Paard heeft geen respect

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Saskiaatje

Paard heeft geen respect

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 18:57

Hallo.

Mijn paard is een KWPN-er ruin van 11 jaar en 1.78m. hoog. Ik heb hem nu anderhalf jaar en hij heeft totaal geen respect voor mij. Met poetsen, zadelen, wandelen en longeren is hij heel braaf en lief, maar zodra ik met hem wil "spelen" of ga rijden wordt hij dominant. Toen ik hem net had was ik brave manegepaardjes gewend die geen vlieg kwaad doen en toen ik hem bij zijn vorige eigenaresse op stal reed heeft hij blijkbaar kalmeringsmiddelen gehad. Hij heeft mij toen met rijden dus erg in de maling genomen. Bokken, steigeren, rennen, noem maar op. Ik vond het eng (ik was pas 15) en ben dus meerdere malen afgestapt. Dit heeft hij inmiddels afgeleerd, maar de rechterhand bijv. is nog steeds een probleem. Hij wilt het niet, dus gebeurd het niet. En ik ben een te grote schijterd om 'ns consequent op te treden en hem 'ns ontzettend op z'n donder te geven. Zouden Natural Horsemanship of join-ups er voor kunnen zorgen dat hij meer respect voor mij krijgt, met rijden? Of ben ik een hopeloos geval en moet ik hem inderdaad verkopen, zoals me door veel mensen aangeraden wordt? Want ik wil hem namelijk echt niet kwijt, hij is naast het rijden zo lief.

Groetjes,
Saskia.

Arabesk

Re: Paard heeft geen respect

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 20:51

Nee ik zou hem nog niet verkopen. Begin eerst eens met grondwerk voordat je weer opstapt. Je kan verschillende programma's volgen. Het goedkoopst is het bestellen van het boek 'grondwerk' van Inge Teblick. Heel praktisch en duidelijk uitgelegd zijn de paketten van Parelli.

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 21:54

ik zou em niet verkopen, en ik raad join-ups ook niet bepaald positief aan, wel zou ik dus echt beginnen met grondwerk, desnoods wat levens echte begeleiding erin.
en zoals arabesk al zei, teblicnk is goed, parelli is goed, dan heb je nog honza blahah, emiel voest, terra natura,chris irwin, mark rashid, alexander nevzorov, etc etc etc. moet lukken hoor meid Knipoog ik ken het probleem. en kijk eens op het nhforum (.nl)
succes ermee

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 21:55

Ik zou er eens een osteopaat na laten kijken, dit gedrag zou heel goed veroorzaakt kunnen worden door pijn.

MonsterInc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 22:01

heel bekend probleem !
onder begeleiding van mijn instructeur gaat het al stukker beter , die leert mij hoe ik hem moet doorpakken , met kracht win ik het toch niet , maar met slim zijn wel , doormiddel van diverse trukjes , mischien dat je daar begeleiding ik kan krijgen van iemand,, of heb je dat al ?
verder zou ik ook kijken naar andere oorzaken , bij mijn paard kwamen we er achter dat hij ook vast zat in zijn rug en hierdoor ook zo deed , na wat behandelingen gaat het ook beter ,
verder ga ik ook wat grondwerk met hem doen , vind hij ook erg leuk , verder ben ik in de omgang ook zeer consequent met hem , ( als ik er niet op zit ) en dat heeft ook al veel geholpen .

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 22:10

Tja verkopen is een optie. Beetje afhankelijk van hoeveel 'last' jij hiervan hebt, het moet tenslotte wel leuk blijven!

Consequentie begint ook op de grond. Je schrijft dat je met hem 'speelt'. Ik denk dat je daarmee moet stoppen, tenzij je weet hoe jij met hem kan spelen en daarbij dominantie uitstraalt.

Op zijn donder geven is ook geen optie. Zolang je paard niet weet wanneer hij iets goed doet en wanneer hij iets verkeerd doet heeft dat geen zin.

Bij alles wat je met hem doet moet je ervoor zorgen dat hij gehoorzaam is. Dus alles wat jij niet wilt, dat laat je weten door stem of zit/been hulpen, uiteraard belonen zodra er iets goed gaat!

Succes!

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 23:31

annebe schreef:
Ik zou er eens een osteopaat na laten kijken, dit gedrag zou heel goed veroorzaakt kunnen worden door pijn.

Ja, maar bij mijn bijrijdster loopt hij wel erg goed. En zij is nu eenmaal wat hoger qua niveau dan ik.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 02:32

Als zij nooit last heeft van dat het paardje een bepaalde wending niet wil maken of dat hij bokt steigert, dan zou je misschien iets hebben zitlessen.

