Als 'begin target' de hand?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

IvysToeter

Als 'begin target' de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 13:48

Hoi,

ik denk dat ik vandaag maar eens de clicker ga introduceren bij 1 van mijn ukkies.
Nou had ik in het VD boek gelezen dat je als 'begin target' (zo heet dat toch?als je er net mee begint? om het aan te leren) een pion kan gebruiken.
zodra je pony die aantikt: Klikken en beloning (een biksje toch?)

Zou je i.p.v. die pion je hand kunnen gebruiken als 'begin target'?
Dus dat als je paard je hand aanraakt je klikt en dan gelijk je hand opent waar een biksje in zit.
of worden ze daar happerig van ofzo?

en zijn er eventueel nog meer tips?

Amable

Re: Als 'begin target' de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 22:30

Ik zou liever een cap/borstel/handdoek oid als eerste target gebruiken. Handtarget zou ik pas daarna introduceren. Ook zou ik bij de handtarget als extra commando een vingerknip geven, om te voorkomen dat je pony bij alles tegen je hand aan staat te duwen. Nog voordat je gaat targetten zou ik je adviezeren om het wachten met eten op commando te zetten. Deze oefening leert je paard beleefdheid en de betekenis van de clicker. Succes met uk!

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 10:26

is het niet eten op commando niet een hele moeilijke oefening?
en hoe leer je dat het beste aan?
in het VD boek staat het natuurlijk wel aangegeven....maar wil het graag nog even een keer van iemand anders horen.

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 21:08

Ik ben ook wel benieuwd hoe je dat aanleert ?

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 00:27

Nee, niet eten lijkt heel moeilijk, maar je moet er vooral heel streng en consequent in zijn. Je houdt je hand gesloten gestrekt voor je uit en je paard moet eraf blijven. Gaat hij vervelen aan je hand (likken, bijten, duwen oid) dan tik je tegen de neus aan. Niet je hand wegtrekken, je paard moet bij de hand vandaan, niet je hand bij het paard. En niet gaan duwen met die hand, echt tikken anders blijft je hand in de buurt van het paard. De meeste paarden kijken bij een tik diep beledigt weg, sommige paarden reageren al zo bij een zacht tikje, sommige moet je een behoorlijke oplawaai geven voor ze beseffen dat ze er echt af moeten blijven. Op het moment dat je paard weg kijkt klik je en open je je hand. Tzt ga je eerst nog je hand openen en daarna pas klikken. Dit om te voorkomen dat je paard het hand openen als toestemmingssignaal gaat zien. Als je deze oefening aanleert kan je naar mijn mening vooral de eerste tijd beter even niet zomaar voer uit de hand geven. Anders wordt het verwarrend voor je paard wanneer mag het nou wel zomaar, wanneer niet. Verder moet je bij deze oefening heel streng zijn, maar ook heel eerlijk. Probeer ook direct aan de tik een woord commando te verbinden, zoals nee, wachten of gaan tellen. Ik zeg altijd als ze eraan willen komen "NEE, wachten!" en het wachten herhaal ik tzt om de duration aan te geven. Niet eten is eigenlijk de makkelijkste oefening om te leren, de meeste paarden hebben het bij een consequente en duidelijke aanpak vrijwel direct door. Mijn maatstaf is overigens ook dat ze eraf blijven, ze mogen er dus vlak boven of naast hangen, zolang ze het niet pakken.

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 15:22

Dank je, hele duidelijke uitleg. Ik ga er zeker mee aan de slag.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 18:09

Met Vjesa was het eerste dingetje wat ik haar leerde het aanraken met haar neus van mijn vingers (op vingerknip). Maar ik heb wel altijd met de andere hand beloond.

Nu ben ik haar aan jambette aan het leren, en daar ben ik ook begonnen met m'n hand te gebruiken. Nu heb k t om gezet naar de zweep...

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 21:00

bedankt voor de duidelijke uitleg!

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 23:16

Graag gedaan!

Kelly0708

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 17:44

ik heb een bamboe stok met een tennis bal eraan.en dat is mijn target.
als hij de bal aan raakt krijgt hij het commando good.(clicker kun je hier ook voor gebruiken)
dan krijgt hij de beloning.hou de bal op.en het hand met voer.als hij aan mijn hand komt doe ik niks,als hij aan de bal komt krijgt hij beloning.dat een paar keer oefenen.dan hem naar de bal toe laten komen.paar passen,beloning.en dat op bouwen.ik geef mijn paard geen tikje.nooit.ook niet als hij aan mijn hand komt.dan krijgt hij gewoon niks.dan kun je hem beter negeren.

lamme_lanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 19:07

hoi,

ik wil beginnen met mijn verzorg paard met VD, maar ik snap niet zo goed wat nu de target is??
moet je voor je paard gaan staan en hem zo laten wennen dat wanneer hij het aanraakt hij een beloning krijgt (of het nou een bixje is of een aai). ik dacht dat het begin ervan het halthouden en achterwaarts en zijwaarts is???

GRtZZ Lianne