Kan je ook bitloos het bokken stoppen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jennyxx

Kan je ook bitloos het bokken stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-07 15:44

Ik ben mijn paardje bitloos aan het inrijden. In september heb ik hem zadelmak gemaakt en dat ging heel goed. Door een blessure heeft hij een half jaar stil gestaan en hij mag nu wel beweging, maar nog niet los in de bak of in de wei. Hierdoor heeft het jonge paard erg veel energie. Vandaag zat ik er voor de 3e keer op, nadat ik hem eerst aan de dubbele lijnen had laten lopen. En voor het eerst ging hij dus erg bokken Duivel Hij kromde zijn rug en ging bokken/springen, zoals je wel eens bij een jong paard ziet die voor het eerst een zadel op zijn rug heeft.

Het probleem was dat ik zijn hoofd niet omhoog kon trekken! Mijn vraag is of dit komt door mijn bitloze hoofdstel (nep-dr.Cook) of door zijn manier van bokken. Ik twijfel of ik misschien moet stoppen met inrijden totdat hij weer op de wei mag en zich daar kan uitleven (en wat onderdaniger wordt doordat een ander paard hem corrigeert). Of dat ik toch tijdelijk een bit moet gaan gebruiken, zodat ik zijn hoofd in noodgevallen omhoog kan trekken (en uiteraart verder met hele zachte handen ga rijden Schijnheilig ).

Dus mijn vraag is: kan je met een dr.cook bitlooshoofdstel ook het hoofd van je paard omhoog trekken als hij bokt? Of veroorzaakt de crosslink met druk achter zijn oren juist het tegenovergestelde?

india

Re: Kan je ook bitloos het bokken stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 15:46

volgens mij kun je beter meer been geven en voorwaarts rijden als zijn hoofd omhoog trekken!
dat kun je dus ook bitloos!
Laatst bijgewerkt door india op 11-03-07 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 15:46

k weet neit of het kan maar je kan toch ook andere manieren zoeken om het bokken te stoppen?
Als hij zijn hoofd naar beneden doet dan geef je hem hard benen of geef je hem een tik met de zweep en normaal gezien gaan ze dan ook hun hoofd naar boven doen
(dacht ik..)

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-07 15:49

Blitzelover schreef:
k weet neit of het kan maar je kan toch ook andere manieren zoeken om het bokken te stoppen?
Als hij zijn hoofd naar beneden doet dan geef je hem hard benen of geef je hem een tik met de zweep en normaal gezien gaan ze dan ook hun hoofd naar boven doen
(dacht ik..)

Een zweep kent hij niet.. Vond ik zielig Bloos Maar misschien wel een goed idee. Zal hij niet mèèr gaan bokken van een tik?

Been geven heb ik geprobeerd. Maar daarvoor is hij onvoldoende bevestigd. Ik zat er pas voor de 3e keer (weer) op. Ik was juist bezig met beengeven om hem dat te leren. En dat vond hij dus niet fijn Boos!

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 15:51

normaal moet je altijd een zweep bij hebben als je een paard gaat inrijden hoor Bloos!
zodat hij beter aan het been komt..
dat is helemaal niet zielig je geeft 1x benen gaat hij dan niet vooruit geef je meteen een tik anders gaat hij nooit goed aan het been zijn Knipoog

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-07 15:56

Blitzelover schreef:
normaal moet je altijd een zweep bij hebben als je een paard gaat inrijden hoor Bloos!
zodat hij beter aan het been komt..
dat is helemaal niet zielig je geeft 1x benen gaat hij dan niet vooruit geef je meteen een tik anders gaat hij nooit goed aan het been zijn Knipoog

Ik leer(de) hem aan het been te zijn via mijn stem. Hij reageert heel goed als ik mijn been aandruk en draf zeg. Na 1 a 2x doet hij het zonder stem met alleen been aandrukken. Behalve dus vandaag.. Koe Een zweepje had vandaag dus wel handig geweest ja.. Maar klopt het dat je met een dr.Cook hoofdstel, met druk achter de oren, het hoofd minder goed omhoog kan trekken?

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 15:59

of dat klopt weet ik niet ik rij wel eens met zo'n soort hoofdstel maar ik rij niet op basis van kracht hoor Bloos!

