[AR] Pony totaal niet voorwaarts

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Linda_Fleur

Pony totaal niet voorwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 23:10

Ik heb een welsh A pony van bijna 4 jaar. Als 3-jarige is hij beleerd en van de winter ben ik het mennen wat meer op gaan pakken. Maar ik erger me er echt dood aan dat Jeebie absoluut niet voorwaarts is. Hij loopt maar te sloffen in de bak en valt zowat in slaap. Van mijn stem is hij niet zo onder de indruk behalve als ik hem aanmoedig alsof ik in een voetbalstadion sta. Zweep is hij helemaal niet bang van, 1 keer een klap en hij loopt wel harder, maar na een paar passen kan ik hem weer een klap geven.

Nu heb ik nog geen les gehad, ik wil wel in de les gaan bij ons op de club. Maar daar is het probleem dat er op dit moment geen plek is, dus dat gaat helaas nog wel een tijdje duren. Ook is zijn conditie niet helemaal geweldig waardoor ik nog geen uur met hem kan rijden. Dus dan zou ik het ook nog zonde van het geld vinden.

Voor de duidelijkheid, sloomheid heeft niets te maken met zijn conditie. Want hij sloft van begin af aan al en onder het zadel is hij juist weer erg fris en loopt hij lekker door.

Hebben jullie enig idee hoe ik dit kan verhelpen? Ik ga nog wel proberen achter de menlessen aan te zitten maar dat kan misschien nog wel een tijdje duren en ik wil toch graag door blijven mennen. Maar op dit moment vind ik het niet leuk, omdat ik geen idee heb hoe dit op te lossen.

Tess

Re: Pony totaal niet voorwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 09:12

Heb ik ook gehad, precies hetzelfde, ik kocht een a pony erbij vorig jaar en deze zou onder het zadel best pittig geweest zijn maar bij mij was ie niet vooruit te branden voor de wagen.
Ik heb alles door de molen gehaald, gewicht van de wagen, het tuig, het bit, hoefbeslag, zijn voer, gebit, bloedonderzoek, noem maar op. Hij was ook nergens van onder de indruk en ik werd er echt niet goed van, het leek er serieus op dat hij bij mij niet ging voldoen en ik rij alleen maar recreatie.
Met longeren ging het wel goed en met wandelen ook. Rijden weet ik niet want ik heb geen klein kind in de buurt wat dat voor mij kan doen.
Enfin, ik heb hem toch wat hoger in het voer staan nu en hij loopt sinds kort met zijn makker in tweespan en alle problemen zijn als sneeuw voor de zon verdwenen.
Ik denk wel eens dat ie het heel lastig vond om alles alleen te moeten doen hoewel ik niet veel van hem vroeg. Zijn conditie is nu ook beter en hij is tijdens het werk soms zelfs iets te vrolijk Haha! , maar goed, het is ook lente dus...

Maar goed, is jouw wagen niet te zwaar misschien of de bak te log? Heeft ie toch last van het tuig, loopt ie wel beter als er een ander meegaat (bv onder het zadel naast hem).
Let ook eens op de tijd van voeren, daarvoor moet je misschien even de boeken in maar sommige pony's krijgen serieus een suikerdip een paar uur na het krachtvoer dus dat zou ook nog kunnen.
Tja en verder kan ik alleen maar bedenken wat iedereen ws gaat zeggen, neem les en kijk eens wat een goeie instructeur er van vind.
Laatst bijgewerkt door Tess op 21-03-07 09:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 09:17

Ik zou toch beginnen met conditietraining.
Aan de lange lijnen en veel longeren.
Veel buitenritten maken en op het asfalt voorwaarts houden
Een zandbak is natuurlijk altijd te zwaar met een te grote wagen erachter,

Dus goed aan de conditie en vooral gewicht werken.
Menponys doen het altijd beter als ze niet te dik zijn.,

