Longeren zonder lijn

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eva_

Longeren zonder lijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 20:51

Vandaag heb ik gelongeert zonder lijn. Ik merkte vooral dat mijn pony eigenlijk veel rustiger was. Heb vaak het idee dat ze zich te erg opgesloten voelt en zich daardoor druk maakt aan de longeerlijn. Ze luisterde heel goed en vond het duidelijk leuker. Ik ook, want ik had lekker niks in mijn hand. Vork
Zijn er meer mensen die longeren zonder lijn? Of vinden jullie dat niet echt longeren?

Ponybokjes

Re: Longeren zonder lijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 12:00

Ik heb een verzorgshetje die ik wel eens longeer maar heb geen longeerspullen, vroeger deed ik het met halster en daaraan 1 a 2 halstertouwen, tegenwoordig doe ik het ook zonder lijn Lachen

_Cassandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 00:02

Ik heb vandaag ook voor het eerst zonder longeerlijn gelongeerd. Eigenlijk per toeval, want ik wilde me pony gewoon opjagen in de wei. Alleen nadat hij 2 keer de wei doorgecrosed was, ging hij in ene rondjes om me heen lopen alsof ik aan het longeren was. Ben zo toen nog 20 minuten bezig geweest Lachen Hij luisterde ook goed naar me.
Ik vond hem ook wat ontspannender erbij lopen als wanneer we gewoon met een longeerlijn longeren. Normaal loopt hij dan zowat altijd met zijn koppie in de hoogte en tegen het einde gaat hij dan pas ontspannen, maar nu liep hij gelijk al ontspannen Ja

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 00:03

Ik longeer mijn friezen ook geregeld zonder lijn. Ze luisteren perfect!
En je hebt zelf ook niets in handen.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 00:10

ja,is niks nieuws hoor!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 00:21

Ja, ik ken het ook...... Haha!

Ik noem dat loswerken en doe dat regelmatig met mijn jonge paard. Hij luistert heel goed naar mijn aanwijzingen, lichaamstaal en -houding. Ik jaag hem ook niet op, gebruik geen zweep (gebruik ik sowieso niet), maar gebruik een leadrope om mijn arm te kunnen 'verlengen' als er iets meer druk nodig is. Zonder hem aan te raken, voor alle duidelijkheid. Gaat super!!!!

Als je heel duidelijk en consequent bent in je houding en energie bij stap, draf, galop, halt, omdraaien en naar mij toe komen, snappen ze vrij snel wat je bedoelt. Wat wel belangrijk is, is je positie (leidend of drijvend). Ik kom nu steeds meer echt in het midden te staan (ik loop nu nog een kleine cirkel mee). Ik hoop ooit helemaal 'stil' te kunnen staan in het midden, zodat hij op de kleinste aanwijzing al doet wat ik hem vraag. Daar zijn we naartoe aan het werken. Lachen

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 18:51

ik doe niet anders Haha!
heel handig.
ik gebruik dan wel bv een pessoatuigje of iets dergelijks, maar geen longeerlijn eraan. hij reageert goed op schakelen en stemcommando's en als ik "OM" roep, dan draait hij zich braaf om en gaat op de andere hand.
Met twee vingers in de neus Haha!

inke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 23:02

jep, dat heet loswerken Knipoog soort van join-up doe ik dan meer, maar wel iets anders dan sommigen het doen. Gewoon met een touwtje en je lichaamstaal in een ruimte van 15 op 15.

kusfleurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 14:41

longeren zonderlijn is wel een beetje ongeeren als je het teminsten in een longeerbak doet !!!!
ik vin het persoonlijk ook wel leuk kijken of hij goed naar me luisterd

katel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 16:15

Ja, ik vind het leuker dan gewoon longeren en het paard ook. Ik denk wel dat het minder goed is om de spieren van het paard echt te laten werken, maar als je je paard een beetje vrijaf wil geven en toch zijn energie kwijt wil laten kunnen, vind ik het een leuke methode. En ja paard is vaak meer ontspannen.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 16:10

Ik doe het wel, maar dan noem ik het slingeren Haha! Gewoon beweging geven en een beetje spelen, daar heb ik geen lijn voor nodig.
Voor echt trainen vind ik het wel essentieel om een lijn(en) te hebben.

winnitou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 16:18

Ik heb verschillende keren Emiel Voest aan het werk gezien en dan ziet het er zo makkelijk uit. Ik denk dat ik maar bij hem in training moet gaan om meer inzicht te krijgen zodat mijn paard ook doet wat ik van hem verwacht en de juiste aanwijzingen te geven. Ik had gedacht dat het wat makkelijker zou gaan. Het ziet er zo eenvoudig en logisch uit, maar om het zelf te doen dat is een ander verhaal.

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 12:55

Ik ben sinds een paar maanden met het shetje van mijn buurmeisje bezig. Eerst longeerde ik ook met lijn, maar ze wou dan erg graag draaien en liep vooral met buitenstelling. Ik ben toen ook zonder lijn gaan longeren en dat gaat veel beter, ze heeft de goede stelling en heeft niet meer de neiging om te draaien.

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 19:19

ik longeer mijn vz fries als ik gewoon longeer, met lijn.
Ga ik haar bij zetten of aan de pessoa, dan laat ik haar los (zet wel een stukje van de bak af). Dit doe ik, omdat ik anders vind dat er zoveel aan haar mond wordt gefriemeld. Met bijzet/pessoa komt er al vanalles van druk op de mond en dan met de longeerlijn ook nog. daarom doe ik haar dan los. Ze is pas 3 en ik heb haar nog niet zo heel vaak gelongeerd, maar ze pakt het super op!

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 13:27

Ik doe het ook zeer regelmatig, alleen noem ik het eerder grondwerk dan longeren. Ik ben dan voornamelijk bezig om reactie te krijgen op mijn lichaamstaal en stemcommando's.

Als ik echt ga longeren, pak ik meestal de dubbele longe.