weer gaat ze weer de bak in. En ze wordt natuurlijk bekapt wat ook goed helpt. Lachen

Hamazone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 20:01

coulash schreef:
ik zou (als je er al niet geweest bent) surfen naar http://www.paardnatuurlijk.nl. De info die je daar leest heel aandachtig opnemen: kijken of je het toe kan passen op jou situatie: let op het is een MANIER VAN PAARDENHOUDEN....
Niet alleen de ijzers eronderuit, maar de hele achtergrond meenemen in de verzorging van het paard en ik weet zeker dat het in ieder geval een KANS krijgt als je dit op dit paard zou kunnen toepassen! Heel veel succes ermee, vooral voor het paard! Groeten Bianca

Ik ben er al vaak geweest, maar het is altijd handig om m'n kennis weer eens bij te spijkeren Knipoog
Ik ben het in de meeste dingen heel erg eens met die manier van paarden houden, maar het is niet m'n eigen pony maar verzorgpony. Ik heb dus eigenlijk niet over zijn situatie te beslissen, maar zijn eigenaars zijn meestal best redelijk, dus als ik met goede argumenten aankom (die zeker ook op die site te vinden zijn) zouden ze best bereid zijn om wat aanpassingen te doen.
Ik denk alleen niet dat ze hun hele manier van paarden houden zouden willen en kunnen veranderen...
Maar ik kan alles proberen!

Hamazone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 20:03

Ashquar schreef:
Als ik jou was zou ik hem in de bak zetten met hooi en water. Het zand is lekker koel voor zijn hoeven. Als je het hooi op verschillende plekken legt kan ie ook nog een beetje lopen. Mijn pony is vorige zomer en de zomer daarvoor hoefbevangen geweest. Met veel moeite hadden we haar toen net op stal gekregen, moest ze van de DA in de bak. Wat normaal 1 minuut lopen duurde duurde toen 1½ uur. Bloos! Het is over gegaan doordat ze toen gewoon dag en nacht in de bak heeft gestaan, en niet teveel eten heeft gehad. Nu is ze weer helemaal normaal maar dat is pas sinds december ofzo. Ze staat nu nog wel in het land maar met dit mooie weer gaat ze weer de bak in. En ze wordt natuurlijk bekapt wat ook goed helpt. Lachen

Wat herkenbaar, die anderhalf uur...
Ik zal het aankaarten bij de eigenaars, dat dag en nacht in de bak, nou maar hopen dat ze niet vinden dat dat te koud voor hem is... Nagelbijten / Gniffelen

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 20:59

Tinkerloos schreef:
Paarje bij mij in de wei heeft cushing,en wordt bereden.
Beestje is al over de 20,en krijgt medicijnen die erg goed helpen.

de pony waar jij het over hebt is al 27, heeft al jaren Cushing en krijgt daarvoor homeopathische medicijnen. verder krijgt hij ook nog van alles wat je eigenlijk niet zou moeten voeren maar doet het er prima op. zijn eigenaresse bekapt hem zelf.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 21:01

Hamazone schreef:
Ashquar schreef:

Ik zal het aankaarten bij de eigenaars, dat dag en nacht in de bak, nou maar hopen dat ze niet vinden dat dat te koud voor hem is... Nagelbijten / Gniffelen

dan kan hij toch een dek op??

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 21:08

[/quote]

Ik zal het aankaarten bij de eigenaars, dat dag en nacht in de bak, nou maar hopen dat ze niet vinden dat dat te koud voor hem is... Nagelbijten / Gniffelen[/quote]

dan kan hij toch een dek op??[/quote]

Volgens mij bedoelde ze dit eigenlijk wat sarcastisch Lachen Paarden hebbben in principe (er zijn natuurlijk uitzonderingen en voor het gemak) geen deken nodig om zich warm te houden Knipoog

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 13:15

Omdat ik een ezel heb die ook regelmatig hoefbevangen is heb ik het volgende gedaan. Hij mag niet meer op de weide (vorige keer 10 minuten op de wei geweest, dag later hoefbevangen) hij staat s'nachts in een grote loopstal samen met de anderen. Naast een klein beetje hooi en een klein beetje stro krijgt hij 1 keer per week een klein beetje suikervrije en eiwitarme muesli, dit omdat hij heel erg dik is en ezels hyperlipemie kunnen krijgen als ze te snel en te veel afvallen. Op de dagen dat hij zich niet goed voelt en weer bevangen is lopen me met hem aan de hand soms wel 2 tot 3 uur. Tussendoor worden zijn benen gekoelt. Na he lopen met koud water nog eens 15 minuten per been koelen en dan als de zandbak erg modderig is in de bak laten lopen anders mag hij weer terug naar de andere ezels, in de houtbak.

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 15:32

shabbay schreef:

Ik zal het aankaarten bij de eigenaars, dat dag en nacht in de bak, nou maar hopen dat ze niet vinden dat dat te koud voor hem is... Nagelbijten / Gniffelen[/quote]

dan kan hij toch een dek op??[/quote]

Volgens mij bedoelde ze dit eigenlijk wat sarcastisch Lachen Paarden hebbben in principe (er zijn natuurlijk uitzonderingen en voor het gemak) geen deken nodig om zich warm te houden Knipoog[/quote]
Toen mijn pony de bak in moest van de DA vond ik het ook wel even zielig want het was net zo'n periode met de hele tijd regen enzo. Maarja even hard zijn. Haha! Hoefbevangenheid vind ik zieliger. Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 16:03

Hmm. Dit gaat mij VEEL te snel met al die huiskamer-experts.
'Hoefbevangenheid' is net zo'n verzamelterm als 'koliek'.

Het is in ieder geval verstandig eerst te, laten, onderzoeken wat er aan de hand is voor er zomaar 'ijzers eronderuit' over te roepen. Meer beweging en geen ijzers bevorderen het herstel van de vloeistof-circulatie in de hoef en daarmee het gevoel = pijn in de voeten.
Let wel ik schrijft NIET dat ijzers eronderuit pijn veroorzaakt, doch dat je niet zomaar de nu 'verdoofde' voeten hun gevoel terug mag laten krijgen zonder gerichte aanpak van de echte oorzaak én pijnbestrijding.

Verder is het een open vraag waarvan het antwoord afhankelijk is van de staat van de hoeven of die zonder éxtra problemen te ontwilkkelen ijzerloos tegen meer bewegen opgewassen zijn.

Het enige advies hier wat indien met beleid, dus geleidelijk, uitgevoerd geen kwaad kan is overgaan op een basis van ruwvoer zonder 'energiekorrels'.

HC

aart65

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 01:09

Bij hoefbevangen paarden ligt nog een ander probleem op de loer. Opmerkingen als alleen oud hooi zijn gevaarlijk. Op zich niet verkeerd, maar zorg wel dat zijn mineralenbalans in order blijft. Door alleen oud hooi te voeren verstoor je de hele spijsverteringsevenwicht. Gevolg is een minder goed herstel.
Maar alle huiskameradfviezen op eer rij, zoek een dierenarts die je aanstaat en leg de boel eens voor. Maak een plan van aanpak en bespreek dat met hem. Overleg dit ook met je (natuurlijke) hoefbekapper. Dan moet je er uit kunnen komen.