Marmot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 16:51

Ik zou de weg maar eens op gaan. In de eerste plaats omdat een bak erg zwaar is, je hebt een jonge pony en die moet het alleen doen. In de tweede plaats omdat je met een jonge pony gewoon heel veel kilometers moet maken, en zoveel mogelijk rechtuit moet lopen. Pas als hij netjes recht op eigen benen loopt wordt het tijd voor gymnastiek. Daarnaast zijn er wel meer dieren die zich dood vervelen in de bak, buiten is er tenminste wat te zien en lopen ze vaak veel vlotter door. Je pony moet het wel leuk blijven vinden, anders wil hij niet voor je werken. En rij vooral niet te lang, probeer te stoppen voordat hij de lol eraf heeft cq sloom wordt. Succes ermee!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 18:54

Meeste tips zijn al wel gegeven Knipoog Waar je ook eventueel aan kan denken: een tikje met de zweep stompen ze vaak op af, als je dit maar vaak genoeg doet. Een 'klaptouwtje' aan je menzweep wil ook nog wel eens helpen; aan de meeste menzwepen zitten die ook standaard. Zijn voor 1 a 2 euro bij de ruitersportzaken te koop. Maak je een bepaalde beweging met je zweep vanuit je pols, dan geeft dat een 'klapgeluid'. Knipoog

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 11:16

Ik denk dat je pony nog erg jong is en waarschijnlijk de kar te zwaar is. Hij is nog geen 4 en komt waarschijnlijk kracht tekort. Zelf zou ik hem lekker een paar maanden in het land zetten en na de zomer weer inspannen als hij sterker is geworden.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 11:26

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 13:01

BlackDevils schreef:
Ik zag de foto's op marktplaats staan maar waneer je m niet zo vet had dan zou dat een heel eind schelen.
http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A//dieren.marktplaats.nl/rijtuigen-en-koetsen/83378214-concourswagen.html

Hmm ja, denk ook dat het een soort dubbelopwerking heeft; én je pony is een beetje te dik, én je kar is nogal groot uitgevallen voor een welsh A'tje. Knipoog Kun je niet een ander karretje, die kleiner is, even lenen van iemand en hem daarvoor zetten? Kijken of hij dan wél meer voorwaarts is? Is dat het geval, dan weet je gelijk waar het aan ligt Knipoog

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 18:11

Eerst is het belangrijk om álle mogelijke lichamelijk klachten uit te sluiten. Dus; is je wagen goed (goed vast, niet te zwaar, genoeg ruimte om te draaien in de wending), zit je tuig goed (past het tuig en bit perfect, geen drukplekken), is het voer goed (genoeg energie, genoeg hardvoer, niet vlak voor rijden), verder geen lichamelijke klachten (los van het rijden).
Wanneer je dit uit kan sluiten, kan je verder kijken:
Vindt hij het werk misschien niet leuk? Waarom niet; rijdt je altijd op dezelfde plek, mist hij zijn vriendje, beloon je hem te weinig en straf je in verhouding te veel?
Is hij wel toe aan gymnastieken in de bak? Een groene pony heeft namelijk al moeite genoeg om zich overeind te houden op de rechte, verharde weg. Als je te vlug in een zware, krappe bak gaat rijden, kan dit erg moeilijk voor hem zijn.

Als je dit állemaal kan uitsluiten moet je gaan werken aan het consequent rijden en het scherp maken op je stem. Een hulp = reactie. Beginnend met een normale hulp, geen reactie, iets duidelijker je commando geven, geen reactie, nog een keer het commando en een tik met de zweep. Veel overgangen stap - draf kunnen ervoor zorgen dat hij alert blijft op jou en daardoor zijn tempo in draf ook minder snel laat vervallen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 18:37

Sjonniej schreef:
Eerst is het belangrijk om álle mogelijke lichamelijk klachten uit te sluiten. Dus; is je wagen goed (goed vast, niet te zwaar, genoeg ruimte om te draaien in de wending), zit je tuig goed (past het tuig en bit perfect, geen drukplekken), is het voer goed (genoeg energie, genoeg hardvoer, niet vlak voor rijden), verder geen lichamelijke klachten (los van het rijden).
Wanneer je dit uit kan sluiten, kan je verder kijken:
Vindt hij het werk misschien niet leuk? Waarom niet; rijdt je altijd op dezelfde plek, mist hij zijn vriendje, beloon je hem te weinig en straf je in verhouding te veel?
Is hij wel toe aan gymnastieken in de bak? Een groene pony heeft namelijk al moeite genoeg om zich overeind te houden op de rechte, verharde weg. Als je te vlug in een zware, krappe bak gaat rijden, kan dit erg moeilijk voor hem zijn.

