reuma en boomloos?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Noraa4

reuma en boomloos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 13:13

help, wie kan mij helpen en heeft ervaring met boomloos rijden en reuma??
ik zit er aan te denken om een boomloos zadel aan te schaffen ( barefoot oid). op een gewoon zadel krijg ik snel last van mijn heupen . ik ben een recreatie ruiter en wil , zolang het nog kan, nog graag wat jaartjes blijven rijden.
op een gewoon zadel gaat dit niet lukken. zijn er mensen die reuma hebben en rijden met een boomloos zadel??
wat zijn jullie bevindingen?? wat raden jullie mij aan.

Shyla25

Re: reuma en boomloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 13:18

Waar heb je last van bij het rijden?
Bij boomloos zit je namelijk wel breder, dat kan wel opgelost worden met extra inlages.
Zelf had ik heel erg last van mijn rug en bekken bij een gewoon zadel, bij mijn boomloze heb ik dit veel minder OK dan!

Noraa4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 13:30

bij een dressuur zadel worden je bovenbenen gedwongen in een positie die voor mij niet prettig is. ik kan niet , zoals je met een dressuur zadel "moet", met lange benen rijden. een zit houding zal voor mij beter zijn. op die manier kan ik het beter uithouden . ik ben alleen erg benieuwd hoe mensen ( met of zonder reuma) dit ervaren en met wat voor boomlooszadel zij rijden?

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 14:13

MijnHafje schreef:
bij een dressuur zadel worden je bovenbenen gedwongen in een positie die voor mij niet prettig is. ik kan niet , zoals je met een dressuur zadel "moet", met lange benen rijden. een zit houding zal voor mij beter zijn. op die manier kan ik het beter uithouden . ik ben alleen erg benieuwd hoe mensen ( met of zonder reuma) dit ervaren en met wat voor boomlooszadel zij rijden?

Je wilt dus een stoelzit, die kan bv ook op een veelzijdig of springzadel.
Bij boomloos proberen ze het te voorkomen door bv de beugelophanging naar achteren te plaatsen.
Maar bij de meeste zadels kan je wel je beugels korter doen en dan krijg je al meer stoelzit omdat er bij de standaard zadels geen wrongen zitten.
Dus boomloos is een goede optie, zelf zit ik redelijk lang maar niet te lang dan gaat mijn rug hol trekken.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 14:17

Ik heb een barefoot test zadel gehad,mijn paard flipte en ik vond het 10 keer niks.Ik heb een wintec dressur zadel en dat gaat erg goed.Al zou ik wel graag eens een ander boomloos zadel willen proberen.Dus ben erg benieuwd of ik hier nog iets hoor?

Noraa4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 14:23

@ shyla25, wat voor een zadel heb jij??
ik weet dat je met een veelzijdigheids zadel meer in een stoelzit zit, maar wil meer te weten komen over boomloze zadels. zo heb je ( als het goed is) altijd een passend zadel. ook zijn ze niet zo zwaar als gewone zadels.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 17:40

Zelf ben ik begonnen met een Randol's van Ukal en die heb ik al bijna 4 jaar. Het zadel is van de goede kwaliteit die ze in het begin hadden, nu is het 3xniks
De Randol's had ik genomen omdat
A hij goedkoop was
B hij kleiner dan een maat 1 Barefoot is
C hij aan al mijn eisen voldeed, licht, van leer en flexibel
Ik rij nog elke week met dit zadel en ben er erg blij mee, al heb ik wel een aantal dingen aangepast.
Ik heb er bv meer schoftruimte in gemaakt en kussens onder gemaakt.

Hierna heb ik een Trekker Dressage type 1 gekocht, erg fijn zadel alleen was hij eigenlijk te lang voor mijn pony. Ook dit zadel heb ik veel gebruikt en aangepast, weer andere kussens eronder (van vilt).
Het voordeel van dit zadel was dat het meer richting dressuur was en wel een wrong had maar die niet zo stoorde als bij een gewoon boomzadel.