Toch blijf ik adviseren om eens in het jaar na te laten kijken door een osteopaat.
Veel paarden blijken vast te zitten in hun rug, nek o.d of van een oude ziekte wat nog steeds spanning veroorzaakt.

Respect dwing je niet af bij een paard, maar verdien je.
Ook veel grondwerk kan hier goed bij helpen.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 07:54

Ik denk dat een join up weinig zal helpen, zoals je zelf al een beetje aangeeft word je paard dominant door het ontbreken van leiderschap bij jouw, met een join up zul je even de baas worden maar als je vervolgens weer de zelfde fouten maakt als voorheen is hij zo weer de baas.

Parelli is een optie, een pakket is heel duur maar het is een heel simpel stappen plan waarvan de realatie met je paard echt stukken beter kan worden.

Over het verkopen: dat moet je echt voor jezelf bepalen, als je zelf zegt dat je niet consequent genoeg bent moet je je afvragen of je denkt dat je het ooit wel doet. Als ik het zo hoor heeft dit paard namelijk wel een vrij sterke leider nodig, en als jij dat van nature niet bent is het misschien verstandiger om een paard te kopen dat wat lager in de rangorde staat en wat makkelijker is. Maar goed dat moet je gewoon voor jezelf bekijken Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 08:44

Join-up is in mijn ogen de oplossing niet voor het corrigeren van problemen bij het rijden.
Ik zou iig rug, zadel laten controleren, tanden laten controleren.

Voorlopig niet meer met je paard "spelen" (vraag me af wat je daaronder verstaat?) , als je de verkeerde voor je hebt kan dat idd dominant gedrag in de hand werken werken. "Spelen" via de Parelli manier kan weer wel.

Verkopen zou ik voorlopig nog niet doen. Als je lichamelijke problemen hebt uitgesloten kun je ook kijken of je hem uit handen kunt geven, kijken wat hij bij een ander doet.
Verder idd zelf een cursus volgen, en ook ik zou Parelli daarbij adviseren, maar reken er dan ook op dat je de eerste maanden het rijden op een laag pitje moet zetten, Parelli begint vanaf de grond. Je moet bereid zijn om een stapje terug te doen.

Take the time it takes so it takes less time....

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-07 08:47

Cassidy schreef:
Join-up is in mijn ogen de oplossing niet voor het corrigeren van problemen bij het rijden.
Ik zou iig rug, zadel laten controleren, tanden laten controleren.

Voorlopig niet meer met je paard "spelen" (vraag me af wat je daaronder verstaat?) , als je de verkeerde voor je hebt kan dat idd dominant gedrag in de hand werken werken. "Spelen" via de Parelli manier kan weer wel.

Verkopen zou ik voorlopig nog niet doen. Als je lichamelijke problemen hebt uitgesloten kun je ook kijken of je hem uit handen kunt geven, kijken wat hij bij een ander doet.
Verder idd zelf een cursus volgen, en ook ik zou Parelli daarbij adviseren, maar reken er dan ook op dat je de eerste maanden het rijden op een laag pitje moet zetten, Parelli begint vanaf de grond. Je moet bereid zijn om een stapje terug te doen.

Take the time it takes so it takes less time....

Met spelen bedoel ik dat hij los staat in de paddock en dat ik hem wat VD-dingetjes laat doen, ikzelf kleine stukjes ga rennen en hij heel vrolijk met me mee huppelt, dat soort dingen. Alleen soms dan vindt hij bijvoorbeeld dat hij z'n snoepje al verdiend, en dan wordt 'ie dominant.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 08:53

En dat dominant doen uit zich hoe?
Een paard heeft een eigen persoonlijke ruimte en een mens ook. Geen enkel onderdanig paard zal ongestraft de persoonlijke ruimte van een dominant paard betreden. Als hij jouw persoonlijke ruimte binnenkomt - maakt niet uit op welk moment, al is dat spelen - moet je hem heel erg duidelijk uit jouw persoonlijke ruimte zetten. Neem een zweep mee om dat desnoods voor elkaar te krijgen.

De persoonlijke ruimte van jezelf is ongeveer anderhalve meter rond, een hoolahoop rond jezelf. Let er maar op. de volgende keer dat je weer met hem bezig bent. En dan maakt het niet uit of je met hem loopt, of speelt, of hij gewoon naast je staat.

