[AR] Invloed weer op training

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marmot

Invloed weer op training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 02:43

Wij hebben thuis een grote menbaan in de wei (40x100), die al sinds december onbegaanbaar is. Van ellende hebben we er sinds begin dit jaar twee op een manege gestald zodat ze in ieder geval elke dag onder zadel gereden kunnen worden. In het weekend gaan we naar het bos voor een flinke tocht, maar door de week kunnen we alleen op de weg rijden. En daarvoor zijn we meestal te laat thuis. Normaal rijden we 50:50 onder zadel:aangespannen, het is nu wel 80:20! Hebben jullie hier ervaring mee? Verwachten jullie dit problemen op zal leveren? En hoe trainen jullie je paarden de laatste maanden?

Everest

Re: Invloed weer op training

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 09:49

Ehm.. ik heb doordeweeks in de winter eigenlijk ook bijna niet kunnen mennen. Als ik thuis was, was het donker.. en inderdaad het weer zorgt ervoor dat het overal modderig is! Toch heb ik bijna heel de winter in het weekend nog wel flink getraind.. Lachen Zijn conditie zit er dus nog wel behoorlijk in..

Verder heb ik zoveel mogelijk OHZ nog met hem gereden.. en als ik weinig tijd had, heb ik hem een uur gelongeerd..
Ik denk dus niet dat het echt problemen oplevert.. Hij heeft zn conditie behouden.. en nu ga ik hem weer wat fanatieker trainen..

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 09:57

Wij gaan gewoon de trainingsritten het bos in, duurtraining kan natuurlijk gewoon doorgaan.
De dressuur gaan we eenmaal per week voor naar een binnenbak, en rijden dan gewoon enkelspan..

Het enige is dat de nieuwe proef moeilijk te oefenen is ondat er geen 40x80 is.
Maar zodra het land droog is leggen we een baan uit..

En ja idd drijfnat af en toe het bos uit, maar dan bij de kachel warm drinken is het zo vergeten.

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 10:43

ik kan niet op mijn pony onder het zadel rijden aangezien deze maar 1.20 meet maar heb wel kunnen trainen. hij heeft in totaal 7 weken vakantie gehad. dit i.v.m heel slecht weer en ik pas tege 6 uur thuis kwam. in januari ben ik weet begonnen omdat het slecht weer blijf maar ik tege 5 uur thuis was ( i.v.m. nieuwe stageplek dichter bij) ben ik heb gewoon gaan longeren weer of geen weer. we hebben thuis een longeerbak met licht dus in eht donker kon ik ook makkelijk longeeren. sinds 4 weken heb ik hem weer voor de wagen staan maar heb zijn conditie kunnen trainen met longeren met dubbele longe. hij heeft afgelopen weekend zijn 1e wedstrijd van dit seizoen gelopen en aankomend weekend is de 2e

Roxatte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 11:46

In het weekend worden ze allebei voor de wagen gespannen, allebei nog in het enkelspan dus dat is nog weleens kou lijden. Door de week ga ik alleen de bossen in met een haf voor de wagen en 1x in de week gaat er één mee die meedraait in de menles. Als het volgende week zomertijd is en de avonden weer wat langer worden kunnen we weer regelmatig met ze een trainingsrit maken en dat doen we ook in het bos..

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 11:48

Wij hebben een klein binnenbakje. Erg luxe..
Het wordt voornamelijk gebruikt voor het losgooien van de merries maar longeren gaat ook prima.
En aangespannen gaan we gewoon het bos in. We beschikken niet over een menweide oid dus dat doen we zomers ook altijd.
Mocht ik ooit gaan starten dan moet ik daar nog wel iets op verzinnen Haha!

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 12:08

ohz is voor mij niet echt een optie. dus blijft longeren en aangespannen trainen over. helaas heb ik geen wei of iets degelijks bij huis om te trainen. op een afstand van circa een kwartiertje stappen ligt een heel mooi trainingsveld, waar ik altijd dressuur rijd. weer of geen weer, ik ben daar te vinden Lachen. in de winter train ik wel een stuk minder, omdat het eerder donker is en ik dus geen tijd heb om door de weeks te rijden. longeren is ook niet echt een succes in een natte gladde wei. maarja het is nou eenmaal niet anders.
wel heb ik altijd de mogelijkheid het ruiterpad op te gaan voor een duur/krachttraining. het is juist goed voor ze als het lekker zwaar is en hoe zwaarder, hoe leuker ze het vinden.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 12:44

Mijn shet wordt nog wel gewoon regelmatig ohz gereden door mijn bijrijdstertje, dat gaat prima. Verder heb ik in de afgelopen jaren een topconditie opgebouwd, en ik ben er op gebrand om die ook zo te houden. Helemaal omdat ze onze fokmerrie is, dus bijna ieder jaar gedekt word. Het is voor haar dan goed en fijn om nog zo lang mogelijk door te rijden tot aan de bevalling (dit geeft ze zelf ook aan; wil graag nog voor je rijden, anders is ze één groot blok ADHD).

De weide was afgelopen maanden zo'n ontzettende blubberboel, dat longeren en rijden écht niet meer ging. Toen maar een veldje dicht bij huis opgezocht, en hopen dat mensen niet zo snel zouden klagen over 'pony op het parkgrasveld'. Lachen

Verder gaat de mentraining gewoon door, in de zin van buitenritten. Ik heb geen mogelijkheid tot echte training, behalve in de zomer op onze eigen weide.
De training van mij vind dan ook altijd op de rit zelf plaats. Ik heb inmiddels al een tijdje mijn eisen aangepast; eerder moest het nog droog zijn en de zon moest schijnen, wilde ik op rit gaan.

