Chris Irwin

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Verosjaak

Chris Irwin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 12:58

Vaak hoor je op bokt dat mensen in harmonie met elkaar om willen gaan en dat ze het paard willen behandelen als een paard. Na het lezen van een artikel in Amazone van februari/maart is dit dus klinklare onzin.

Chris irwin verteld in het artikel dat paarden in een kudde elkaar eerder behandelen met angst dan dat ze een band hebben. Maar dat iedereen een romantisch beeld heeft van NH. Zelf doet hij veel met lichaamsassen en lichaamstaal. Zelf heb ik al jaren te kampen met een dominante merrie die de leider is in de wei. Ieder paard die in haar wei komt moet verantwoording bij haar afleggen zo lijkt het. Er stond veel interessants in, maar waarom ik juist dit wil proberen is omdat deze man nuchter is en zich bewust is van het feit dat paarden met angst met elkaar omgaan.

Citaat:
Wij mensen hebben een erg romantisch beeld van de kudde als harmonieuze samenleving, maar als je kijkt hoe het er in het echt aan toegaat, dan zie je dat de wekrelijkheid anders is. Ik heb in totaal zeventien jaar met wilde mustangs gewerkt. En waar je ook kijkt, elke mustang zit van onder tot boven onder de kneuzingen en littekens. Het is heel simpel, als paarden zich vervelen vechten ze. Ze hebben vriendschaps en familierelaties, maar vliegen elkaar net als mensen in de haren om niets. Daarnaast zijn een hoop paarden niet eens aardig.
Paarden die samen met elkaar in een kudde leven, zijn dus vaak bang van elkaar. Bovendien hebben ze onderling veel minder contact dan vaak wordt gedacht. De eerste en tiende in kuddehierarchie doen niets met elkar. Het heeft dus vanuit de begrippen liefde en vriendschap helemaal geen zin om leidmerrie of kuddehengst te zijn. Equus leren is niet meer dan het algehele concept. Liefde en vriendschap zijn de verfijning daarvan. Je moet ervoor zorgen dat je precies 1 rang hoger staat dan je paard anders word je de bullebak die je niet wilt zijn. Wil je vrienden zijn, dan moet je leren een dominant, maar vriendelijk paard te worden. Een perfect paard

Na dit gelezen te hebben, hoef ik niet meer bang te zijn dat ik het fout doe. Ik ben totaal geen NHer maar probeer alles uit om het dominantie probleem op te lossen. Soms is dat namelijk erg lastig. En soms hoort daar een tik bij, helaas dat dan veel mensen hier zeggen dat je een paard alleen maar bang maakt. Maar leven ze dan ook niet zo in de kudde Verward , nu is het nniet de bedoeling het paard gelijk neer te slaan of mijn tik hiermee te vergoeden, maar zoals Chris irwin zegt dat als je echt zo in harmonie wilt leven je een perfect paard moet zijn. Maar niemand kan dat in mijn ogen, want perfect bestaat niet ook niet in de kudde..

Wat is jullie mening hierover. Ik ga zoiezo de methode uitproberen met de kleine dingen, dus een beweging om het hoofd weg te laten draaien of naar me toe te laten kijken. Werkt dit dan ga ik me er zeker in verdiepen, want deze man doet alles via lichaamstaal en je eigen daar bewust van worden zal je ook vooruit helpen in het mensenleven.

Twiggy2008

Re: Chris Irwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 13:45

Ik heb het e.e.a. gelezen van Chris Irwin, maar ben geen aanhanger van zijn methode en ideeen. Heb dat blad ook thuis liggen, heb het artikel gelezen. Ik vond het weinig toevoegen.
Wij hebben zelf een aantal kuddes staan en mijn paardje staat al langere tijd in een kudde in een groot gebied. Ik observeer ze regelmatig, kan echt uren naar ze kijken. Heb dat zelfs 's nachts wel eens gedaan en dat was een van de meest vredige momenten in mijn leven middenin de natuur.

