Naturals............hoe natural ben jij?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Naturals............hoe natural ben jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 15:44

Ik lees sinds vanmiddag pas op dit forum mee en dan doel ik op alleen het natural gedeelte, de rest van bokt zat ik al regelmatig.

Maar ik lees diverse uitspraken over onnatuurlijk dat paarden op stal staan, natuurlijk bekappen, boomloos, bitloos en weet ik wat nog meer.

Maar hoe natuurlijk ben jij, als je wel het bovenstaande nastreeft, maar toch op je paard gaat zitten Verward
Rijden op een paard is niets natuurlijks aan. Dus leuk dat je geen bit in doet, je hoefsmid aan de kant zet, je paard dag en nacht buiten laat staan.............maar waarom ben je niet een echte natural. Gooi je paard in een natuurgebied in de kudde en kijk er nooit meer naar om. Das pas natuurlijk!

Pistasche

Re: Naturals............hoe natural ben jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 15:47

Wat is je probleem of vraag dat snap ik niet helemaal ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 15:48

Pistasche schreef:

Heel simpel: Waarom zit je op je paard?

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 15:49

Dat is wel echt waar. Er is niks natuurlijks aan het op een paard zitten en dagelijks dat gerommel aan je paard. Trouwens als natural hoor je ook geen biks of vitaminekoeken te geven aan je paard, die krijgen ze in de natuur ook niet, maar ze hebben toch extra vitamine/kracht nodig als je rijd op je paard...

Kel2004

Pistasche schreef:

Er is geen probleem, wel een duidelijke vraag!
Waarom ga jij op je paard zitten? Daar is niets natuurlijks aan....

(ik volg het ook al eventjes Bloos )

Skipper

Egoisme denk ik, immers het paard dient ter functie van ons vermaak hedendaags.
Of je nu natural, niet natural, dressuurkak, springbikkel, of knuffel/poetspenny bent.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 15:50

Dit vind ik wel even interessant om te volgen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 15:51

Omdat een natural niet natuurlijk doet?
Dat is denk ik de opmerking van pipo

Afgelopen weken zijn er meerdere topics geweest over natte weilanden.
Niet gek met die natte weer... Verdrietig

Maar daar word wel natural gevonden dat een paard een snorkel nodig heeft bij wijze van.
Terwijl een paard in de natuur ook nooit nat blijft staan. Die zoekt het ook hoger op. Hoogstens met drinken even.

Niks natural aan.
Maar waarom is dan bijv s nachts op stal zoveel slechter als buiten in de blub staan

beide is niet het natuurlijke gedrag van een paard.
waarom het een veroordelen en het ander goedpraten.

Blijf dat niet snappen

En verwacht nu alweer tems over dit stukje tekst...

edit typo
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-03-07 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 15:52

Nou, daar ben ik het gloeiende met Skipper eens Ja
We moeten het de paarden zo natuurlijk mogelijk maken, maar als we dan toch ook ons willen vermaken, gaan we er toch op zitten...

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 15:53

Piep ik ben het met je eens. Het is behoorlijk tegenstrijdig allemaal

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 15:54

je kunt ook doorslaan qua natural zijnde, je laat toch bijv ook een VA bij je paard komen als er iets mis is anders sterft hij een natuurlijke dood. Maar toch vind ik dat je welt kunt proberen om het paard zoveel mogelijk in zijn natuurlijke behoeftes moet voorzien. een paard is een loopdier en is er dus voor gemaakt om veel te bewegen en niet om 23 uur op stal te staan. En waarom zou je met bit gaan rijden als het ook zonder kan? Het paard vind het debnk ik helemaal niet zo erg dat er op hem gereden word maar het hangt er wel vanaf hoe je op hem rijdt toch????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 15:54

Wat voor raars staat hier, dat er gelijk een tem gedaan moet worden dan? Is toch een normale vraag die gesteld word?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 15:55

Ik bedoel letterlijk op mijn stukje tekst Lachen

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 15:57

crystal schreef:
je kunt ook doorslaan qua natural zijnde, je laat toch bijv ook een VA bij je paard komen als er iets mis is anders sterft hij een natuurlijke dood. Maar toch vind ik dat je welt kunt proberen om het paard zoveel mogelijk in zijn natuurlijke behoeftes moet voorzien. een paard is een loopdier en is er dus voor gemaakt om veel te bewegen en niet om 23 uur op stal te staan. En waarom zou je met bit gaan rijden als het ook zonder kan? Het paard vind het debnk ik helemaal niet zo erg dat er op hem gereden word maar het hangt er wel vanaf hoe je op hem rijdt toch????

