springwedstrijden boomloos?kan dat?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

missyissy

springwedstrijden boomloos?kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 21:29

hallo,

ik ben me aan het voorberijden op een eigen paard.
maar ik wil graag springwedstrijden gaan rijden.
maar ik wilde weten of dat ook gaat met een boomloos zadel,

alvast bedankt!

missyissy

Re: springwedstrijden boomloos?kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 21:50

p.s kan dat ook met een bitloos hoofdstel??..groetjes

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 16:09

bitloos kan wel, er rijden genoeg topspringruiters op een (mechanische) hackamore maar ik weet niet of dat in de lagere klassen al mag.
Boomloos zou ik niet weten eerlijk gezegd, kan me voorstellen omdat je in de beugels moet staan en daar best druk op komt bij het neerkomen dat het niet fijn voor je paard is, maar ongetwijfeld zullen daar de 'boomloze' gebruikers meer van weten.

Plona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 22:27

bitloos mag in de B springen met teugels rechtstreeks aan het neusriem en daarna pas in de Z bitloos en dan maakt het volgens mij niet uit

* Bodemloos weet ik niet :S

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 12:05

boomloos springen kan wel ik deed dat af en toe met een barefoot
maar wel niet vaak en alleen met een dikke pad eronder aangezien er veel druk op de beugels komt denk ik niet dat het aangenaam is voor de rug..
Correct me if I'm wrong Knipoog

tuffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 10:49

Nog even een reactie op de vraag over het springen met een boomloos zadel.
Conventionele springzadels (om ze zo maar even te noemen) hebben (mede door de plaatsing van de kniewrongen) de functie jou als ruiter in een bepaalde houding te dwingen, opdat jij makkelijk blijft zitten bij het springen. Bij het landen zit je dan meestal ver naar voren. Dit is voor jezelf wel makkelijk (i.v.m. je balans), maar hindert het paard. Door de houding die je door zo'n zadel aanneemt, verstoor je namelijk zíjn balans.
Als je gaat springen met een boomloos zadel, heb je niet deze automatische steun. Vooral in het begin zal je dus moeite hebben met het vinden van je balans. Maar als je eenmaal weet hoe je het best kunt zitten bij het springen, zal het zeker goed gaan en hinder jij je paard niet meer (of in ieder geval een stuk minder).
Lijkt mij dus wel een aanbeveling...
Succes!

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 10:52

het lijkt mij zeer onverstandig om te springen met beugels eraan met een boomloos zadel; je krijgt dan echt te hoge druk op een punt op de rug, wat voor nare blessures kan zorgen.
dus springen OK, maar dan zonder beugels. maar of dat nou zo fijn is... Verward

tuffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 10:55

Met beugels rijden op een boomloos zadel kan prima hoor. Een boomloos zadel verdeelt de druk van het ruitergewicht wel een stuk minder goed dan een conventioneel zadel, maar voor het paard ligt het een stuk prettiger op de rug. Een speciaal dekje voor boomloze zadels kan ervoor zorgen dat de druk nog beter verdeelt wordt. Misschien ben je in de war met een bareback-pad. Daarbij is het wel zo dat er peikdruk ontstaat bij het gebruik van stijgbeugels. Bij boomloze zadels echter is dat geen probleem.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 15:22

De vraag is hoe vaak je wilt springen, en hoe hoog je wilt gaan.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 15:28

Van NH naar NA verplaatst.

@tuffi: in principe is het eigenlijk niet de bedoeling om nog te reageren op topics waarin meer dan 2 weken niet meer gereageerd is Knipoog

tuffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 16:34

Zal ik het voortaan maar niet meer doen dan? :p

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 17:14

tuffi schreef:
Met beugels rijden op een boomloos zadel kan prima hoor. Een boomloos zadel verdeelt de druk van het ruitergewicht wel een stuk minder goed dan een conventioneel zadel, maar voor het paard ligt het een stuk prettiger op de rug. Een speciaal dekje voor boomloze zadels kan ervoor zorgen dat de druk nog beter verdeelt wordt. Misschien ben je in de war met een bareback-pad. Daarbij is het wel zo dat er peikdruk ontstaat bij het gebruik van stijgbeugels. Bij boomloze zadels echter is dat geen probleem.

