dagelijks longeren? ( tot het beter weer is?)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

McSquizzy

dagelijks longeren? ( tot het beter weer is?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 14:19

Hoi iedereen!!

ik longeer nog niet zo heel lang met pessoa.
Valentino neemt het allemaal wel heel goed op en hij loopt al heel mooi ontspannen.

Nu vroeg ik met het volgende af :
Kan het kwaad op meerdere dagen achter elkaar met pessoa te longeren? Probleem is dat onze binnenbak in aanbouw is en we momenteel enkel een buitenpiste of overdekte longeerpiste hebben.
Vandaag is het best koud en ook is het al zo goed als donker als ik op stal aankom. Rijden zit er dus niet meer in.
Ook gaat mn paard pas april op de weide en dus staat ie al n ganse dag stil...
Of lijkt het jullie niet zo'n goed idee en zal ik hem maar n uurtje loszetten en om de andere dag even longeren...

Ponybokjes

Re: dagelijks longeren? ( tot het beter weer is?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 15:03

Ik had beide gedaan Tong uitsteken Even longeren, de beentjes goed los en dan loszetten Lachen

McSquizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 15:07

Ponybokjes schreef:
Ik had beide gedaan Tong uitsteken Even longeren, de beentjes goed los en dan loszetten Lachen

Ik heb het nog niet gedaan he Bloos wilde even de meningen weten.
Vorige week heb ik elke dag kunnen rijden door het goede weer en heeft ie ook 2 dagen op de weide gestaan.
Maar nu deze week is het heel de week rotweer en vandaar dat ik me afvroeg of dagelijks longeren misschien een oplossing was?

Loszetten doe ik overigens altijd : even voor het rijden/longeren/wandelen als ik mijn spullen bij elkaar zoek. En ook na het rijden dan kan hij nog eens lekker rollen.

limon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 15:11

Ik vind dat je goed moet kunnen longeren wil je dat dagelijks gaan doen met je paard. Er zijn maar weinig mensen die dat goed kunnen namelijk. Zeker met een passoa is het gevaar groot dat je paard zichzelf daar in vast zet en in dat geval kun je hem beter los zetten of longeren aan het halster want je longeerd het paard anders zo vast als een huis!

inke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 22:37

zeker met pessoa moet je zien dat je het paard niet overbelast. ik zou het zelf niet elke dag doen 1keer in de week is meer als voldoende en dan niet te lang. opbouwen. maar als je niet kan rijden kan je mss wat aan de hand stappen of wat grondwerk doen, wandelen, longeren zonder pessoa en dan 2 of 3 keer met pessoa in de week. ik zou het niet veel méér doen. of toch niet elke dag.

Sikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 20:47

Alles over longeren
Als je iets wilt weten over longeren moet je eens kijken in het boek van Lammert Haanstra. Op de beurs Paard & Passie in Groningen gaat hij geloof ik ook demonstraties geven, misschien kan je hem dan ook vragen.

jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 12:29

Lammert HAanstra is inderdaad een aanrader, al is hij per definitie tegen de Pessoa, hij gaat voor de touwtjes, maar het is een super aardige man en ik ben er van overtuigd dat als je hem mailt hij ook antwoord geeft.. probeer dat eens!!

r0xxertt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 12:32

Nee waarom zou dat kwaat kunnen is zelfde als dressuur ryden
en met passoa komen ze ook vaak goed los dat is belangryk voor een paard

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 12:35

Nou ik longeer mijn paardje nu ook een keer of 5 per week. We zijn bezig om haar conditie weer op te bouwen en tevens haar ontspanning en spieren weer op te bouwen. Ik longeer haar eerst alleen aan het hoofdstel, zodat ze gewoon lekker kan opwarmen. Na 10 minuutjes zet ik de bijzet eraan, maar dan niet hoog "opgebonden" maar gewoon laag en een beetje losjes (niet zo los dat de bijzet er voor jan joker aanhangt natuurlijk Knipoog). Als haar conditie weer een beetje naar behoren is ga ik haar zelf weer rijden en dan van beneden naar boven. Indy vind het heerlijk, soms wissel ik wel af met het draven van balkjes op de volte erbij, maar ook niet constant.