Ik weet niet waar jij je paarden vandaan haalt, maar degene waar ik mee werk zijn zodanig geevolueerd dat als ik die 24 uur buiten zet, ze doodongelukkig worden... Willen net als het baasje niet nat en vies worden Clown

En mijn paard kauwt op het bit alsof je haar een kaugompje hebt gegeven, dus zo erg zal ze het niet vinden. Overigens geeft ze het bit ook niet af, als ik haar aftoom....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 16:03

crystal schreef:

Probeer jij maar eens een concours te vinden waar je zonder bit mag starten! Dat mag alleen bij het springen en dan met een hackamore.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 16:03

Maar daar is ook al een aktie voor Lachen
Zie WD-V Lachen

ratzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 16:04

Heb ook weleens geprobeerd mn paard zg. natural te houden: gevolg: een gestressesd hoefbevangen paard. Ik ben niet zo voor het hele natural gebeuren, dan zou je er ook idd niet op moeten gaan zitten, want hoe leuk ze het ook zouden vinden, het is niet natuurlijk. Ik zie ze ook zat staan in de wei 24/7. Verveeld staan ze voor zich uit te staren. Soms vind ik het echt gewoon zielig en denk ik dat sommige mensen helemaal doorslaan. Maar dat is mijn mening. Zo ook hoe ik zelf met mn paarden omga. Die staan in de winter 'ochtends een paar uur buiten en 's avonds wordt er met ze 'gewerkt". In de zomer lopen ze een paar uur in de wei tot ze zich vervelen en dan gaan ze naar binnen, krijgen een plak stro. Er is er geen 1 die verveeld in zijn stal staat of een stalondeugd ontwikkeld heeft. Maar ik ben dus absoluut geen natural en ik ga er dus wel opzitten, ze hebben een zadel en een bit in hun mond ja..

Ik denk dat ze het slechter hadden kunnen hebben...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 16:05

Zijn eigelijk naturals tegen alle dieren in hokjes stoppen of alleen paarden?

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 16:07

ik ben geen natural, geen normal,gewoon iemand die op een paard rijd omdat ik het leuk vind en daarbij zoveel mogelijk respect probeer op te brengen voor het paard. Ikvind de naam keuze van natural-normal ook niet zo goed,want dan krijg je altijdvan ditsoort eindeloze discussies. Niemand is natural, ,maar het is ook niet normal om een paard in een ring te rijden op ijzers met sporen. Dus weg met die termen!!!!

@kel2004 mijn pony heeft vanaf haar geboorte 24/7 buiten gestaan,kerngezond, nooit iets mis, gezond veulen gebaard,buiten en was met geen mogelijkheid in de stal te krijgen. Onder gedwongen omstandigheden heb ik haar na 6 jaar wel binnen moeten zetten(heeft haar half jaar kwakkelen gekost en mij een hoge dierenarts rekening). Zegt voor mij genoeg, daar haalikzo'npaard van vandaan. Het is een kwestie van wennen denk ik....

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 16:08

Geloof dat ratzel dezelfde opvattingen erop nahoudt als ik....

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 16:09

Het gaat erom zo natuurlijk mogelijk en daar vallen stalopsluiting en blubberweides NIET onder. Aangezien RK nog steeds denkt dat naturals blubberweides prima vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 16:11

Ze komen bij mij 2 a 3 keer per dag uit stal, hebben door de luiken contact met andere paarden, staan regelmatig buiten met andere paarden. Lopen vierkant beslagen op concours, ik rijd altijd met sporen, als zijn ze een week zadelmak.

En als ik een lastig jong paard heb dan word die ook op zijn naturals verteld dat ie dat niet mag doen ( met een klomp en boerenverstand, maar tegenwoordig gebruiken ze daar allerlei commerciele termen voor)

Zoals een vriendin van mij laatst erg leuk opmerkte: Nu noemen ze het NH, gedragstherapie enz..........vroegah leerden wij op de ponyclub gewoon: Ie bunt de baas en niet de pony. En daar deed je het mee Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 16:11

Arabesk schreef:
Het gaat erom zo natuurlijk mogelijk en daar vallen stalopsluiting en blubberweides NIET onder. Aangezien RK nog steeds denkt dat naturals blubberweides prima vinden.

Waarom ga jij op je paard zitten dan?

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 16:12

celticpony schreef:
ik ben geen natural, geen normal,gewoon iemand die op een paard rijd omdat ik het leuk vind en daarbij zoveel mogelijk respect probeer op te brengen voor het paard. Ikvind de naam keuze van natural-normal ook niet zo goed,want dan krijg je altijdvan ditsoort eindeloze discussies. Niemand is natural, ,maar het is ook niet normal om een paard in een ring te rijden op ijzers met sporen. Dus weg met die termen!!!!

@kel2004 mijn pony heeft vanaf haar geboorte 24/7 buiten gestaan,kerngezond, nooit iets mis, gezond veulen gebaard,buiten en was met geen mogelijkheid in de stal te krijgen. Onder gedwongen omstandigheden heb ik haar na 6 jaar wel binnen moeten zetten(heeft haar half jaar kwakkelen gekost en mij een hoge dierenarts rekening). Zegt voor mij genoeg, daar haalikzo'npaard van vandaan. Het is een kwestie van wennen denk ik....

Die van mij zijn net zo gewend aan het leven wat ze bij mij hebben, als die van jou bij jou.... Dus ik vind het onzin om te zeggen dat mijn absoluut niet natural/normal paard het minder heeft als andere paarden die wel natural/normal gehouden worden. En dan nog iets... Er is een verschil in gewenning, die van jou is nooit anders gewend. Er lopen hier op bokt 'naturals' rond die van de ene op de andere dag besloten hebben dat ze op die toer gaan.... Arme beesten, die zijn pas zielig. Altijd hebben ze het leven gehad wat mijn dieren nu hebben en ineens moeten ze naar het leven wat het baasje ineens in zn kop krijgt Verward

En ik denk ook wel dat sommige rassen meer aanleg hebben voor such a life....

Elke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 16:13

Arabesk schreef:

Blijkbaar wel, want jullie blijven ze in die blubberweides steken Knipoog