Omdat ik toch weer iets nieuws wou proberen had ik de Trekker Master type 1 gekocht. Ik had de allereerste in nederland Ja
Wat een drama zadel, pasvorm slecht, kussens te zacht, beugelophanging slecht enz enz.
Deze heb ik dan weer terug gestuurd.

In middels hebben ze van beide versies een nieuw type die (onder andere door mijn testen) vele male beter zijn. Zelf heb ik er nog geen getest omdat ik daar nu geen tijd voor heb maar ik ga het zeker wel eens doen.

Als laatste heb ik een Barefoot Arizona gekocht, dat is mijn beste aankoop tot nu toe geweest Haha!
Ik zit heerlijk en stevig zonder gedwongen zit omdat het een western zadel is.
Door de fenders heb je toch wel een stevig gevoel bij je benen zonder dus in een bepaalde houding te moeten zitten.

Van 3 zadels staan er foto's in mijn profiel, alleen van de Master niet die heb ik maar 1 week gehad.

Ook heb ik dus een gewoon boomzadel gehad maar na aankoop van mijn Arizona heb ik die heel snel weg gedaan. Wat een verschil in zitten, gevoel en idd gewicht Knipoog

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 17:42

MijnHafje schreef:
@ shyla25, wat voor een zadel heb jij??
ik weet dat je met een veelzijdigheids zadel meer in een stoelzit zit, maar wil meer te weten komen over boomloze zadels. zo heb je ( als het goed is) altijd een passend zadel. ook zijn ze niet zo zwaar als gewone zadels.

Dit is dus niet helemaal waar, er zijn paarden waar bepaalde boomloze zadels niet op passen.

Ook zijn er paarden met een gevoelige rug die het directe contact niet kunnen verdragen (mijn idee door een slecht passend boomzadel gevoelig geworden maar dat is mijn mening) en dan dus kunnen gaan klieren. Al kan het ook een kwestie van wennen zijn Pling

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 17:53

ik rijd boomloos nu op een paardje waar ik eerst met dressuurzadel op reed. ik merk dat ze nu veel prettiger loopt, en ik zit zelf ook een stuk lekkerder. ik heb een barefoot nevada... western dus.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 21:48

Test het gewoon uit! Dat is het grote voordeel van boomlose zadels. Je kunt ze tegen een kleine vergoeding uitproberen.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 07:26

ga gewoon testen inderdaad... ik heb ook reuma en altijd met veel plezier (en zonder pijn) op mijn startrekk gereden, helaas lag hij niet goed op mijn nieuwe fjord en nu rijd ik op een ijslanderzadel, wel met boom maar niet zo opgesloten.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 17:13

Hoeveel boomzadels heb je geprobeerd? Want ik kan je vertellen dat het ene zadel of het andere een wereld van verschil kan maken. We hebben op de Equitana een aantal verschillende zadels proefgezeten en daar zat heel veel verschil in om te voelen, waar je maar weinig verschil zag.
Vraag een goede zadelmaker eens advies met uitleg waar jouw gevoelige punten zitten.

Noraa4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 10:00

ja waratje dat klopt. er zijn er erg veel, heb ook op verschillende gezeten maar na 5 min. MOET ik er weer vanaf door de pijn. zelf ben ik altijd gek geweest op stubben. ik heb dus ook op een stubben gezeten net als kiefer, kn, henry d.s, wintec, en daleman. de laatste was voor mij het beste. maar is toch nog zwaar en prijzig.

wat betreft een goede zadelmaker.......die heb ik al aangesproken. zijn advies was een veelzeidigheidszadel, western zadel of boomloos. ik kies voor het laatste. alleen voor de eventuele aanschaf wil ik graag de mening en ervaringen van andere mensen horen met reuma of andere lichaamenlijke klachten

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 16:12

Hey,

Sinds febr heb ik een boomloos wn van barefoot en die bevalt super de suup!