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 16:02

Zweep is niet nodig met inrijden! Slaan is echt niet goed opvoeden!
Maar naar jouw post:
Ik rijd de laatste tijd ook zonder bit (met touwhalster) en mijn verzorgpaard vind het dan erg leuk om een flinke bok te geven. Je hebt gelijk: je hebt zonder bit veel minder in je handen om omhoog te trekken! Er is eigenlijk maar een oplossing, houd druk aan op de teugels en geef met je benen aan dat hij door moet lopen. Ondertussen geef je hem met je stem op zijn kop "Niet doen!" (bijv.).
Zweep zou ik er nog niet bijhalen, pas als het op een andere manier niet lukt kan je dat gaan proberen. Bokken is vaak (niet altijd) een teken van vreugde, daar moet je hem niet voor straffen.

Succes!

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 16:06

mariettek schreef:
Zweep is niet nodig met inrijden! Slaan is echt niet goed opvoeden!
Maar naar jouw post:
Ik rijd de laatste tijd ook zonder bit (met touwhalster) en mijn verzorgpaard vind het dan erg leuk om een flinke bok te geven. Je hebt gelijk: je hebt zonder bit veel minder in je handen om omhoog te trekken! Er is eigenlijk maar een oplossing, houd druk aan op de teugels en geef met je benen aan dat hij door moet lopen. Ondertussen geef je hem met je stem op zijn kop "Niet doen!" (bijv.).
Zweep zou ik er nog niet bijhalen, pas als het op een andere manier niet lukt kan je dat gaan proberen. Bokken is vaak (niet altijd) een teken van vreugde, daar moet je hem niet voor straffen.

Succes!

ik weet niet of je enige ervaring hebt met jonge paarden Nagelbijten / Gniffelen
maar iig is er een héél groot verschil tussen slaan en hem leren dat als hij de zweep voelt dat hij dan vooruit moet hoor Knipoog
enne.. mijn lesgever zegt ook altijd dat je voor het inrijden zékér een zweep moet bijhebben Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 16:13

Ik ga mijn paardje ook bitloos inrijden en ik verwacht dat 'ie zeker wel eens een bok gaat geven (hij is superlief, maar heeft op zijn tijd een temperamentje). Ik heb geen eens een zweep Tong uitsteken en ik ben ook niet van plan om die te gaan gebruiken. Knipoog
Het is maar wat je je paard al heb aangeleerd op de grond en hoe je samen bent, denk ik.
Daarbij wil ik centered riding gaan doen (direct bij het inrijden al), zodat ik mijn paard leer te reageren op mijn zit, gewicht, energie e.d. Aangezien ik een erg gevoelig paard heb, die alles snel oppakt, verwacht ik dat het zonder zweep prima kan.

En als hij gaat bokken geef ik been en drijf hem voorwaarts. Net zoals bij paarden waar ik op rij met bit. Lachen

Kan het zijn dat je paard ergens last van heeft? Of gewoon erg fris is (als 'ie binnen staat?).

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-07 16:17

Mariettek: het was inderdaad geen vreugdebok van hem, hij was boos. Hij is een beetje tegendraads nu hij niet op de wei mag.. Vandaag had ik dus helaas niet genoeg aan mijn stem en benen Verdrietig

Blitzelover: ik heb wel ervaring met jonge paarden inrijden (gelukkig). Maar niet met het inrijden via natural horsemanship (of hoe ik dat ook moet noemen). Ben wel met dit paardje op cursus geweest bij Emiel Voest. Maar daar bokte hij niet Haha! En Emiel zelf rijdt soms ook met een (leer)bitje. Maar niet met zweep geloof ik. Wat is vriendelijker? Ligt er aan hoe je er mee omgaat denk..

Nayda: hij is erg fris omdat hij binnen staat...(nou ja, in een kleine paddock dan naast de wei). Maarre..een jong (nog niet helemaal ingereden) paard gaat toch niet altijd voorwaarts als je been geeft? Zeker niet als hij liever bokt op dat moment Haha!

Anderen nog ervaring met de dr.cook en hoofd omhoog trekken (in noodgevallen)?

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 16:30

Ok Ja
ik zou zoiezo hoofd niet omhoog trekken..
tja als je echt geen keuze hebt kan je nog altijd je beutenteugel omhoog trekken maar met allebei heb je denk ik niet zoo veel effect..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 16:31

Ik leer mijn paard te reageren op druk (dat doe ik nu vanaf de grond al). Als ik hem straks inrij, wil ik de eerste tijd iemand naast me als hulp hebben. Niet omdat ik 'bang' voor hem ben (ben ik totaal niet Haha! ), maar omdat ik het hem meteen goed aan wil leren zonder strijd. Iemand ernaast kan ook zien hoe het gaat.
Ik leer mijn paard bv. al te reageren dat als ik de plek (van waar ik straks met mijn kuiten ga werken) aanraak, hij al gaat lopen, wijken..... Mijn pony is erg gevoelig, dus ik ga er vanuit dat hij het redelijk snel op zal pakken. We zullen zien.... En eerlijk waar, ik heb geen zweep, ik wil ook niet met zweep rijden in principe.

