hoe voorwaarts ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

hoe voorwaarts ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 20:04

Hoi,

Tips gevraagd voor pony die absoluut niet wil lopen in de rijbak. Op buitenrit gaat het super, is ze lekker voorwaarts, ook in draf met oren naar voren.
.Stappen in de bak gaat nog net, maar zo gauw je aan draven denkt gaan haar oren in de nek en weigert ze te lopen. Op zweep reageert ze alleen met bokken......

Ik ben benieuwd naar jullie tips !

Shetfan

Re: hoe voorwaarts ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 21:13

Misschien vind ze het rijden in de bak gewoon niet leuk. je zou het leuker kunnne maken door bijv. steeds een punt te nemen, daarnaar toe te rijden en dan uitgebreid te belonen (desnoods met iets lekkers). Als je dat vaak doet is het waarschijnlijk steeds minder nodig. Je kunt het ook wat uitdagender maken door bijv. balkjes te lopen of te slalommen ofzo.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 22:21

Heeft ze vroeger wel normaal in de bak gereden?
En hoe is het met longeren?
En grondwerk, wil ze wel aan de hand meedraven?
En achter een ander paard aan?

Er zal toch iets mis zijn met de band tussen jullie. Leg de zweep eens weg en begin eerst met grondwerk, en dan weer eens erop, niet te streng, veel belonen.. En uiteindelijk een stukje draf vragen. Maar het rijden weer leuk!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 12:43

Hoi,

Even voor alle duidelijkheid. De pony is niet van mij.
Geen idee wat er in het verleden mee gedaan is. Weet alleen dat ze veel kinderen er af bokte.

Ook aan de hand wil ze niet mee draven in de bak.
Grondwerk. Wijken voor druk gaat goed. Maar totaal geen reactie voorwaarts op drijvend grondwerk. Niet dmv lichaamstaal, niet dmv druk opvoeren met een touw. Alleen maar oren plat in de nek.

Over balkjes stappen en slalommen doen we al. In stap. Draf gaat niet.
Meisje is ontzettend lief voor de pony.

Zucht, gewoon heel moeilijk.

Groetjes,

Maris

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 12:45

Oefenen met longeren doet wonderen Clown

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 12:47

Ik denk dat het meisje te lief is voor de pony dan. Bij geen reactie afhaken leert de pony namelijk dat hij het niet hoeft te doen, het baasje geeft toch wel op.
Ik zou het probleem eerst vanaf de grond oplossen, dus eerst aan de hand leren draven in de bak.

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 14:41

Probeer het vooral leuk te maken. Mijn paard vond de bak ook altijd niks aan, ze werd er gewoon chagerijnig van. Toen heb ik een keertje opgezadeld, cap op, alsof ik ging rijden, vervolgens aan de hand 2 rondjes door de bak gestapt, beloond alsof ze geweldig gelopen had, vervolgens afgezadeld, gevoerd alsof ze gewoon gelopen had en weer naar de wei. Ze wist niet wat ze meemaakte *LOL* sindsdien vind ze het wel een stuk leuker. Voor haar is het niet meer bak=lopen. Heeft wonderen gedaan Ja
Verder je wensen heel laag inzetten. Ga stappen en halthouden, ben extreem blij dat ze dat goed doet, en je ultieme doel van de dag is 2 pasjes in draf ofzo. Leg de lat laag en dus haalbaar.
Grondwerk doet ook wonderen!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 11:16

Ik ga met Wendy mee. Soms moet een paard wel duidelijk gemaakt worden dat sommige dingen er echt bij horen. Dit hoeft niet met geweld (juist niet!), maar wel met duidelijkheid.

Verdiep je eens in parelli, daar zijn diverse grondoefeningen waarbij het paard ook geleert wordt om voorwaarts te gaan.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-07 11:27

Pony wordt inmiddels door iemand anders met redelijk grof geweld voorwaarts gereden. Dat schijnt wel te helpen voor het meisje daarna......

Parellien doe ik zelf met mijn paard wel. Maar dat meisje kan dat nog niet, en ik denk dat het ook niet slim is om met zo'n pony te beginnen met parellien.

Maar bedankt voor de tips.

Groetjes,

Maris

acacia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 12:31

Maris schreef:
Pony wordt inmiddels door iemand anders met redelijk grof geweld voorwaarts gereden. Dat schijnt wel te helpen voor het meisje daarna......

Parellien doe ik zelf met mijn paard wel. Maar dat meisje kan dat nog niet, en ik denk dat het ook niet slim is om met zo'n pony te beginnen met parellien.

Maar bedankt voor de tips.