nee, hoor, ik ben niet in de war, dankje. Knipoog
ik ben dierenfysiotherapeut, en zie veel rugproblemen. ook van boomloos-rijders, met name door stijgbeugelgebruik naar mijn idee, omdat de zere plekken altijd in die regio zitten.
het is niet voor niks dat er een boom in een conventioneel zadel zit! dat heb je nodig voor een goede drukverdeling.
ik weet wel dat er veel boomloos-aanhangers zijn, met allemaal goede argumenten, maar ik zie in mijn werk toch echt ook veel nadelen ervan.
ik zou er persoonlijk zeker niet mee gaan springen met beugels eraan, hoeveel dekjes en pads er je ook onder bouwt. Bloos

tuffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 17:18

Is dat zo? Interessant.
Maar zie je die klachten niet ook bij een zadel met boom, of is het echt een boomloos zadel-probleem. Ik heb vaak gelezen dat een conventioneel zadel eigenlijk nooit echt goed past. Klopt dat dan ook niet?

tuffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 17:20

Nog een vraagje hoor :p, maar is een boomloos zadel zonder stijgbeugels aan te raden boven een conventioneel zadel?

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 17:20

Een springazdel heet niet voor niks een springzadel. Ik zou het zekere voor het onzekere nemen en daarvoor kiezen.

tuffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 17:23

Ik moet zeggen dat ik ook begin te twijfelen. Ervaring met springen heb ik zelf niet met een boomloos zadel; alleen van horen zeggen en van heel veel lezen (op internet, maar uit boeken en tijdschriften). Maar toch, ik ben er niet zo happig op te denken dat het wel goed zal zijn, enkel omdat het er is. Dus bijvoorbeeld springzadels. Het is in mijn ogen nog niet bewezen dat dat wel zo prettig is voor het paard. Volgens mij gaat het bij de fabrikanten vooral om wat prettig is voor de ruiter, terwijl ik graag zou willen weten wat prettig is voor het paard. Jammer dat daar niet meer onderzoek naar gedaan wordt...

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 17:39

tuffi schreef:
Is dat zo? Interessant.
Maar zie je die klachten niet ook bij een zadel met boom, of is het echt een boomloos zadel-probleem. Ik heb vaak gelezen dat een conventioneel zadel eigenlijk nooit echt goed past. Klopt dat dan ook niet?

het is echt een probleem van boomloze zadels, omdat je daarbij die drukverdeling mist.

er zijn zeker ook problemen te vinden met slechtpassende conventionele zadels, maar die zijn (bijna altijd) door een deskundige zadelmaker op te lossen. dus het is pertinent niet waar dat conventionele zadels nooit passen.

betreffende je vraag of boomloos beter is dan mét boom: ik vind van niet, mits het conventionele zadel natuurlijk goed pas gemaakt is. ik denk dat ze niet voor niets al jáááren zadels mét boom maken; dat is ergens goed voor.
bovendien zie ik bij boomloos vaak rugproblemen, terwijl dat dus altijd zou moeten passen. niet dus!

tuffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 18:49

Dan zijn de problemen met de conventionele zadels dus eigenlijk alleen maar de oorzaak van een slechte pasvorm? Bij een dier in de groei betekend dat dan waarschijnlijk wel een regelmatig bezoek aan de zadelmaker, of valt dat mee?

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 09:02

tuffi schreef:
Dan zijn de problemen met de conventionele zadels dus eigenlijk alleen maar de oorzaak van een slechte pasvorm? Bij een dier in de groei betekend dat dan waarschijnlijk wel een regelmatig bezoek aan de zadelmaker, of valt dat mee?

ja dat klopt Haha! Hier komt elk half jaar de zadelmaker kijken en mijn paard gaat ook geregeld naar de fysio om te kijken of hij mogelijke rug problemen heeft. Dit vind ik echt noodzakelijk voor een paard in de groei.

Helaas worden voor de paarden die in de groei zijn vaak boomloos aangeraden omdat deze zich aanpassen aan de rug, echter hebben deze zadels een veel minder goede drukverdeling waardoor er meer druk word gelegd op de wervels. (bij een boomzadel word deze druk verdeeld over meerdere wervels door de boom) wat voor een jong paard dat nog in de groei is, gewoon niet goed is. Belasting op jonge leeftijd is voor een paard op langer termijn niet goed, bij een boomloos zadel is die belasting per wervel nog hoger waardoor er mogelijk op langer termijn rugproblemen kunnen ontstaan. Daarom is het belangerijk nauwjuist voor een jong paard een goed passend boomzadel te kopen en geregeld een zadelmaker langs te laten komen.

