Grasmachine met strotouwtje vastbinden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ellebelletje

Grasmachine met strotouwtje vastbinden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-07 20:34

Ik longeer mijn pony vaak op zachte ondergrond (*lees gras*) maar dat maaimonster van mij heeft de nare eigenschap om toch stiekum dr hoofd richting gras te bewegen en als een stomdove koe rustig te gaan staan eten, maakt niet uit of ik haar nou flink door laat lopen, of dat ze in galop zit...madam gooit dr rem erop en staat plots stil om te vreten Knipoog
Boos worden heeft geen zin, want dan schiet ze even als een gek in galop weg en probeert het daarna precies op dezelfde manier Koe Koe
Ook als ik al merk dat ze lager komt met haar hoofd, en ik haar harder laat werken, dan nog heeft ze daar geen tijd voor en vind het gras toch net even iets belangrijker.

En das een probleem bij een gigantisch zware en sterke haf Tong uitsteken

Nu gaf iemand mij de tip om een klein strotouwtje van een longeerschoftje vast te maken aan de bovenkant van het hoofdstel...niet te kort natuurlijk, maar als het hoofd lager als de +/- knie komt, dat ze de druk voelt van het touwtje en dus niet kan happen naar plukken gras.

Zou dit is zijn om inderdaad op te volgen, of zijn er nog meer tips die ik kan gebruiken?

Groetjes Elle

Frantic

Re: Grasmachine met strotouwtje vastbinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 20:37

nee, je zou gewoon echt grondwerk met haar moeten doen, ook dit is gewoon dominantie van een ontzettend sterke en zware haf!

Ze moet jou respecteren en dat moet je haar leren!

En vervolgens longeer je haar op zand! Zonder gras en al helemaal niet in haar eigen weiland( dat ziet ze tenslotte als een maaltijd)

Dat touwtje zou alleen maar er voor zorgen dat ze niet ontspannen kan lopen, en dat is nu juist wat je wilt tijdens longeren, ander moet je een bijzet gebruiken! Hoe en wat leer je alleen met iemand ernaast die het kan!

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 21:01

Er zijn heel veel trucjes, w.o. met het stro-touwtje, om te voorkomen dat een paard gras kan gaan eten. Het paard kan zolang het op 4 benen blijft staan, niet bij het gras komen. Er zijn paarden die dan door de knieën gaan en alsnog aan het gras gaan peuzelen. Je leert het paard er niets mee, je belemmert het paard alleen maar in de maaltijd. Wat je duidelijk moet maken is dat er een tijd is voor eten en een tijd voor werken en luisteren en dan wordt er niet gegeten. Het is een kwestie van opvoeding. De schakelaar in het hoofd moet om. Bedenk dat als een paard gras ziet en daar op staat dat het paard op z'n diner staat. Op zich geen ramp het paard moet alleen het verschil tussen vrij zijn en werken en luisteren kennen. Grondwerk kan helpen, belangrijk is ook je houding, de positie die je psychologisch tov het paard inneemt en aanneemt. Die rol kan je niet spelen, een paard voelt haarfijn aan wie de baas is. Je kan jezelf er wel op trainen om in de omgang met je paard heel konsekwent te zijn. Respect van je paard moet je verdienen. Dat moet je van nature afdwingen door je houding, je gedrag. Een paard, uit onmacht, dwingen om te luisteren, werkt niet. Een paard accepteert heel snel leiding, omdat een leider het paard zekerheid en veiligheid biedt. Een paard weet heel snel z'n plek.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 14:49

Wij doen dit wel, We hebben een shet die ook ineens stil staat om te eten, dus dan is het wel nodig.

We maken de touwtjes het zelfde vast als ene bijzet, maar we doen ze niet zo strak. maar wel strak genoeg dat ze niet naar beneden kan duiken.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 19:40

Dat het werkt is buiten kijf, je doet alleen aan symptoom bestrijding, je voedt het paard niet op. Daar schort het aan.

maaike93

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 16:35

idd, je moet naar mijn idee, omdat dat even een makkelijke manier is, dan maar dingen eraan gaan hangen, jou paard moet gewoon naar jou kunnen en willen luisteren. Al is dat in de bak of op het gras. Grondwerk doen dus.. Pak de bron aan Knipoog

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 16:37

-> LO

jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 13:30

ik weet neit hoe oud je paardje is, maar zo te zien is ze neit door en door opgevoed. Ik vind het ook wel heel evrleidelijk voor je paard als je haar op gras longeerd!! Dat is net als dieeten en in een snackbar gaan werken!! zorg voor dicipline en longeer haar gewoon lekker op zand, is nog beter voor je weiland ook!! groetjes