Emiel kan het toch ook voor elkaar krijgen? Haha!
Een van mijn helpers gebruikt ook geen zweep, ook niet bij het inrijden van haar eigen paard. Het kan dus wel.

Als ik jou was zou ik even wachten met rijden, tot je paard weer op het land staat. Waarom nu al die strijd aangaan? Wacht dan nog even. Mijn paard staat het hele jaar op het land, maar ik weet dat als hij op stal zou staan, er geen land meer met hem te bezeilen zou zijn. Daar is 'ie te jong, te speels en te energiek voor. En ik zou het persoonlijk te gevaarlijk vinden om dan zo met hem aan de slag te gaan. Maar dat is mijn mening.

Kun je je paard ook niet eerst een tijd loswerken, zoals Voest ook doet? Ga ik sowieso ook de eerste tijd bij die van mij doen, om de ergste frisheid er een beetje uit te hebben (ja, die van mij staat buiten, maar kan ook een wildebras zijn Haha! ).

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-07 16:42

Nadya: misschien wel een goed idee om toch maar te wachten tot hij weer op de wei mag. Hij mag namelijk ook niet gefreestyled worden. Daarom gedraagd hij zich nu ook wat fris en dominant.. Maar het zou wel fijn zijn als ik hem ook beweging kan geven onder het zadel. Ik stap nu om de dag met hem aan de hand en de andere dag doe ik hem aan de dubbele lijnen. Dat laatste heeft hij echt nodig om zijn energie kwijt te kunnen. Maar het wordt zo wel een beetje saai voor hem.. en rijden vindt hij in principe leuk. En ik vraag me af of de wei en het freestylen straks voldoende zijn om hem weer rustig te krijgen. Mijn paardje heeft namelijk ook nogal wat temperament Nagelbijten / Gniffelen Maar het zal in ieder geval wel wat schelen!

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 17:01

Denk is vanuit het paard.

Een jong paard moet kunnen rennen en springen en als hij dat niet kan dan zoekt hij een moment dat het het wel kan.

Wacht totdat hij weer op de wei mag en ga daarna pas weer rustig het inrijden verder oppakken.

Daarbij als hij bokken blijft, zoek dan de oorzaak en pak de oorzaak aan inplaats van het probleem.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 18:43

Een jong paard wat nog niet onder het zadel is, geeft iets aan door te bokken.

Ik zou de oorzaak hiervan gaan zoeken. En dit wegnemen.

En dan hoef je hoofd niet omhoog te trekken.

Ik dacht dat dit het Naturals hoekje was, maar als ik sommige reacties lees, dan schaam ik me dood me voor dit hoekje.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 19:36

Wie reageert in jouw ogen dan zo vreemd? Ik vind het nog meevallen, het kan heel wat erger als je hier op bokt sommige topics ziet. Breek me de bek niet open. Bloos

Ik ben zelf niet bepaald een voorstander van werken met zwepen e.d. En ik ben zelf ook geen voorstander van het opstallen van jonge paarden. Maar ja, sommigen hebben hun paard wel binnen staan deze dagen. Ik gelukkig die van mijn niet.

En Jenny, waarom kun je nu niet freestylen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 19:54

Jennyxx schreef:
Ik twijfel of ik misschien moet stoppen met inrijden totdat hij weer op de wei mag en zich daar kan uitleven (en wat onderdaniger wordt doordat een ander paard hem corrigeert).

Hier heb je je eigen antwoord. Knipoog
Tegenover het paard is het wel zo eerlijk om gewoon nog even te wachten tot hij de wei weer op mag, zodat hij zich weer helemaal kan uitleven, kan bokken en rennen, zonder dat iemand uit alle macht aan z'n hoofd zit te trekken of een zweep gebruikt om hem voorwaarts te houden. Verdrietig

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-07 20:58

Ik denk dat ik ook maar ga wachten tot hij op de wei mag. Het is niet dat ik zo nodig moet rijden. Maar ik wilde hem wat nieuws aanbieden wat hij leuk vindt, omdat hij het werken aan de dubbele lijnen niet leuk vindt en met alleen wandelen kan hij zijn energie onvoldoende kwijt. Bovendien loopt hij aan de dubbele lijnen toch wat meer bochten dan onder het zadel (ik ren wel mee zodat hij de lange zijdes ook meepakt, maar red het net niet de hele lange zijde). Hij mag pas over 5 weken op de wei...en dat is lang voor hem..arm dier.