Groetjes,

Maris

Ik schrik hier een beetje van hoor , grof geweld.....
Toen ik het ponietje zag lopen en merkte dat het niet wilde draven, dacht ik meteen aan een pijnlijke rug.
Misschien dat de ponie nu wel even overdonderd is van dat grove geweld, maar straks geven toch de klachten weer de boventoon en zal het dier weer in verzet gaan.
Er is gewoon wat met het dier aan de hand.
Ik zou er echt een ostheopate naar laten kijken. Daar bereik je echt veel meer mee.
Maargoed, het is maar een tip.....

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 14:48

Het is idd wel verstandig om eerst uit te sluiten dat er iets medisch met het paard niet in orde is. Maar aangezien het paard buiten wel lekker loopt, nam ik aan dat dat in orde was.

Grof geweld is zeker niet de oplossing. Het geeft alleen maar meer redenen voor het paard om niet voor je te willen lopen...

Duidelijkheid echter wel. Als je zelf parelli gebruikt, kijk dan eens of je aan de hand iets bij het paard kan bereiken (en aangezien er ook met grof geweld op het paard gereden wordt, kan ik me niet voorstellen dat de eigenaar van het paard de parelli niet wilt proberen, alles beter als geweld denk ik...)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-07 15:25

Hoi,

Even nog een keer voor de duidelijkheid. Pony is niet van mij ! Ik probeer alleen het meisje te helpen met rijden.
Grof geweld is wel wat overdreven misschien. Maar de zweep en handen worden in het begin goed gebruikt, zeg maar.

Ik zou zelf ook eerst med. problemen uit sluiten, maar als mensen dat zelf niet willen cq geen geld voor hebben ...... Ik heb ze verteld dat ik , als het mijn pony was, haar na zou laten kijken. Verder kan ik niets doen.

Parelli zou een oplossing kunnen zijn. Maar daar moet je wel de tijd voor nemen, misschien zelfs een poosje niet rijden. En regelmatig oefenen. Dat zit er niet echt in. Meisje kan dat zelf gewoon niet.

En gekke is dus dat ze op buitenrit WEL loopt, met oortjes naar voren lekker voorwaarts.
Dus misschien is ze wel super eigenwijs en heeft ze idd een stevige aanpak nodig.
Alleen .......ik houd zelf niet van zo'n aanpak.

Groetjes,

Maris

Jollyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 17:32

Ik rijd zelf een merrie die buiten erg vlot is, maar in de bak een stuk minder. In het begin longeerde ik veel met stemhulpen en deze hielpen ook met rijden. Daarna ben ik ook veel grondwerk gaan doen waarbij ik veel geoefend heb op het steeds meer reageren op lichtere hulpen. Door daarna veel afwisseling in het werk te creeren, keertje springen, dressuur, loswerken, naar buiten, balkjes gebruiken tijdens het dressuur rijden knapte ze ook erg op.
Op dit moment heb ik ook les waarbij ik haar meer op mijn zit leer rijden en hoewel het allemaal nog vlotter kan, ben ik nog steeds verbaasd dat ik haar aan het lopen kan houden zonder mijn benen te gebruiken. Doordat ze zo sloom was ging ik steeds meer doen, niet alleen met mijn benen maar ook in mijn hele lichaam. Hierdoor zat ik haar eigenlijk gewoon in de weg.
Ik denk dat het al veel zal schelen door meer afwisseling in het werk aan te brengen. Verder denk ik dat het zoals al eerder aangegeven, goed is om je doelen laag te stellen. Daarmee leg je zowel ruiter als pony minder druk op.
Veel succes met dit probleem!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-07 11:56

Dank je wel !
Afwisseling is idd leuk. Maar meisje durft niet zoveel met de pony nog. Dus b.v. buitenrit is uitgesloten ( ik heb zelf de energie niet om naast de pony mee te lopen ... Cool Het moet allemaal nog vast aan een touwtje ))

Ik hoorde van de week dat het nu iets beter schijnt te gaan. Dat de pony in draf te krijgen is. Ben benieuwd. Want zo schoot het niet op. Ze was met niets in draf te krijgen ....... Alleen maar oren in d'r nek en slaan of bijten. Zo gauw we aan draf gingen denken wilde ze zelfs niet meer stappen.
Moeilijk hoor.