Nu maakt het weer niet zo veel uit, helemaal deze week niet, anders kan ze nog wel weken stil staan met die maartse buien.
Haar conditie echter blijft nog prima op peil. Lachen

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 15:40

gewoon rijden wanneer het kan. nu ben ik om 5 uur thuis en ga ik nog snel even een klein rondje van 45 min. In het weekend probeer ik 2 dagen te rijden weer of geen weer. en door de weeks 2x rijden 2x longeren. om de 2 weken heb ik ook nog menles. nu het zo nat is en ik niet in de bak kan kan het zijn dat ze wel eens 2 of 3 dagen stil staat maar bijna nooit langer.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 16:13

Mijn pony's lopen iig 3x in de week kinder lesjes, dus een basis conditie houden ze. Daarnaast probeer ik ze iig zelf minimaal 1x in de week ohz of aan de longe te pakken, maar zeker als het echt vroeg donker is lukt dit niet altijd.
Ik had zondag zelfs wedstrijd met een pony die sinds haar laatste wedstrijd (2 maanden terug) niet meer voor de wagen gestaan had!!! Puur omdat het vroeg donker is en ze in het weekeind al lesjes loopt. Als voorbereiding heb ik haar zelf wel meer gelongeerd en gereden.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 16:57

Minimaal 1 keer per week blijf ik de pony's in enkelspan rijden (dus elke pony 1 keer) Dubbelspan rij ik ook 1 keer per week in de winter in de les in de binnenbak. Sinds afgelopen maand staan de pony's op een andere stal en kan ik niet meer naar mijn menles. Er is wel een binnenbak in de buurt die ik kan huren. Waarschijnlijk doe ik dit wel aankomende winter. Verder longeer ik of werk ik aan de lange lijnen.
Ik kan ook niet onder het zadel rijden. Soms baal ik daar wel van, zou zoveel makkelijker zijn. Momenteel is het een grote puinzooi in het bos. Veel diepe moddersporen van trekkers van SBB in het bos waar ik met een aanspanning niet doorheen kan. Het modderracen is verder de tanden op elkaar en niet denken aan al het poetswerk wat na de rit op je zit te wachten (tuig (buikjes dicht bij de grond, veel modder erop) en wagen) Daarnaast speelt de daglengte ook een rol.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 17:00

Gelukkig hebben wij dat probleem niet Nanda.
Er is hier altijd wel een route waar de zandpaden goed zijn. Ik rij trouwens tijdens een ritje net zoveel op de weg dan op een zandpad.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 19:46

Het is inderdaad een warme, maar natte winter.
Conditietraining voor de wagen is hier ook geen probleem, ik heb hier alleen asfalt en dat wordt niet minder van een beetje regen.
Dressuur is inderdaad wel een probleem. Ik probeer hem min 2-3 keer in de week ohz in de bak te rijden, zodat ik daar de dressuur bij kan houden. Het is niet alles, maar helaas gaat het niet anders. Voor de wagen heeft hij nu een keer of 4-5 gedressuurd, en op zich gaat hij best netjes. Ik merk goed dat ik ohz ook wat bijtrain, waardoor de basis gewoon in orde is. Het zijn echt de laatste beetjes die geoefend moeten worden, met name de overgangen. Gelukkig kan je die op de weg ook oefenen, dus dat compenseerd weer een beetje.

En tsja, laten we het er maar op houden dat (bijna) iedereen dit probleem heeft. Dan kunnen we over 2 weken nog positief aan de dressuurproef beginnen Knipoog

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 19:57

Ik rijdt ook overwegend op asfalt, altijd eigenlijk wel. Of ik moet een galopje willen doen, dan pak ik natuurlijk een zandpad (en hopen dat er niet te veel kuilen etc. in zitten, want dan wordt ik zowat van de bok gelanceerd) Knipoog

Dus het dressuurmatige werk etc. + conditietraining gebeurd gewoon op het asfalt. Als ik wil oefenen met wendbaarheid, snelheid van reactie op hulpen etc. dan pak ik in de zomer gewoon een apart stuk van onze eigen weide, dan zet ik ook nog wel eens een klein vaardigheidsparcoursje uit, puur om de reactiesnelheid te verbeteren en haar wat wendbaarder te maken Lachen Natuurlijk kun je ook dít met een beetje oefening buiten oefenen tussen bomen oid, maar ik rijdt toch liever een pionnetje omver dan dat ik met mijn houten wagen tegen een dikke boom aan knal Knipoog

Marmot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 20:35

Dank voor alle geruststellende reacties. In theorie moet het goed komen, ze zijn super lenig door alle dagelijkse gymnastiekoefeningen onder zadel, en met bijna elk weekend 1 of 2 flinke buitenritten over zandpaden is de conditie er ook wel. Helaas willen ze hier in de binnenbakken in de buurt geen aanspanningen hebben (angst voor de hoefslag), dus dat is geen optie. We hebben een paar weken geleden een brede buitenbak aangelegd, maar die moet eerst een beetje opdrogen en inzakken.
Succes iedereen met de eerste wedstrijden!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 20:37

Marmot volgens mij zit je niet zover bij Gorssel vandaan.
Daar is een hele grote binnenbak 30x60 niet geschoten is altijd mis nietwaar??

Marmot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 20:55

Gorssel is een klein half uurtje hier vandaan. Mag je daar binnen aangespannen rijden? Weet je toevallig ook bij wie ik moet wezen om wat af te spreken?
Enne, alvast bedankt voor de tip!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 21:15

Je kunt het de menvereniging vragen.
Die lessen daar ook altijd binnen..

Marmot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 21:18

Ga ik doen! Nogmaals dank voor de tip.