Ik denk dat jij gewoon wat zelfverzekerder moet worden. Hij is je gewoon vreselijk aan het uitproberen, en weet dat hij het bij jouw voor elkaar krijgt....

En loop niet te pas en te onpas met snoepjes te paaien. Paard moet bij jou willen zijn omdat hij je respecteerd, en niet vanwege dat snoepje in je zak. Als je hem wat wilt geven, doe dat in de voerbak, niet meer uit je hand geven.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 21:31

snoepjes kunnen inderdaad funest werken!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 22:42

Saskiaatje schreef:
En ik ben een te grote schijterd om 'ns consequent op te treden en hem 'ns ontzettend op z'n donder te geven. Zouden Natural Horsemanship of join-ups er voor kunnen zorgen dat hij meer respect voor mij krijgt, met rijden? Of ben ik een hopeloos geval en moet ik hem inderdaad verkopen, zoals me door veel mensen aangeraden wordt? Want ik wil hem namelijk echt niet kwijt, hij is naast het rijden zo lief.

Je geeft eigenlijk al aan waar het zit: bij jou. NH levert geen respect op van het paard, een te respecteren persoon levert respect op van het paard. Werk aan jezelf (en speel met je paard) is ook een bekend citaat van Parelli. Je kunt uiteraard best NH-systemen gebruiken om aan jezelf te werken, maar besef dat het een hulpmiddel is.
Wat betreft verkopen of niet: ga bij jezelf na of jij zodanig wilt veranderen dat jij je paard kunt bieden wat hij nodig heeft. Je bepaalt zelf hoe "hopeloos" je bent. Het feit dat je hier vraagt geeft aan dat je in ieder geval beseft dat het zo niet verder gaat, dat is al heel veel meer dan veel mensen ooit zullen doen. Je zwakke punten kennen is goed, maar vergeet niet ook je sterke punten te herkennen Knipoog
Succes, je zult best tot een goed besluit kunnen komen.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 17:27

Zoek begeleiding en laat je paard inderdaad nakijken door een osteopaat. Doormiddel van specifieke trainingen kun je zowel het probleem gedrag verminderen als de lichamelijke problemen die dit paard zo te lezen zeker heeft.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-07 19:41

josien schreef:
Zoek begeleiding en laat je paard inderdaad nakijken door een osteopaat. Doormiddel van specifieke trainingen kun je zowel het probleem gedrag verminderen als de lichamelijke problemen die dit paard zo te lezen zeker heeft.

Hoezo heeft mijn paard "zeker weten" lichamelijke problemen? Ik ben de enige bij wie hij dit doet.
Lijkt mij dan niet dat hij zoveel pijn heeft, of wel?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 20:02

Saskiaatje schreef:
josien schreef:

Hoezo heeft mijn paard "zeker weten" lichamelijke problemen? Ik ben de enige bij wie hij dit doet.
Lijkt mij dan niet dat hij zoveel pijn heeft, of wel?

Dus waarom denk je dat hij kalmeringsmiddelen heeft gehad?
Dit is zo'n typisch geval van geen leider van het paard zijn en een paard die een leider nodig heeft.
Dat is een combinatie die niet samen gaat.
In het begin was hij waarschijnlijk nog braaf doordat hij bij de vorige eigenaar z'n plaats wist.
Bij jou is dat niet meer...
Jij bent niet z'n leider, maar vraagt wel "dingen" van hem. Dat is dus heel verwarrend en niet fijn voor een paard.
Alsof jij bijv slimmer en verder bent dan de leeraar, maar hij wil dat jij dingen op zijn manier gaat doen, daar wordt je frustie van.
Jij zult snel de leider moeten worden door veel les en veel kijken hoe anderen het doen.
Ondertussen zou ik aanbevelen om je paard ook door een ander goede ruiter te laten rijden, zodat je niet dieper valt, maar juist eruit komt.
Veel hulp heb je nodig om snel te leren.

leider- een paard wil je volgen (doordat je consequent bent en het paard in z'n waarde laat. belonen wanneer nodig, maar ook straffen wanneer nodig.)
baas- "bazig" een paard moet je volgen, volgt hij niet, straf je 'm.
Dus de baas wil je niet zijn Knipoog
vaak wordt er "baas zijn" gezegd en dat wil dus wel eens een misverstand zijn. het is leider
Voor dat misverstand wil ik je behoeden. Knipoog

aart65

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 00:56

Altijd een beetje moeilijk om te reageren op een klein stukje tekst. Je zien rijden zal waarschijnlijk veel meer duidelijkheid geven. Het lijkt erop dat je zodra je in het zadel zit wat problemen krijgt (met name rechtom). Bedenk dat elk paard "scheef" is en als ieder mens. Als jij je scheefheid van je paard versterkt kan dat een belangrijke oorzaak zijn dat niet alles lukt zoals jij graag zou willen.