Over springen: Springen lijkt met niet verstandig met een boomloos zadel, je geeft veel druk op de beugels waardoor er mogelijk drukplekken onder de beugelophanging kunnen ontstaan. Daarnaast heb je aan een boomlooszadel ook erg weinig steun waardoor het moeilijker is correct mee te komen met je paard. Natuurlijk is dat een kwestie van wennen maar ik zelf vond het echt niet prettig

Ik ben overigens niet tegen boomloos, je moet er alleen wel een juist paard voor hebben en het moet aanpassen bij je gebruikersdoel. En als ik de TS zo hoor denk ik dat ze beter op zoek kan gaan naar een correct passend boomzadel.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 09:11

Ik heb met mijn (nu Hannekes) haflinger altijd boomloos gesprongen, gewoon met een barefoot. Bij het springen steun je niet alleen op je beugels, maar ook je knieen vangen een berg op. Volgens mij vond Andy het boomloos fijner dan met boomzadel.
Het was wel wennen in het begin, je kunt wel goed mee in de beweging maar pas na een paar auw-ervaringen met de pommel had ik door hoe het het beste ging.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 11:59

Ik denk wel dat je af en toe een sprongetje mag wagen met een boomloos, maar als je je echt op wedstrijden wil toeleggen zou ik er toch nog maar eens goed over nadenken ...
Ik ben van mening dat een GOED PASSEND boomzadel toch nog steeds beter is voor de paardenrug i.v.m. drukverdeling. Daar komt natuurlijk wel bij kijken dat je je boomzadel geregeld moet laten nazien door een goede zadelmaker.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 16:21

Ik ga helemaal mee met Mandyke hierboven , een boomloos zadel is niet het meest voor de hand liggende zadel om je op springen toe te leggen.

Het is trouwens geen enkel probleem om er af en toe eens een sprongetje mee te maken als je een goede pad eronder gebruikt.

Het is juist beter voor je evenwicht dan een gemiddeld springzadel , een springzadel geeft veels te veel steun waardoor de ruiter niet zo heel goed in balans hoeft te zijn om toch in het zadel te blijven zeg maar.

Dat lijkt een goede eigenschap van een zadel met veel steun , maar eigenlijk is dat niet zo.

Beter kun je zelf gedwongen zijn om een goede balans te vinden , wat dat betreft is een simpel zadeltje met weinig steun en veel gevoel van het paard eronder ideaal om een echt goede zit te krijgen waarmee je het paard zo min mogelijk stoort.

Het grappige als je met een zadel met weinig steun gaat springen is dat je de eerste paar sprongen bijna uit het zadel gelanceerd wordt. Omdat je geleerd hebt jezelf aan je zadel "vast te klampen" als het ware. Biedt het zadel deze steun niet dan moet je het van je eigen balans hebben tijdens de sprong. En merk je ineens dat je balans veel slechter is dan je dacht !

Dus wat dat betreft is een boomloos zadeltje wel erg goed om de ruiter bewust te maken van zijn evenwicht boven de sprong.

Veel mensen hangen veels te veel naar voren en belasten daarbij de voorkant van het paard overdreven veel. Maar je merkt het niet door de stevige wrongen op je zadel.

Ga je nu zonder wrongen springen dan voel je pas de echte krachten die er tijdens de sprong zijn , en voel je pas dat je als ruiter teveel naar voren zit waardoor je er bijna afkiept. De volgende sprongen blijf je dan meer boven het paard en voel je duidelijk dat het dier makkelijker springt en tijdens en na de landing makkelijker doorgaat omdat dat ruitergewicht niet meer zo zwaar opgevangen hoeft te worden.

Dit is wat ikzelf en veel anderen duidelijk hebben gemerkt , kun je ook met een simpel boomzadeltje met weinig steun hebben overigens Knipoog
Maar wat dat betreft is het dus zelfs wel eens nuttig om eens een paar sprongetjes boomloos te maken zodat je eens voelt wat er ECHT gebeurd ipv. alleen het gevoel dat je normaal hebt op je boomzadel dat erg veel maskeerd.