Sinds mn 11e reuma (in mn heupen/knieen/rug/schouder/pols naja bijna overal) en heb tot mn 27e altijd op een kieffer vz of wintec dress gereden.
Dat zit ook best aardig behalve voor langere ritten, deze boomloos zit gewoon erg prettig, omdat ik mn rug meer kan ontspannen in dit zadel, mn beenligging veel fijner is en dus mn knieenen vb bij het lichtrijden veel minder pijn doen.

Het is wel wennen zo'n zadel..... Je zit is een stuk breder en misschien wat wiebelig in het begin, maar dat was in mijn geval na 2 keer over, mn Haflinger heeft iets meer tijd nodig gehad, ong 5 ritjes.

Ik weet niet waar je woont, maar wil best eens langkomen met mijn barefootje, omdat deze ook op een haflinger ligt, niet dat deze dan gelijk als een huis past, maar om uit te proberen misschien?

Gr. Marjon

Noraa4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 16:44

super ! kijk hier zat ik op te wachten. nog meer mensen met ervaringen???
ik heb ondertussen een testzadel aangevraagd, maar dat duurt nog ongeveer een maand voor ik hem kan testen.
cissie , leuk jou aanbod, erg lief, maar zoals je kan lezen heb ik een testzadel aangevraagd zodat ik hem een week kan uitproberen. ben benieuwd

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 17:05

Dat is ook vele malen beter hoor, zo'n testzadel, heb ik ook op die manier gedaan.
Ik heb hem 2 weken gehad, maar na een paar keer rijden was het voor mij al duidelijk hihi, maar goed iedere ruiter en paard zijn verschillend dus dat moet je echt zelf uitproberen.

Veel Succes, ben benieuw hoe het testzadel je bevalt en hoe je haflinger reageerd!

Noraa4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 21:25

ja ik ook. ik laat het nog wel even weten wat ik heb besloten.
trouwens, ik heb op je profiel gekeken, erg mooie haf!!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 19:45

Ik heb reuma, oa last van mijn heupen, heb tien minuten in stap op een barefootzadel doorgebracht. Was een kwelling waar ik dagen last van heb gehad. Een gewoon veelzijdigheidszadel is dan veel prettiger, of een springzadel zelfds. Ik was zelf altijd erg blij met een Shontäl springzadeltje dat precies de wrongen had zoals ik ze hebben wilde. Ik rijdt niet in stoelzit, maar vouw mijn benen meer.
Je benen niet af willen laten hangen betekent niet automatisch stoelzit.
Er is ook nog zoiets als militaire (campagne) zit. Dan zit je enkel gewoon onder je heup, maar je been dus meer gevouwen. Maar nog net niet zo sterk als je zou doen voor springen.
Ik vind ook het geen steun hebben voor je knieën (op een barefoot en ook op mijn vergelijkbare traditioneel portugese zadel) consequencies hebben voor je heupen, want het is een punt minder dat steun geeft.
Ik zou geen barefoot willen al kreeg ik het gratis en nog geld toe.

Ben benieuwd naar je ervaring met testzadel.

Noraa4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 16:20

zo zie je maar hoe verschillend mensen er op reageren. de meeste mensen die ik tot nu toe gesproken heb zijn er erg tevreden over. de een vind een dressuur zadel helemaal niets en de ander heeft weer een andere voorkeur.
ik zal het zelf ervaren. hopenlijk duurt het niet lang voordat ik mijn testzadel heb.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 17:24

ik heb vandaag voor het eerst op een boomloos zadel gereden en..... het is heerlijk hij lag op een tinker (mijn vz pony) ik wil eigenlijk niet andesr meer !!!

whoopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 19:10

Hoi

Ik denk dat het heel erg persoonlijk is een zadel of je nu reuma hebt of niet, en daarnaast ligt het ook aan de combi paard/ruiter.

Ik heb een aantal boomloze zadels uitgeprobeerd, vindt ze zelf lekker zacht zitten maar ze lagen niet goed op mijn paardje.
Ik heb zelf ook reuma (RA) maar rijd bv graag met lange beugelriemen omdat ik anders teveel spanning op knieen en enkels ervaar...dus ik bedoel maar het is erg persoonlijk.