De rangorde onderling is heel belangrijk en goed bepaald bij een hechte groep. Daarbij zie ik ook hechte vriendschappen tussen de paarden onderling. Echt geweldig om te zien. Ik zie vrij weinig echt geweld, hooguit gedreig en als een paard te ver gaat, soms draait er een z'n kont naar de ander en in het uiterste geval een trap. Dit zie ik zelden en de paarden zitten ook niet onder de wondjes. Het komt wel voor als er een nieuweling bij komt, dan is de kudde weer even uit balans. Toen die van mij er net nieuw bijkwam, heeft 'ie het ook moeilijk gehad (hij zat ook onder de wondjes), maar hij is een assertieveling en nu hoort hij er helemaal bij en heeft zijn eigen plek helemaal gevonden.

Ik ga zelf wel in harmonie met mijn paard om (dat doe ik ook met alle andere paarden die ik verzorg). Ik werk zelf bijvoorbeeld wel met lichaamstaal en energie en ik zie dat het heel goed werkt. Maar ja, sommigen vinden dat maar vaag (zeker de 'traditionelen'). Haha!
Terwijl je je als mens alleen maar aanpast aan het paard en zijn eigen manier van communiceren, dus niets vaags aan, maar heel erg logisch juist. Mits je het op de juiste manier doet. Voor mij is er geen andere manier meer. Zoals ik het ooit geleerd heb, is niet mijn ding. Ik wil dat mijn paard met mij samen werkt, omdat hij dat wil, omdat hij me vertrouwt en respecteert. Niet omdat hij het 'moet' of omdat hij bang voor me is.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 13:57

Wat ik trouwens wel goed van Chris Irwin vond in dat artikel was dat hij zegt dat je in rangorde maar 1 treetje hoger dan je paard hoeft te staan en dan ben je er al qua eventuele dominantieproblemen. Daar sta ik helemaal achter. Maar leiderschap verdien je wel of niet bij een paard. En daarvoor is toch echt vertrouwen en respect nodig van beide kanten. Hoe vaak zie je niet dat mensen meteen een soort alfamerrie willen zijn, terwijl dat gedrag een paard enorm overdondert met alle gevolgen van dien.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 17:38

oke, zelf had ik nog nooit van irwin gehoord, maar ga zeker zijn lichaamstaal uitleg proberen, het klonk ook logisch wat mijn fout was. wat betreft het met je navel naar en paard toestaan enz. dus dat het je een soort van aankijkt. ga ook proberen dor te buigen ofdat ze me dan wel aan wil kijken. klinkt vaag maar je heb het artikel gelezen dus denk dat je wel weet wat ik bedoel

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 17:57

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 20:58

nou dan ga ik daar wel verde lezen, dank je Haha!

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 21:05

verography schreef:
oke, zelf had ik nog nooit van irwin gehoord, maar ga zeker zijn lichaamstaal uitleg proberen, het klonk ook logisch wat mijn fout was. wat betreft het met je navel naar en paard toestaan enz. dus dat het je een soort van aankijkt. ga ook proberen dor te buigen ofdat ze me dan wel aan wil kijken. klinkt vaag maar je heb het artikel gelezen dus denk dat je wel weet wat ik bedoel

Ik heb pas (in Canada) een clinic met hem mogen meemaken. Interessante man en daarnaast een zeer goede spreker en een goede leraar.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 00:47

Het leek mij ook een interessante man, na het lezen van 'Een paard liegt niet', maar na diverse artikelen van hem gelezen te hebben, ben ik er iets anders over gaan denken.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 17:48

mmm.... toch vreemd dat onze kudde nooit onder de wonden en littekens zit...
Er zit nogal een verschil tussen NH en zijn visie : Wij mensen hebben een erg romantisch beeld van de kudde als harmonieuze samenleving. Bijv. Parelli en Roberts zeggen nergens dat de kudde een harmonieuze samenleving is (als dat wel zo is dan wil ik weten waar)

