Hmm, ik ken dat soort fjorden. Zowieso moet je met longeren handschoenen aan, anders heb je binnen de korste keren brandblaren. Ik weet niet of je met hoofdstel longeert?
Dan zal je paard hoogstwaarschijnlijk constant trekken aan de lijn. Als mijn paard dat doet, geef ik een rukje aan de lijn. Reageert hij daar niet op, dan geef ik een harder rukje.
Belangrijk is dat je dan de lijn even met twee handen vastpakt, om genoeg kracht te kunnen zetten. Na het rukje, laat je meteen de spanning weer van het touw af. Net zolang tot je paard weer gaat trekken aan de lijn.
Als je een rukje geeft of je paard zet de benen erin, moet je zorgen dat je met je hakken in het zand staat (beetje figuurlijk) en met je gewicht naar achteren hangen. Als je namelijk mee naar voren gaat hangen, ben je al snel genoodzaakt om los te laten, omdat je anders valt.
Je stemhulp is ook zeer belangrijk. Laat duidelijk blijken wanneer ze iets doet wat niet de bedoeling is. En het allerbelangrijkste: laat duidelijk blijken wanneer ze het juist wel goed doet of goed reageert.