Longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

KimmyMarie

Longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-07 18:30

Ik heb net een jaar een nieuw paard en wil nu eigenlijk wel eens gaan longeren omdat ik soms net niet genoeg tijd heb om erop te rijden. Hoe moet ik hier mee beginnen, wat heb ik nodig (spullen,kennis). Alvast bedankt!

Lise81

Re: Longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 12:45

Laat haar eerst longeren door iemand die er verstand van heeft en vraag diegene jou het longeren te leren.
Sommige paarden vinden het erg lastig, of zijn erg lastig, dan is ervaring echt wel gewenst.
Als je longeren wilt zien als een vervanging voor het rijden kost het evenveel tijd, natuurlijk is het wel een leuke afwisseling. Bekijk ook wat je ermee wilt bereiken, wil je je paard soepel houden (gymnastiseren) of de conditie of spieren proberen te trainen. Bedenk dat je met longeren ook 10 min behoort in te stappen en uit te stappen (om gewrichten gezond te houden) en daartussen nog aan het werk moet, om iets te breiken wel 20-40 min!

Er bestaan ook longeer cursussen, zoals die van lammert haanstra (kan je wel vinden met google).

Verder heb je nodig een bak o.i.d. met een goede ondergrond (niet te zwaar en niet al te hard) liefst afgezet met lint/balken, zo'n 20 m. doornee dan heeft je paard wat steun (en jij zelf ook). Verder heb je in het begin een longeerlijn nodig en een longeerzweep (om aanwijzingen te geven- niet om je paard mee te slaan!) Als je paard heel ruim loopt en je bang bent dat ie zichzelf vangt (achterbenen de voorbenen raken) evt. peesbeschermers/springschoenen o.i.d.
Een longeerlijn vastmaken aan het hoofdstel kan op verschillende manieren. Het kan d.m.v. een longeerbitstukje, of door de binnenste bitring-achter de oren langs - vast knippen aan de buitenste bitring, of door de binnenste bitring- door de hoge neusriem-vast klikken aan de longe zelf. Je kan er ook voor kiezen zonder bit te longeren, met bijv. een kaptoom (soort halster met ringen op de neus en aan de zijkant).

Gaat het allemaal goed en heb je meer kennis dan kan je beginnen met een longeersingel en bijzet(touwtje).

Longeren komt soms best nauw met de positie waar je staat, er zijn paard die wanneer je iets voor de schouder staat gelijk omdraaien of niet vooruit willen etc.

Verder goed afwisselen links om en rechtsom.
En voor jonge paarden is volte werk redelijk belastend voor de spieren/pezen.

Je merkt al...veel dingen ... gewoon iemand vragen in de buurt.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 12:52

KimmyMarie schreef:
Ik heb net een jaar een nieuw paard en wil nu eigenlijk wel eens gaan longeren omdat ik soms net niet genoeg tijd heb om erop te rijden. Hoe moet ik hier mee beginnen, wat heb ik nodig (spullen,kennis). Alvast bedankt!

jij hebt dus een eigen paard? maar weet niet eens hoe je moet longeren???
meestal leer je eerst de dingen voordat je een paard koopt..maargoed...

weet je of je paard al kan longeren? zojah dan is het niet zo moeilijk.
wat je nodig hebt is een hoofdstel, longeerlijn en een zweep.
*maak de longeerlijn vast aan het bit
*loop naar het midden van de bak en blijf daar staan
*stuur je paard weg , dat doe je door met de zweep naar zijn kont te wijzen.
*laat hem eerst stappen om hem warm te stappen
*daarna kan je hem laten draven en galoperen.
* je geeft de comandos met de stem (zelf weten welke )
*en wel van hand veranderen, anders word je paard duizelig en later stijf.
*daarna gewoon weer uitstappen en klaar.

kan het paard nog niet longeren , dan zou ik er 1 bij halen (omdat jij ook niet weet hoe het moet)
wat je nodig hebt: hoofdstel , zweep , longeerlijn , en ervaren persoon

KimmyMarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 16:46

Sultan...ik rij al vanaf mijn 8e pony maar longeren trok mij niet zo. Ik vind het leuk om er gewoon op te rijden dus vandaar dat ik me er nog niet echt in heb verdiept.

melkbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 13:02

Wat een nare opmerking, wij rijden al heel wat jaren op een manege en hebben sinds kort en eigen pony. En manegeles is nu eenmaal wat het is, een uur op een paard rijden. Hadden wij dan eerst longeerlessen moeten nemen alvorens wij een pony aan konden schaffen. Hadden wij dan ook op cursus moeten gaan, bv hoe zet je een paard in de wei? Er zijn mensen die krijgen kinderen zonder dat er ook maar één les aan vooraf is gegaan... Iets minder hard had ook wel gekund.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 16:27

@melkbus, is niet echt on topic. Open anders een discussie hier over.

