Hoe leer ik mijn pony kunstjes??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dobel

Hoe leer ik mijn pony kunstjes??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 18:14

Hoi ik heb een verzorgpony (shetlander) en die krijgt over een paar weken een veulentje, dat veulentje en de moeder wil ik graag kunstjes gaan leren nu zijn mijn vragen:

1 Hoe leer je een pony kunstjes (steigeren liggen knielen spaanse pas enz.)
2 Is een veulen te jong om dit te kunnen/mogen leren??
3 is de moeder te oud om het te leren (8 jaar)

Graag reacties!

(ik hoop dat iedereen het netjes kan houden en mij of iemand anders niet afkraakt)

IK weet neit of het hier goed staat zou het anders verplaatst kunnen worden naar waar het wel hoord?
Laatst bijgewerkt door Dobel op 17-03-07 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Strepsel

Re: Hoe leer ik mijn pony kunstjes??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 18:16

Ga volgen, heb er zelf geen ervaring mee Knipoog
(heb een paard)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 18:46

RT-P ---> VD

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 18:48

Ik denk dat een net geboren veulentje te jong is. Verder moet je beginnen met makkelijke dingen: Stappen en halthouden op commando of voetje geven.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 18:56

door het voetje op te pakken of ??

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 18:58

Ik zou met een veulen nog niet aan de gang gaan. Laat die maar lekker veulen zijn. Waarom ga je niet met alleen de merrie aan de slag?

Ik heb laatst dit boek gekocht:
http://www.vrijheidsdressuur.info

Ik kan je dit boek van harte aanbevelen! Ik weet zeker dat je er echt veel mee kunt. Het is een zeer duidelijk boek, waar je als leek (speek uit ervaring) goed mee aan de slag kunt.

[edit: typo's]
Laatst bijgewerkt door Vonnie84 op 17-03-07 19:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 18:59

Haal er in de praktijk eens iemand bij, dat is altijd makkelijker.
Om je veulen een voetje te laten geven moet je inderdaad gewoon de standaard oefening doen: Hand langs het been van boven naar benden, leunen tegen de zij van je pony en voet optillen. Als het beestje gaat trappen of trekken, wacht je tot hij z'n voet stilhoudt en dat zet je 'm neer. Beloning.
Maar begin niet te vroeg!

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 19:05

bedankt

jOyss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 19:06

Ik zou met een veulen nog geen VD doen, dat is denk ik nog te zwaar voor een veulen (fysiek).
Met de merrie zou het prima kunnen.
Ik zou wel eerst zorgen dat de basis er goed inzit voordat je aan dingen zoals stijgeren enzo gaat beginnen.
Kijk anders eens op http://www.pink-horizon.nl , daar staat uitleg over VD enzo (site is geloof ik van een bokker).
Succes!

Nansje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 19:06

kijk iig uit want verkeerd aanleren kan benen breken beteken als het verkeerd terecht komt Knipoog
groetjes Nancy

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 21:21

Een veulen is idd nog veel te jong. Die moet je uiteraard wel opvoeden, maar nog niet met de clicker gaan trainen. Met de moeder kan je wel aan de gang, ze zijn zelden te oud voor vd Knipoog Voor oefeningen en info enzo verwijs ik je graag naar de sticky bovenaan dit subforum en uiteraard ook naar mijn site www.amable.nl

Bino_Pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 19:54

Denk wel bij ieder kunstje goed na over de gevolgen die het kan hebben.. (bv. steigeren)
begin ook best met iest makkelijk, target, kusje, voetje,..
En je mag pas beginnen met VD als je paardje 2.5 is Lachen is net zoals met rijden Lachen dan mag je ook niet beginnen met een veulen Knipoog
met de moeder kan je zeker VDen Knipoog

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 20:05

Ik zou het veulentje nog geen kunstjes leren, die is daar denk ik nog iets te jong voor. Maar met de moeder: prima! En idd, zoals Bino_Pino ookal zei: Weet je wel zeker dat je je pony steigeren wilt aanleren? Het kan heel snel een ondeugd worden, en geloof me: je wil niet dat je pony steeds uit zichzelf gaat steigeren. Voor dit kunstje heb je toch wel wat ervaring nodig. Maar voetjes geven, compliment, kusjes, ja-knikken, spaanse pas, dat zijn wel hele leuke kunstjes om mee te beginnen! Als je me ff pbt, kan ik je misschien een wat uitgebreide uitleg geven hoe je sommige kunstjes kunt aanleren! Nog een tip: schaf dit boekje aan: http://nbb-kv.boekbalie.nl/images/B/514581/514581.jpg Ik heb het zelf ook en vind het een heel handig boekje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 20:10

je mag pas aan kunstje's beginnen als ze 3 zijn, er is eigenlijk geen maximun leeftijd voor het leren van kunstje's hoewel je natuurlijkw el je kunstje's aan moet passen naar de leeftijd van het paard (dus bij een wat stijfer oud paard niet te moeilijke dingen gaan vragen)

mariia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 20:29

mijn ponyy deed zoo af en toe bOkjee en wat steigere uiT speelsigheiD..nu heb ik haar leren steigere op commandoo:D *trots* ook kan ze buigen,. oh wacht..daar had ik pas zoo een site van gevonde waar alles stapsgewijs op uitgelegt stond.
mjaa hier staat het een en ander op:
http://members.home.nl/vrijheidsdressuu ... iggen.html
http://www.amable.nl/

er zijn btw ook al andere forums over..

hoop dat ik je zoo gnoeg geholpe heb:)

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 18:22

bedankt

nelsam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 20:05

ja,ik wil mijn shet ook kunstjes leren mara ik weet niet echt hoe dat moet hij is altijd ook een beetje vervelend (het is een echte shetlander)

Moondust

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 21:21

1. Je nodigt je paard uit een bepaald gedrag te vertonen, geeft daar een bepaalde hulp bij, en beloont vervolgens. Als je dit vaak genoeg herhaalt, gaat hij jouw hulp aan het vertoonde gedrag verbinden en zal hij dit al uit zichzelf gaan doen als jij die hulp geeft, omdat hij weet dat hij daarvoor beloond wordt.
2. Ja. Hij kan de meeste oefeningen lichamelijk nog niet aan, en moet gewoon nog lekker veulen zijn. Pas als je begint met inrijden (ik neem aan dat dat zo rond zijn derde jaar is), kun je ook beginnen met vrijheidsdressuur. Al kun je misschien wel al eerder met enkele basisoefeningen (stap, draf, halt, achterwaarts, op de plaats blijven, naar je toe komen) beginnen.
3. Nee. Een paard is, zolang zijn gezondheid het toelaat, nooit te oud om te leren. En 8 jaar is zeker nog niet te oud.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 13:51

Oud topic, dus slotje Lachen