En dominant gedrag tijdens het spelen? Het is maar de vraag of dat zo is. Vorige maand kwam er ook iemand bij mij met een merrie die dominant gedrag vertoonde tijdens het spelen. Niets dominant! gewoon spelen!!. Dat ze bokte en steigerde was absoluut geen dominant gedrag. Uitdagend ja! en dan is het de kunst daar goed mee om te gaan.

Maar zoek een goede instructeur die je ermee kan helpen. Frustie op een paard zitten is ook niet leuk.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 10:59

zoek een goede instructeur die ook ervaring heeft met dit soort dingen en mischien ook iemand die je desnoods buiten je paard om ook leert steviger te zijn en dan bedoel ik niet met spieren

het kan ook zijn dat je paard gewoon een hele slechte ervaring met rijden heeft en je zouw miscien iets heel anders kunnen proberen alla mennen foltige enz

maarr waarscheinlijk als jij steviger in je schoenen staat je ook minder problemen met je paard zal hebben

newfoundland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 16:35

ik zou het boek Natuurlijk paardrijden of paarden persoonlijkheden van Klaus FErdinand Hampfling kopen! Geloof me hij is echt veel beter dan Monty Roberts.. als je ziet hoe hij met zijn paarden omgaat!

Vivianne___x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 16:46

Nu heb ik niet veel verstand van vervelende paarden, maar die boeken heb ik wel gelezen, en dat zijn echte aanraders!
Als je begint met grondwerk, kan je dat langzaam verder opbouwen, en et rijden gaat dan ook stukke beter!
Maar verkopen moet je niet doen! Daar kan je alleen spijt van krijgen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 10:47

IK heb het persoonlijk niet zo op KFH, hij begint in mijn ogen te hoog en het kan hem niet schelen dat er mensen zijn die hem niet kunnen volgen.
En als ik zo lees wat hij met "leefgroep/sekte" in het verleden heeft uitgespookt hoeft het van mij allemaal niet meer.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 15:12

Cassidy schreef:
IK heb het persoonlijk niet zo op KFH, hij begint in mijn ogen te hoog en het kan hem niet schelen dat er mensen zijn die hem niet kunnen volgen.

Waarom zou iedereen hem moeten kunnen volgen? Waarom zouden er niet gewoon ook mensen zijn die dat hogere niveau prettig vinden en het wel kunnen volgen? Het is tenslotte ook niet iedereen gegeven om aan een universiteit te studeren, maar voor degenen die dat wel kunnen is het toch prettig dat ze kunnen studeren op dat niveau......

Cassidy schreef:
En als ik zo lees wat hij met "leefgroep/sekte" in het verleden heeft uitgespookt hoeft het van mij allemaal niet meer.

Wat mensen in hun privéleven doen, zal me eerlijk gezegd worst zijn, het gaat om wat hij aan kennis kan overdragen via zijn boeken en clinics/workshops, niet om hoe keurig hij zich volgens de normen gedraagt (of niet).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 22:52

Waratje schreef:
Cassidy schreef:

Wat mensen in hun privéleven doen, zal me eerlijk gezegd worst zijn, het gaat om wat hij aan kennis kan overdragen via zijn boeken en clinics/workshops, niet om hoe keurig hij zich volgens de normen gedraagt (of niet).

Mijn opmerking was misschien wat ongenuanceerd, maar dat is jouw antwoord ook. Ik bijvoorbeeld zou - mocht ik kinderen hebben - deze niet bij een leraar in de klas willen hebben die duidelijk pedofiel neigingen heeft, of daar misschien al wel voor veroordeeld is geweest. Ik had misschien wel wat kunnen leren van Adolf Hitler, of Saddam Hoessein, maar ook daar bedank ik voor. Lijken misschien overdreven voorbeelden, maar het geeft een indruk. Als je begrijpt wat ik bedoel.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 23:48

Nog even een aanvulling: als het iemand leren van een bepaalde stof sektarische vormen gaat aannemen (wat voor een buitenstaander misschien duidelijk zichtbaar is, maar voor de mensen die er middenin zitten niet zo opgevat wordt), dan heb ik zeer zeker mijn bedenkingen bij de manier van overdracht van kennis, en dan stap ik daar toch echt niet zo blanco in.