Nadya: mijn paardje heeft spat en mag nu nog alleen gecontroleerd bewegen en zoveel mogelijk rechtuit. Als ik hem ga freestylen dan gaat hij erg galopperen en als ik hem dan afrem draait hij snel om en gaat de andere kant op. Dat is na een paar keer wel over. Maar op dit moment mag hij absoluut niet krap draaien en veel galopperen..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 21:16

Jennyxx schreef:
Ik denk dat ik ook maar ga wachten tot hij op de wei mag. Het is niet dat ik zo nodig moet rijden. Maar ik wilde hem wat nieuws aanbieden wat hij leuk vindt, omdat hij het werken aan de dubbele lijnen niet leuk vindt en met alleen wandelen kan hij zijn energie onvoldoende kwijt. Bovendien loopt hij aan de dubbele lijnen toch wat meer bochten dan onder het zadel (ik ren wel mee zodat hij de lange zijdes ook meepakt, maar red het net niet de hele lange zijde). Hij mag pas over 5 weken op de wei...en dat is lang voor hem..arm dier.

Nadya: mijn paardje heeft spat en mag nu nog alleen gecontroleerd bewegen en zoveel mogelijk rechtuit. Als ik hem ga freestylen dan gaat hij erg galopperen en als ik hem dan afrem draait hij snel om en gaat de andere kant op. Dat is na een paar keer wel over. Maar op dit moment mag hij absoluut niet krap draaien en veel galopperen..

Wat lastig, Jenny. Ik snap het..... Ik hoop voor je dat die 5 weken om zullen vliegen. Het lijkt mij ook niets een jong paardje op stal (die van mij zou echt helemaal gek worden en die zit nu al vol energie, ondanks het buiten staan Haha! )
Sterkte die laatste weken en ik hoop dat je even wacht met rijden dan. Ach gut

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 21:29

Ik zou niet gaan rijden als dat strijd oplevert , dat vind ik een slecht begin.

IMO. moet je eerst aan de behoeftes van het paard voldoen voordat je mag verwachten dat het paard aan jou behoeftes voldoet.

Dus het dier moet goed gezond zijn , goed gevoerd en gehuisvest worden , veel vrijheid hebben om naar eigen believen te bewegen en zich uit te leven. Als dat allemaal voor elkaar is is er geen reden voor het paard om niet braaf te kunnen werken.

Is dat allemaal niet in orde dan is het begrijpelijk als het dier niet helemaal braaf is en dan mag je dat imo. ook niet verwachten , dat is niet eerlijk.

In jouw geval zou ik veel naar buiten gaan met het paard.
Dan heb je je rechte lijnen en afwisseling , dier kan tussendoor ook stukken grazen waardoor hij het leuk vindt om met je mee te gaan , je bouwt een extra goede band op , kunt allerlei rare situaties opzoeken waardoor hij goed buitenrij-proof wordt later en je bent meteen bezig om extra goed te leren reageren op de stem , en is ook goed voor je eigen conditie als je flink doorstapt en stukken draaft.

Naast de fiets kun je ook nog overwegen als draven wel goed is Lachen

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 22:14

Antheman schreef:
Ik dacht dat dit het Naturals hoekje was, maar als ik sommige reacties lees, dan schaam ik me dood me voor dit hoekje.

Ik weet dat het over mij gaat *LOL*
en ik schaam me niet Clown
ik heb nog nooit alleen een paard ingereden gewoon altijd gedaan wat mij gezegd werd Clown er vanuit gaande dat ik misschien niet genoeg ervaring zou hebben ofzo Clown en zeg alleen wat anderen mij zeggen Bloos
mijn vp's die ik bitloos rijd die zijn wel nooit met een zweepje ingereden hoor...
maar eerlijk gezegd had ik dit topic zien staan op de startpagina en ik had niet eens door dat dit bij naturals stond Vork

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 11:47

klinkt ook heel overtuigend natural, een por tussen zijn ribben beter vinden dan een aanwijzing met een zweepje!
er zit een heel verschil tussen slaan en aanwijzen,
maar reactie op een been geven als hij dat niet doet moet al wel een schop zijn om duidelijk te zijN!!!!!!!!!!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 11:53

Waar ik me een beetje over verbaas: de ts geeft aan dat het paard niet op de wei mag en dat ze er niet mee mag loswerken, maar gaat er wel op zitten? Net alsof dat geen belasting is?

Het fietsen wat pmarena aangeeft lijkt me een goed idee.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 11:56

Bij bokken geef je teugel en drijf je je paard naar voren, dat kan dus heel goed ook met bitloos rijden.