Groetjes,

Maris

amillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 15:28

:D -O-
Laatst bijgewerkt door amillion op 11-06-23 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

lisa_jpeine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 15:30

miss. sporen of heb je die al?
wat doet ie als je met hem in de bak gaat lopen en jij ernaast?

veel succes!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 15:32

als het beestje wel last van de rug heeft is het niet eerlijk het beestje voorwaarts te dwingen, daar worden het alleen maar grote stakers van...
Als het op buitenrij wel lekker loopt en doorloopt, dan is het misschien meer de verveling in de bak. Als het meisje niet buiten kan rijden, kan iemand anders dat dan uittesten?

Als het niet gecontroleerd wordt van die rug, ondanks ook buiten niet willen lopen, zou ik mijn handen er verder niet meer aan vuil willen maken...

Mijn pony wilde overigens ook niet goed voorwaarts, met les eraan gewerkt en toen werd het wel beter, maar op een gegeven moment liep hij weer minder en werd hij ineens stokkreupel en spierbevangen, bleek hij spat te hebben... Dan vraag je jezelf toh af of hij daar al eerder last van had en daarom niet zo actief wilde lopen en in een zwaardere bak al helemaal niet...
Sindsdien ben ik dus veel voorzichtiger. En ja, soms zit er dan misschien een paard tussen die daar "gebruik"van maakt...
Laatst bijgewerkt door joyce B op 31-03-07 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

amillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 15:35

mensen doen met electriciteid aan de paarden om ze te dwingen echt zielig is dat triest gewoon Boos!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-07 16:00

Hoi iedereen,

Vandaag liep de pony , gelukkig veel beter. Het is even "vechten" in het begin als ze beginnen met draven. Dan wil de pony even helemaal niets meer. Maar als ik ze op gang help door een paar rondjes mee te lopen en vast te houden aan het bit, dan gaat het daarna veel beter.

Teugels juist lang laten lijkt mij. Pony moet eerst voorwaarts lopen voordat je van voren iets kan vragen.

Zweep en sporen werken gewoon niet. Pony gaat bokken en steigeren. Meisje is nog niet zeker genoeg van zichzelf om dan door te gaan. Ook weer logisch.

Maar goed, pony liep goed vandaag. Over een paar weken komt er een osteopaat kijken. FIJN !

Groetjes,

Maris

lisa_jpeine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 16:01

fijn dat het beter gaat... ik hoop dat het telkens beter gaat... wat doe je er nu mee, dat ie nu wel loopt?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 16:14

lisa_jpeine schreef:
miss. sporen of heb je die al?
wat doet ie als je met hem in de bak gaat lopen en jij ernaast?

veel succes!

ehm... wat doe jij hier op naturals? sporen??? lijkt me niet handig. het paard weigewrt niet voor niets te draven.

je zegt dat ze buiten wel goed draaft, maar het meisje kan niet naar buiten(alleen). ik gok toch dat het meisje niet goed rijdt dan. misschien trekt ze onbewust teveel aan de teugels terwijl ze wel aanspoort? is maar een voorbeeld van iets wat heel onduidelijk kan zijn voor het paard. ik gok dat het paard door iemand anders buiten wordt gereden die minder aan de teugels trekt ofzo? of dat ze er zewlf op zit met iemand die er naast rent. dan kan diegene van de grond duidelijkheid geven aan het paard waardoor het daar wel lukt...

het is maar een voorbeeld, maar het paard weigert het niet voor niets. als er niets medisch is, dan ligt het in mijn ogen aan de ruiter en de manier van rijden...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 19:06

Goed dat de pony nagekeken wordt.
Ondertussen kan je misschien kijken of er verschil in warmte zit in rug en/of benen na het rijden. Rij jij de pony buiten? Probeer dan eens wat voltes en slalom om bv een paar bomen te rijden en kijk hoe ze daarop reageerd.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-07 20:47

Hoi,

Nee sporen is niet mijn oplossing idd. Zijn meer bedoeld om aanwijzingen te geven in hogere dressuur, en dan nog.....

Pony is nog maar kort van het meisje. Ze moeten elkaar nog leren kennen en vertrouwen opbouwen.
Ze rijd de pony nu zelf op een pad bij de boerderij. Maar dan loopt er wel iemand naast met een touwtje vast.
Omdat er dan iemand de pony vast houdt durft ze idd makkelijker teugel te geven.
In de bak soms idd te kort, te onduidelijk voor de pony. MAAR de pony is ook echt eigenwijs hoor, daar kan het meisje niets aan doen. Waarschijnlijk heeft de pony heel veel haar zin gehad in het verleden.

Hier op buitenrit rijden ---> is alleen maar rechtdoor, geen bomen om te slalommen. Geen ruimte voor voltes etc. Tis alleen maar langs de weg. Helaas.

Bedankt voor al het meedenk werk !

Groetjes,

Maris