Het gewicht van de boomloze zadels is mij tot nu toe tegen gevallen met de dekjes die erbij horen zijn ze vaak toch behoorlijk zwaar.
Gewoon zelf lekker uitproberen.

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 00:33

Hoi!

Leuk topic, jammer da tik hem niet eerder gezien heb...

Ik rijdt zelf sinds juli vorig jaar op een randoll's boomloos zadel.
Heb hem voornamelijk op de merrie liggen die ik meestal rijdt.
We hebben hier 4 ijslanders staan, maar op haar ligt hij het beste. Het is dus zeker niet zo dat een boomloos zadel elk paard goed past.

Ik vindt het veel pretiger ziten dan een boomzadel. Ik kan veel mee rontspannen zitten en merk dan dat ik minder negatieve spierspanning krijg en dus minder reumatische klachten.
Doordat Leira vrij breed is zit ze al heel makkelijk, maar ze heeft ook nog eens erg prettige gangen. Het boomloze zadel zorgt voor en closer contact en helpt (mij althans) bij het aanvoelen van je paard.
Dit alles bij elkaar maakt mij enorm tevreden over het boomloos rijden.

Heb er vorig jaar zelfs een trektocht mee gemaakt en ging geweldig. Zadel hadden we toen net een week;-) We hebben voor haar voor boomloos gekozen omdat ze oveirgens erg breed is en geen schoft heeft.

Moest in begin wel heel erg wennen aan feit dat je geen knie-wringen hebt en je dus zelf veel meer gestimuleerd wordt om een actieve stabiele zit aan te nemen.
Nu wil ik alleen niet anders meer!

Ben erg tevreden dus, ben benieuwd hoe jij je testzadel ervaart, heb je hem inmiddels al gehad?

Oh ja, heb idd zelf ook reuma, fibromyalgie om precies te zijn. Wee tnie tof je dat direct wat zegt, maar dan zitten de klachten dus in je weke delen (spieren, pezen en bindweefsel).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 08:16

Ik heb wel op bvb. dressuurzadels dat mijn heup op slot kan schieten , enorm pijnlijk.... ook dus als je met een wat langer been zit , en dan heb ik zelf het idee dat het door het brede zitten door de kniewrongen komt. Het brede zitten van de paardenrug met een Barefootje erop daar heb ik totaal geen last van. En het vloeiendere contact zorgt ervoor dat je makkelijker ontspant , je rug lekker losjes meeschommelt , en je zelf het juiste evenwicht makkelijk aanvoelt waardoor je makkelijker in harmonie met het paard en de beweging meegaat en zokrijg jke idd. niet zo snel die negatieve spierspanning Lachen

keetieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 00:21

Ik heb sinds mijn 11de reuma en rij nu bijna 3 jr boomloos en moet zeggen dat het me super bevalt.
Wel moet je even doorzetten..want in het begin zit je anders en moet je wel even wennen (vondik) want je spieren en gewrichten kunnen wat anders belast worden hierdoor.
Ik zou zeggen probeer het gewoon uit..zelf merk je het het beste Knipoog succes

Noraa4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 14:49

nou ik heb inmiddels een testzadel ontvangen en er ging een wereld open .........
wat een verademing, zit perfect, lekker zacht en geen beklemmingen. en ja ik vond het wel even wiebelen maar dat komt als het goed is wel goed. de avond na mijn eerste ritje en de dag erna heb ik totaal geen last gehad. ja mijn "gewone"pijntjes maar daar kom je toch nooit van af ( ik heb fm ). ik denk dat de barefoot mijn keuze zal worden. ook mijn haffie liep alsof hij niets anders had gedaan. perfect dus. ik heb nog een paar dagen het zadel op proef maar ik heb mijn keuze al gemaakt.
dank jullie voor jullie ervaringen.