Chris irwin verteld in het artikel dat paarden in een kudde elkaar eerder behandelen met angst dan dat ze een band hebben. Maar dat iedereen een romantisch beeld heeft van NH. Zelf doet hij veel met lichaamsassen en lichaamstaal. Zelf heb ik al jaren te kampen met een dominante merrie die de leider is in de wei. Ieder paard die in haar wei komt moet verantwoording bij haar afleggen zo lijkt het. Er stond veel interessants in, maar waarom ik juist dit wil proberen is omdat deze man nuchter is en zich bewust is van het feit dat paarden met angst met elkaar omgaan.
Citaat:Wij mensen hebben een erg romantisch beeld van de kudde als harmonieuze samenleving, maar als je kijkt hoe het er in het echt aan toegaat, dan zie je dat de wekrelijkheid anders is. Ik heb in totaal zeventien jaar met wilde mustangs gewerkt. En waar je ook kijkt, elke mustang zit van onder tot boven onder de kneuzingen en littekens. Het is heel simpel, als paarden zich vervelen vechten ze. Ze hebben vriendschaps en familierelaties, maar vliegen elkaar net als mensen in de haren om niets. Daarnaast zijn een hoop paarden niet eens aardig.
Paarden die samen met elkaar in een kudde leven, zijn dus vaak bang van elkaar. Bovendien hebben ze onderling veel minder contact dan vaak wordt gedacht. De eerste en tiende in kuddehierarchie doen niets met elkar. Het heeft dus vanuit de begrippen liefde en vriendschap helemaal geen zin om leidmerrie of kuddehengst te zijn. Equus leren is niet meer dan het algehele concept. Liefde en vriendschap zijn de verfijning daarvan. Je moet ervoor zorgen dat je precies 1 rang hoger staat dan je paard anders word je de bullebak die je niet wilt zijn. Wil je vrienden zijn, dan moet je leren een dominant, maar vriendelijk paard te worden. Een perfect paard
Na dit gelezen te hebben, hoef ik niet meer bang te zijn dat ik het fout doe. Ik ben totaal geen NHer maar probeer alles uit om het dominantie probleem op te lossen. Soms is dat namelijk erg lastig. En soms hoort daar een tik bij, helaas dat dan veel mensen hier zeggen dat je een paard alleen maar bang maakt. Maar leven ze dan ook niet zo in de kudde

Wat is jullie mening hierover. Ik ga zoiezo de methode uitproberen met de kleine dingen, dus een beweging om het hoofd weg te laten draaien of naar me toe te laten kijken. Werkt dit dan ga ik me er zeker in verdiepen, want deze man doet alles via lichaamstaal en je eigen daar bewust van worden zal je ook vooruit helpen in het mensenleven.