Paard blíjft voetjes geven..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

EnelyaT

Paard blíjft voetjes geven..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 09:42

Hooi,
Ik heb mijn paard al een hele tijd terug voetjes leren geven.
Nu heb ik mijn pony de spaanse pas geleerd. Doet ze best netjes overigens.

Maar wat nu het probleem is, is dat mijn nu dus niet ophoudt met voetjes geven. Hij denkt dat als hij zijn voet optilt, hij een brokje krijgt.
Ik zeg dan nee ('luid en duidelijk') maar hij gaat gewoon door. Dan negeer ik het, en beloon ik hem als hij zijn voet neerzet.
Maar het is écht vervelend, want als ik voor hem langsloop, dan heb ik toch liever niet dat hij opeens met zn benen begint te zwaaien.. Verward
Hebben jullie tips om dit af te leren? Ik vraag het nu al stukken minder aan hem, maar ik denk dat hij jaloers is, omdat ik met mijn pony meer vd.. Maar die pakt het beter op, en zet dr voet ook neer als ik het vraag.

Vjestagirl

Re: Paard blíjft voetjes geven..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 22:24

Het ik met Vjesta ook gehad. Mijn oplossing was eigenlijk meer een foutje. Ik kwam erachter dat als ik het alleen met m'n stem beloonde als ik het vroeg, ze het een stuk minder deed.

Nu beloon ik ong 1x in de week met click+ beloning, en voor de rest met m'n stem (alleen als k t vraag). En tis compleet over...

randalinpony

Re: Paard blíjft voetjes geven..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 10:33

Het dooft vanzelf uit.

Je paard heeft geleerd dat hij iets heel begerenswaardigs kan krijgen met relatief weinig inspanning.
Tuurlijk zal hij blijven proberen.

Tip: nooit positief aandacht geven als hij ongevraagd een kunstje doet.
Alleen belonen als jij die pas gevraagd hebt met duidelijk commando. (Let op: in de aanleerfase werkt dit averechts! -dan beloon je zelfs schijnbewegingen.)
Probeer een vaste VD plaats aan te houden, en geef het begin en einde van de training duidelijk aan.
(Ik laat het paardje altijd nog even om me heen rommelen, speel wat, maar vraag dan geen kunstjes meer.)

Zelf leer ik ze ook het commando 'nee!', maar dan moet je je stem en houding wel zo inzetten, dat je paard ook echt snapt dat je nee bedoelt.