clickertraining vraagje..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pubelia

clickertraining vraagje..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 21:23

Ik persoonlijk ken de clickertraining alleen van de honden. ben zelf honden instructice (geweest, heb er nu geen tijd meer voor) maar nu ben ik er over na aan het denken om het te gaan toe passen op 1 van onze shetlanders.

Probleem: het gaat om pluto, een vrolijke eerlijke eigenwijze shetlander. Bijna 2 jaar. Het probleem is nu, dat als ik met hem wil lopen hij of niet wil en kei hard gaat hangen, of gewoon gaat stoppen en dan gaat hangen aan de touw. Al ik hem vast zet en er komt iemand aan die hij niet kent, gaat hij hangen. Ik heb al verschillende dingen geprobeerd. Als hij aan het touw gaat hangen mee achter lopen als hij wil stoppen dat door met hem gaat om achter uit te lopen. Als hij gaat hangen proberen de druk van de touw er af te halen, en als die eraf is weer voor uit te " proberen" te lopen. Had geen nut. Als ik hem vast had staan door gaan totdat hij weer de druk eraf had en dan pas stoppen. Had geen zin. Dan met lopen de wat meer consequentere aanpak. Omdat ze eigenwijs al zijn dacht ik nml laat niet met me sollen. Als hij niet wilde lopen er proberen achter te komen en een schop onder de kont te geven. maar ja ik kwam er al niet achter, dus een schop onder de kont had geen zin. een zweepje had dus ook geen zin. Ik moet er wel bijzeggen dat hij wel mee loopt maar hij loopt nooit op de hoogte van onze schouder., altijd ver achter ons, en aan het sjokken. als er iemand achter hem loopt loopt hij als je met je stem achter hem aan klikt wel gewoon goed, maar er is niet altijd iemand bij, en hij leert er ook niet veel van, of hij is dus erg slim.

Waar komt het probleem vandaan?

Waarschijnlijk is hij vroeger toen hij nog bij de fokker stond door het trekken los geschoten, en heeft dus ooit succes gehad waardoor hij het nu steeds nog doet.

Mijn vraag is hoe kan ik het oplossen. Op welke manier van trainen met de clicker??

Amable

Re: clickertraining vraagje..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 00:17

Ik zou dat niet met de clicker trainen, maar met een zweep erachter. Als hij gaat hangen direct begrenzen met de zweep zodat hij weer vooruit springt. Maar dat is over internet minder makkelijk uit te leggen als irl.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 00:27

Amable schreef:
Ik zou dat niet met de clicker trainen, maar met een zweep erachter. Als hij gaat hangen direct begrenzen met de zweep zodat hij weer vooruit springt. Maar dat is over internet minder makkelijk uit te leggen als irl.

Als je beter leest heb ik dit ook al geprobeert, maar dat dat niet gaat met de reden omdat hij ver achter me aan loopt. Zodra ik omdraai of bij hem in de buurt komt rent hij naar achtere dus geen zweep...

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 00:35

Als ik het goed begrijp gaat het over het geven van de verkeerde reactie op druk op zijn halster. Dit gaat over negatieve versterking, terwijl clickertraining positieve versterking is. Je kunt in dit geval de clicker als "extra" gebruiken, maar je paard moet eerst de juiste oplossing voor de druk op het halster leren, via negatieve versterking. Ben je bekend met de principes achter negatieve versterking door je opleiding als hondeninstructeur? Ik bedoel dus niet straf, maar het wegvallen van iets onaangenaams, in dit geval de druk van het halster...

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 13:03

snuffelhues schreef:
Als ik het goed begrijp gaat het over het geven van de verkeerde reactie op druk op zijn halster. Dit gaat over negatieve versterking, terwijl clickertraining positieve versterking is. Je kunt in dit geval de clicker als "extra" gebruiken, maar je paard moet eerst de juiste oplossing voor de druk op het halster leren, via negatieve versterking. Ben je bekend met de principes achter negatieve versterking door je opleiding als hondeninstructeur? Ik bedoel dus niet straf, maar het wegvallen van iets onaangenaams, in dit geval de druk van het halster...

Ik ben er een heel klein beetje mee bekend, (bekend zijn is dus een groot woord)alleen dan idd van de honden. Maar ik heb zitten na te denken hoe ik dat bij het paard kon weg nemen, maar kom er dus niet uit. ik weet als hij achterwaardse " druk" krijgt dat hij dan wel gewoon loopt. Bij honden probeer je dan de druk zo min mogelijk op de bv de halsband te leggen door hem af te leiden met iets lekkers. omdat dit niet geld voor onze shetlander werkte dit niet (komt niet voor iets lekker achter me aan blijven lopen) dat was dus de reden dat ik met hem mee liep als hij naar achter ging, zodat hij geen druk op zijn halster zou ervaren, maar ja dit is niet de oplossing hierin. Omdat ik een beetje weet wat de clicker in houd, en ik hem nu wil proberen om hem positief te benaderen dacht ik aan de clicker. Ik ken alleen de methode maar heb er persoonlijk nooit niet echt mee gewerkt. (ben er bij honden geen voorstander van)

vandaar dus mijn vraag doe ik slim aan de clicker, of heb je andere suggesties?

kahvay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 17:26

Dit kan volgens mij door Pluto te laten 'targetten'. Als target heb ik zelf een mousse balletje op een oude rijzweep vastgezet. In het begin klikken en belonen voor het aanraken. Opbouwen tot hij naar de target stapt. Verder opbouwen tot hij het target volgt. Eens dat vanzelf, en regelmatig werkt, commando aan hangen. Eens dat er allemaal goed in zit, het target zelf stilaan uitfilteren.
Ik heb eerlijk gezegd niet hetzelfde probleem, maar het is de eerste oplossing die ik kan bedenken. Hopelijk heb je er iets aan

Blueberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 20:06

Zet het paard niet echt vast als je gaat poetsen oid. Maar gewoon het halstertouw door een ring en het uiteinde vasthouden met poetsen. zodra hij dan gaat hangen en druk voelt gewoon meegeven zodat hij niet echt kan gaan hangen. Ondertussen 'straf' je hem door je stem te verheffen. Zodra hij ophoud met hangen laat je hem meteen een pasje terug naar voren doen, van achteren drijven, en trek je het halstertouw weer ietsje aan waardoor hij weer in dezelfde positie staat als eerst. Beloon hem door de druk te laten vervallen en positief tegen hem te spreken (clicker? Knipoog )

Ik heb geen ervaring met clickertraining hoor maar dit vind ik altijd de meest voor de han liggende en paardvriendelijke oplossing. Gebruik vooral je lichaam, en zweep zou je niet nodig moeten hebben met poetsen/wandelen..

Lachen