Helpt de clicker?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nieszje

Helpt de clicker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 18:21

Mijn Hond luisterd er wel naar maar heb nog nooit met een paard geporbeerd dus help het ??

Nieszje

Vjestagirl

Re: Helpt de clicker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 22:34

Naja helpen... Het is makkelijker ze dingen te leren, omdat je ze precies op het goede moment kan belonen...

Fairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 22:36

Het helpt wel als je het op de juiste manier gebruikt. Het ene paard pakt het ook sneller op dan de ander.
Dus geduld moet je wel hebben. Lachen

sambunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 22:47

hallo,
ik heb sinds kort een clicker maar mijn haffy valt dat ding aan?? Verward en hij word er chaggy van??
dus ik heb het niet zo op de clickers ik doe alles met gebaren en stemhulp.. en als beloning een biksje en een schouderklop... hij kan al steigeren op commando en de spaanse pas..
gr.sambunny

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 13:46

Sambunny: je kent ook gewoon je mond gebruiken als clicker, door met je tong te klikklakken Knipoog

Nieszje: De clicker is een goede manier om je paard VD aan te leren, maar idd zoals Ierepier zegt wel consequent gebruiken.

steffi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 08:40

Bij mij werkt het dus niet, dat ding blijft steeds hangen waardoor hij nog een keer klikt op een moment dat het niet moet! Ook heb ik zoveel in mijn handen dat ik niet op tijd ben om meteen wat lekkers er achteraan te geven, dus gebruikt ik gewoon maar mijn stem.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 08:47

Het gaat er ook niet om dat je die clicker gebruikt. Als je maar een vast signaal gebruikt.

En ja, clicker kan 'helpen'. Als je hem correct gebruikt. Knipoog

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 09:30

Bij harry wel Ja
Het is makkelijk hem zo GELIJK te belonen zodra hij iets goed doet, zodat hij ook gelijk doorheeft dat hij het goed doet.

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 09:33

Ik vind ook dat het goed werkt.
Mijn paardje is nog al gulzig, maar hij weet dat hij niks krijgt tot de clicker klik zegt. Maar dan laat hij ook echt alles vallen en als je niet oppast heef hij een vinger. Dat is nog iets waar we een beetje op moeten oefenen.

Six

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 11:01

Het werk zeer zeker ! Ja
Maar als je er mee begint, moet je het paard wel laten weten wat de clicker inhoud.
Begin met de basis.
Als je meer wilt weten ofzo mag je me altijd pben. Lachen

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 23:32

niet elk paard vind clickertraining fijn om mee te werken... dus het "helpt" niet altijd... gelukkig vindt Banjer het een fijne trainingsmethode... Haha!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 23:35

Ziggy_Janet (@bokt) en ik trainen op school een fret d.m.v een clicker.
En ik kan je vertellen het werkt prima.
Klasgenoten van ons trainen ook nog geiten, schapen en ratten..ook dat gaat goed.
Maar inderdaad, het is een hulpmiddel wat vervangen kan worden door bijvoorbeeld je stem.
Maar het voordeel van de clicker is dat het een soort geheugensteuntje is voor jezelf en je concequent hetzelfde signaal gebruikt.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 11:09

misschien dat het niet bij elk paard prima werkt maar die van mij vindt het allezins goed Haha! (voor zover ik weet, ben gisteren begonnen met vrijheidsdressuur Tong uitsteken ) Ik heb het vroeger ook met mijn hondje gebruikt maar ik was dat al snel beu en dan heb ik haar alle kunstjes zonder clicker (of ander beloningssignaal) aangeleerd, maar ik denk dat je met een paard beter wel werkt met een clicker (of ander beloningssignaal) omdat je dan (zoals eerder gezegd) net op de goede moment kan belonen en het is ook handig voor gulzige paarden...

Nieszje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-07 16:30

Oke

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 16:34

Moon die snapt het niet echt. En de laaste 2 weken vergeet ik hem nuook mee te nemen.

Maar ik denkt dat het wel een leuk hulpmiddel is als je pony het snapt

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 16:40

Is het nu eigenlijk zo dat elke keer als je een klik geeft er altijd een beloning (snoepje) volgt? Of bouw je dat snoep geven weer af of zo? Ik wil me namelijk ook gaan verdiepen in VD.

Nieszje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-07 18:22

volgens mij is het zo (bij mijn hond) dat als die iets goed doet eerst de clicker hoort en dan een beloning(snoepje)volgt ,maar ik weet het niet zeker

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 20:50

Allereerst heb je een primaire versterker, dit is ten alle tijde een eerste levensbehoefte. Voor een paard zijn dit:
rust;
veiligheid;
sociaal contact;
water;
voedsel;

Bij VD werken we met voedsel omdat het iets is wat makkelijk doseerbaar is en een paard vrijwel altijd meer van wilt. Water wil een paard bijv enkel als het dorst heeft.

De secundere versterker stelt een primaire versterker in het vooruitzicht. Het is zoals het belletje bij de pavlov honden, als ze die hoorden dan wisten ze na verloop van tijd dat er voedsel aan kwam.

De clicker is bij ons de secundaire versterker, die zegt dus "er komt nu een primaire versterker aan." Het dier verwacht deze dus ook.

Of je de beloning afbouwt na de click is feitelijk een eigen keuze. Ik hoor dat het in de hondentraining vaak gebeurt, in de paardentraining minder. Ik persoonlijk ben er niet voor. Ze beweren dat je dier meer zijn best gaat doen, mijn ervaring is dat het dier al gauw denkt, zoek het dan maar uit. De secundaire versterker is niet meer betrouwbaar. Je maakt namelijk een afspraak met je paard, en vervolgens hou jij je niet aan jouw gedeelte van de afspraak. Wel moet er steeds meer gedaan worden voor het paard de click verdient. Was eerst 1 kus voldoende, nu moet hij nee schudden, ja knikken, kussen en flemen en krijgt dan pas de click. Tzt kan je dus bij wijze van een uur trainen en aan het einde van dat uur clicken. Maar omdat ik het heel belangrijk vind dat mijn paard er plezier in blijft houden blijf ik toch regelmatig tussendoor clicken, dat houdt het tenslotte leuk voor hem Knipoog

Nieszje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-07 20:12

Oke:P bedankt voor de lange reactie !:D