ervaringen longeren met pessoa?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

McSquizzy

ervaringen longeren met pessoa?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-07 11:21

Ik heb 2 weken geleden een pessoa gekocht van mn instructrice.
Zij heeft me die dag dan ook een uurtje les gegeven in hoe te gebruiken, hoe aan te doen ( is nog niet zo simpel Knipoog ) en ook hoe ermee te longeren.
Omdat onze binnenbak nog in opbouw is en we nu enkel een buitenbak en kleine longeerbak hebben, gebruik ik dus ongeveer 2x week die pessoa.

Voor mijn paard is dat misschien ook wel nodig.
Het is een paard waar de afgelopen jaren jonge kinderen ( broertje & zusje : 12 en 11) en waar grote zus mee gesprongen heeft. Hij was het gewend op zijn eigen tempo te lopen en met zn nek als een giraf voor zich uit.
Ik heb hem nu ongeveer 1 jaar en sinds ik les krijg werken we wat meer aan ontspanning, verzameling, aan de teugel rijden...
Als mijn instructrice er mee rijd is het echt een ander paard : hij loopt heel ontspannen, mooi naar beneden, achterhand er goed onder... Als ik er mee rij is dat dus helemaal nog niet.

Nu om die achterhand beter te ontwikkelen raadde mijn instructrice me de pessoa aan.
In afwachting tot we de nieuwe bak hebben krijg ik dus 1x week ook "longeerles" behalve als het goed weer is dan kunnen we rijden.

Zijn jullie positief over de pessoa?
Merkten jullie ook echt verschil bij het rijden bijvoorbeeld?

Silence

Re: ervaringen longeren met pessoa?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 11:23

Ik had er een tijdje terug één voor Silence gekocht, maar hij flipte er helemaal van.

Na twee weken proberen, heb ik het maar opgegeven Ach gut en alles terug gebracht naar de winkel.
Ik kreeg er alleen maar een banger paardje door.

McSquizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-07 11:26

Voor Valentino was het ook de allereerste keer dat ie zo'n pessoa aankreeg.
Ik had ook wel gedacht dat ie ging flippen Knipoog
Hij was er niet bang voor en reageerde er ook helemaal niet raar op... Hij ging er voor zover ik kon zien echt heel mooi & ontspannen mee lopen.

inke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 22:45

als ik de paarden zie die al langer met pessoa gelongeert worden is het toch al zeer positief, ze reageren goed op de longeerder, laten hun hoofd mooi zakken, lopen mooi actief over de rug en dat zie je terug tijdens het rijden. deze paarden zijn heel ontspannen tijdens het longeren alsof het het normaalste is van de wereld. De andere paarden die maar net bezig zijn doen het ook goed, maar sommigen zijn heel gevoelig en dan komen er fysieke of mentale problemen naar de oppervlakte die dan duidelijk worden, dus die moeten eerst behandeld worden. Maar ik ben er zeer positief over, ook bij onze eigen paard, nu moet ik wel opletten dat ik niet te lang doorga maar het opbouw..mijn paard was ook heel dominant tegenover mij, dat is nu al veel verbeterd. Onze pony laat voor het eerst echt haar bovenhalsspier ontspannen en loopt over de rug, beter en beter. soms kan ze welleens paniekerig zijn, maar dat doet ze soms ook als ik longeer zonder pessoa..waar ik vaak longeer is ze nerveuzer dan in de bak waar we meestal rijden. Maar ik vind wel dat je moet weten hoe je daarmee moet longeren en hoe je juist moet longeren,dat je paard in orde is,..