Eerlijk gezegd was ik ook wel een beetje verbaasd dat als je heel lang met paarden bezig bent je nog nooit hebt gelongeerd. Dat was alleen niet de vraag van de TS. - vindt dat sultan wel goeie tips heeft gegeven, een bedankje kan ook wel eens leuk zijn Knipoog

KimmyMarie, ik hoop dat je iets met de tips kan en dat je longeren wel leuk gaat vinden.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 18:39

melkbus schreef:
Wat een nare opmerking, wij rijden al heel wat jaren op een manege en hebben sinds kort en eigen pony. En manegeles is nu eenmaal wat het is, een uur op een paard rijden. Hadden wij dan eerst longeerlessen moeten nemen alvorens wij een pony aan konden schaffen. Hadden wij dan ook op cursus moeten gaan, bv hoe zet je een paard in de wei? Er zijn mensen die krijgen kinderen zonder dat er ook maar één les aan vooraf is gegaan... Iets minder hard had ook wel gekund.

en wat heeft dat met paarden te maken???
je bent al 8 jaar met paarden bezig ! dan moet je tog wel weten hoe je moet longeren???
hellemaal geen harde opmerking ! sta der gewoon versteld van dat je al zoo veel jaar op een paard rijd en dan verder (buiten het rijden om dus ) niks weet van die beesten...
jij zegt nu in 1 x zins kort hebben wij een pony, nou in het bericht van de TS staat dat ze zins een jaar al een pony heeft! ( en dat noem ik dus niet zinskort)

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 18:42

Belachelijk, Sultan. Je wilt toch juist dingen leren met een nieuw paardje? Sommige mensen beginnen met een eigen paard, zonder ooit een enkele les te hebben gevolgd. Op onze manege kan je niet zomaar ene paard longeren, hr, en ik zou neit weten waar je dat moet doen. Dus gewoon lekker leren op je eigen paardje,Kimmymarie!

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 18:44

Dniesjj117 schreef:
Belachelijk, Sultan. Je wilt toch juist dingen leren met een nieuw paardje? Sommige mensen beginnen met een eigen paard, zonder ooit een enkele les te hebben gevolgd. Op onze manege kan je niet zomaar ene paard longeren, hr, en ik zou neit weten waar je dat moet doen. Dus gewoon lekker leren op je eigen paardje,Kimmymarie!

hoezo is dat belachelijk ! mag tog zeggen wat ik er van vind! heb ze nu tog de tips te geven hoe ze het moeten doen ! weet niet wrom jij nu gaat reageren want je geeft niet eens tips ! Rolleyes

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 18:46

XxSultanxX schreef:
Dniesjj117 schreef:

hoezo is dat belachelijk ! mag tog zeggen wat ik er van vind! heb ze nu tog de tips te geven hoe ze het moeten doen ! weet niet wrom jij nu gaat reageren want je geeft niet eens tips ! Rolleyes

Omdat jij ook nogmaal sreageerde hierover.
Maar dit is niet de bedoeling van de ts, dus shush.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 18:53

XxSultanxX schreef:
Dniesjj117 schreef:

ik vind het ook raar hoor dat iemand een eigenpaard heeft en niet een weet hoe hij moet logeeren. want toen je hem kocht was het eerst wat je deet toen hij op een nieuwe plek stond rijden ? vind een beetje raar hoor ik zou eerst gaan logeeren om te kijken hoe hij reageert oop zijn nieuwe omgeving.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 23:31

Even weer verder met de tips...

Als je een goed omheinde bak hebt of longeerronde (roundpen) kan je je paard ook gewoon losgooien, evt. een beetje opjaagen. Dan kan je ook al beginnen met veel met je stem werken. Misschien leuk om wat grondwerk te doen met je paard als afwisseling voor rijden...of doe je dat wel met je paard? Is best leuk om zo een betere band te krijgen.

jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 12:34

Koop het boek of de dvd van Lammert Haanstra, kost niet zo veel en dan heb je tenminste professioneel advies.. want er staan nogal wat tegenstrijdige reafcties, niet? Tong uitsteken en ga hgeen dingen kopen voor je écht weet wat je moet hebben.. anders moet je dubbel aanschaffen.. Succes