[AR] hulpteugels voor aangespannen rijden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sandrah

hulpteugels voor aangespannen rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-07 13:24

bestaan er hulpteugels voor aangespannen rijden? en zo ja welke? Heb al wel gehoord van rijden met elastiek, maar hoe werkt dat? Hoor graag reacties,

A10

Re: hulpteugels voor aangespannen rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 14:07

Dezelfde als ohz.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 15:44

Albertine_N schreef:
Dezelfde als ohz.

Inderdaad Knipoog Vroeger werd er ook veel de 'opzetteugel' gebruikt, ik vind dit niet echt een hulpteugel te noemen, het werd vooral vroeger meer in de zin van een martelwerktuig gebruikt. Teugel maak je vast aan de opzethaak, door het bit heen (volgens mij) en dit zorgde er voor dat de paarden het hoofd hoog in de lucht gingen dragen, dat was 'mode' in die tijd. Hoe hoger de positie van het paardenhoofd, hoe chiquer, deftiger en vooral 'mooier' en sierlijker het stond. Soms werden deze opzetteugels zó strak aangetrokken, dat het paard echt met zijn hoofd omhoog werd gedwongen. Je kunt je voorstellen dat dit voor het paard zelf echt niet fijn was; probeer jij maar eens op de fiets met je hoofd hoog in de lucht een bultje of heuveltje op te fietsen....

Ikzelf rijd eigenlijk nooit aangespannen met hulpteugels, al gebruik ik wel eens touwtjes met het longeren met dubbele lijnen, om meer onstpanning over de rug te krijgen. Als ze érg tegen het bit is en haar rug hierbij wegdrukt voor de kar, wil ik ook nog wel eens een kwartiertje de touwtjes voor de kar gebuiken. Echter, ik stel ze nóóit zo strak af dat ze met haar hoofd omlaag wordt gedwongen. In mijn geval is het puur om te voorkomen dat ze haar hoofd de lucht in gooit, bit vastpakt en hierbij gaat gapen uit verzet. op dat moment gaan de touwtjes strak staan en geven meer druk. Ik gebruik gewoon sterk touw dat niet schuurt; in het midden een knoopje, die leg ik op en middenin het schofttuigje. dan gaat een touwtje aan iedere kant door de ringen heen van het schofttuig en evt. borsttuig, en via de bril van de liverpool (anders vind ik het een veels te sterke werking hebben) weer terug naar het schofttuigje, iets meer naar beneden Knipoog

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 17:39

Ik reed inderdaad wel eens met elastiek. Beter bekent als halsverlenger.
Hoe ik die vastmaakte? Vast aan de singel (niet de buitensingel!), door het bit, over het hoofd, weer door het bit en dan weer terug naar de singel.

Ook een opzetje heb ik in de les wel eens gebruikt. Inderdaad van de opzethaak, over het hoofd en dan naar het bit. Dit is echter niet iets om vaak te gebruiken. Je pony kan er op gaan hangen en je moet ook goed weten wanneer je hem moet gebruiken. Ik deed dit altijd in samenwerking met mijn instructeur.

Ook heb ik wel eens 1 pony in het span bijgereden met een dubbele longe. Die pony had wat moeite met stelling en buiging en in het span heb je ze nou eenmaal allebei. Ik gebruikte toen een dubbele longe, van het schoftje, met katrolletjes aan het bit en dan hield mijn instructeur hem vast.

Denk echter altijd goed na voor je aan een hulpteugel begint. Ik deed dit alles in overleg.