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 20:26

Ik heb ook het artikel gelezen. Dat van die navel enzo vind ik wel passen, maar die voortdurende angst en agressie in een kudde kan ik ook niet inkomen...
Tuurlijk zullen er wel eens conflicten zijn, maar door de hierarchie in de kudde, worden echte gevechten juist tot een minimum beperkt... Want gevechten zijn heel nadelig voor kuddes, veel energieverspil.
Dat van dat éné treetje hoger staan, kan ik dan weer wel inkomen. Past perfect.

Ik ga trouwens in mei naar een demo van hem kijken, zal proberen fotos en verslagje te maken Lachen

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 20:39

Ik zie die navel afwenden nog steeds als een manier om onzekere/bange paarden te benaderen. Ben er nog niet van overtuigd dat dit normale paardentaal is.
Alles wat hij zegt is vooral erg van toepassing op monty roberts, ik heb het idee dat zijn idee van nh vooral daarop gebaseerd is.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-07 09:48

waarom altijd toch Monty Roberts? Tuurlijk zal hij met bepaalde punten van hem eens zijn, maar hij kan toch een eigen methode te ontwikkelen zonder meteen in strijd te zijn met andere NH-methode van andere bekende mensen. Omdat Monty bekender is moet Irwin opeens dingen van hem hebben afgekeken. Sorry hoor, maar dat vind ik flauw Verward

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 10:02

Monty Roberts heeft idd die methode niet zelf uitgevonden...net zoals de methode Parelli niet van Parelli zelf komt (en daar is Parelli dan weer heel eerlijk in).

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 19:17

verography schreef:
waarom altijd toch Monty Roberts? Tuurlijk zal hij met bepaalde punten van hem eens zijn, maar hij kan toch een eigen methode te ontwikkelen zonder meteen in strijd te zijn met andere NH-methode van andere bekende mensen. Omdat Monty bekender is moet Irwin opeens dingen van hem hebben afgekeken. Sorry hoor, maar dat vind ik flauw Verward

ik bedoelde dat zijn commentaar op NH in het artikel volgens mij vooral commentaar op de methode monty roberts is, en zijn eigen werk daar een aanpassing/verfijning van.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-07 17:22

oh, oke. dacht dat je bedoelde dat hij afkeek. maar ik heb hem maar 1 iets over monty lezen zeggen en dat is at hij langer bij een kudde had geleefd dan monty ofso.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 03:09

Hij beweert het wel, maar zelfs zijn eigen broer spreekt hem tegen...

Kijk even op www.horsewhispersandlies.com (gratis te lezen als je je registreerd)....

jantineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 00:03

Ik heb ook een demo van Chris gezien. Ik denk dat je van elke leraar iets kan leren wat nuttig is voor jou. Ik zou zeggen "haal er uit wat je denkt nodig te hebben" voor de rest is het leven vooral giswerk en gevoelsmatig wegen bewandelen. Er bestaat geen goed en fout alleen functioneel en niet functioneel. Ten minste in mijn opzicht. Je hebt altijd de mogelijkheid om over te stappen naar een andere leraar als het uiteindelijk niet bevalt.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 13:08

Ben het totaal met je eens, jantineS Ja

equihof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 16:44

Hallo allemaal,

even een berichtje tussendoor:

Op 25 mei komt Chris Irwin namelijk speciaal naar Equihof om een exclusieve booksigning te doen.

Dus grijp deze kans om de grootmeester te ontmoeten en natuurlijk zijn dvd's en/of boeken te laten signeren!

Meer info is te verkrijgen via E-mail:
info@equihof.be

Adres:
Visésteenweg 17
3770 Riemst
België
(Nabij Tongeren en Maastricht)

http://www.equihof.be
http://www.chrisirwin.com