Als je dit állemaal kan uitsluiten moet je gaan werken aan het consequent rijden en het scherp maken op je stem. Een hulp = reactie. Beginnend met een normale hulp, geen reactie, iets duidelijker je commando geven, geen reactie, nog een keer het commando en een tik met de zweep. Veel overgangen stap - draf kunnen ervoor zorgen dat hij alert blijft op jou en daardoor zijn tempo in draf ook minder snel laat vervallen.

Goed advies Sjonniej, mooi onder woorden gebracht Lachen

xNicolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 20:12

Hmm geen idee Haha!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 21:45

xNicolx schreef:
Hmm geen idee Haha!

Sorry, ik tem even; als je niets nuttigs te zeggen hebt, reageer dan ook niet. Typisch geval van berichten bij elkaar sprokkelen... Slapen

Einam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 22:18

Zoals al gezegd flink op dieet, lekker naar buiten het bos in en daar super concequent werken aan het voorwaarts zijn.
Geen reactie, dan gelijk een flinke lel verkopen, als je pony dan voorwaarts reageert dit ook belonen en niet meteen terug nemen.
Heel veel 'schakelen' in tempo bijv. draf-stap-draf, maar ook binnen de gangen veel overgangen rijden.
Daarnaast worden paarden doorgaans lekker actief van een stuk lekker rechtuit galopperen.

Wees creatief en biedt je pony voldoende uitdaging in het werk.
Rondjes rijden in een bak is dood saai.

Succes!

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 00:49

Hardstikke bedankt voor alle berichten, ik denk dat ik hier heel wat mee kan! Jeebie is inderdaad moddervet, en probeer daar echt wat aan te doen maar dat gaat moeilijk als boeren niet mee werken. Volgende week vertrek ik naar een andere stal en gaat hij flink op dieet. Longeren ga ik ook vaker doen.
Ik dacht eigenlijk dat het gewoon kwam doordat hij nog moest leren trekken (onder het zadel heeft hij pit zat), maar de punten die jullie noemen ga ik aan proberen te werken.
Languit op de weg is nogal moeilijk omdat ik nooit iemand mee heb en in mijn eentje durf ik niet (wordt ook sowieso niet aangeraden).
Mijn kar is trouwens vrij groot (ik weet het) maar volgens de kenners hier moest het prima kunnen. Mijn kar is namelijk licht en rolt makkelijk, zelfs beter als de shettenwagen van een vriendin van mij. Ik heb hem inderdaad wel op marktplaats staan gezien ik een kleinere wagen wil hebben.

Bedankt voor de reacties en ik ga eraan werken! Ik denk dat ik hem de komende weken nog even niet inspan en eerst aan zijn conditie ga werken (behalve als iemand met mij mee wilt over de weg).

Tess

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 11:31

Lintjuuuh schreef:
Jeebie is inderdaad moddervet, en probeer daar echt wat aan te doen maar dat gaat moeilijk als boeren niet mee werken. Volgende week vertrek ik naar een andere stal en gaat hij flink op dieet.

Even een waarschuwing wat dat dieet aangaat, doe dit voorzichtig en langzaam, als je een kleine pony snel laat afvallen kan hij last krijgen van hyperlipaemie, er komt dan vet in het bloed en daar kan hij erg ziek van worden, zelfs tot de dood er op volgt!
Dus volop (evt. wat ouder) ruwvoer van goede grove kwaliteit, brokjes naar behoefte, een mineralenliksteen en weinig vers gras. Met meer beweging moet het dan langzaam goed komen.

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 13:43

Tess: Ik zal hem ook zeker niet direct helemaal op dieet zetten (vet op het bloed wist ik van) maar zowiezo de overgang van kuilgras naar hooi zal ook veel uitmaken. Vorig jaar kreeg hij onbeperkt hooi en daar werd hij nooit megadik van (was dan wel oud hooi).

Wie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 12:11

hooi is ook alleen buik vulling en daar worden paarden niet dikker van, lijkt soms wel zo omdat hun buik groter wordt maar da's geen vet