Equus, NH, wat is het beste?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Payal

Equus, NH, wat is het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 18:34

Heey Haha!
ik heb even een vraagje. eerst was ik best nogal een voorstander van NH. Geen geweld, samenwerking met je paard, dat sprak me allemaal heel erg aan. Ik probeerde ook, als ik met paarden omging, NH veel te gebruikten.
Maar pas geleden heb ik het tijdschrift Amazone weer eens gekocht, en daar stond een heel artikel in van Chris Irwin. Dat hele artikel ging over het Equus, de taal van de paarden.
En door dat artikel heb ik een heel ander beeld gekregen.
Bij NH gaat het er heel veel om dat je geen geweld gebruikt, en zo het vertrouwen van je paard wint, en zo een band opbouwt. Maar in dit artikel over het Equus, staat dat je best een keer een tik mag geven als je paard iets doet wat jij niet wil, anders gaat hij er gewoon mee door, en zal zo nooit respect voor je krijgen.
Dit is een stukje uit het artikel:

"Als je paard rustig naast je staat en van je wegkijkt, is hij al dominant bezig: Hij vind het eikeltje dat straks mogelijk uit die boom valt interessanter dan jou, zijn trainer. Dus reageer je daarop als ieder ander ranghoger paard zou doen: je bijt.
Je raakt met je vinger zijn ribben aan. Die heeft hij namelijk, door weg te kijken, tegen jou in gebogen, in jouw territorium. Je duwt niet, je raakt alleen aan. Als hij dat negeert, herhaal je het tot hij wel beleefd in jouw richting kijkt.
Gaat hij ertegenin door naar voren te lopen, dan stuur je hem weg de roundpen in en laat je hem werken ook. Wat hij net heeft gedaan is namelijk een essentiele belediging: hij is een van jouw centrumlijnen overgestoken op een onbeleefde, van jouw afgebogen manier. Loopt hij juist naar achteren dan beloon je hem, door met een buiging je focus van hem af te halen."

ander stukje, dit vind ik zelf heel goed, en ook logisch:
"Eeen van de vele fabels van de natural horsemanship is dt je focus is waar je naar kijkt. Maar zeg nou zelf, als je een buitenrit maakt, kijk je toch ook om je heen naar het landschap? Betekent dat dan dat zodra jij je hoofd opzij beweegt je paard van het ruiterpad af de diepte instort? Nee.
Dat instructeurs ons vertellen dat onze kijkrichting zo belangrijk is, komt omdat er zo ontzettend weinig mensen zijn die geleerd hebben hun hoofd los van hun bellybutton, hun navel en buik te bewegen.
Want daar gaat het allemaal om: de focus van je bellybutton.
Je kijkrichting is onbelangrijk. Die focus kan aan of uit staan. Als je rechtop staat met je schouders met je schouders naar achteren, staat je focus vanuit je centrum aan, je wijst met je navel ergens naar toe. Als je met een beetje gebogen rug, iets naar voren hangende schouders en een ingeknikt been staat, is je focus uit: je navel wijst nu naar binnen.
Het is bijna een buiging zoals mensen die vroeger maakten.
Omdta weinig mensen dit verschil kennen, en overal met focus aan naartoe denderen, zijn veel mensen in de de ogen van hun paarden bullebakken en hufters.
Want geen enkel goed opgevoed paard zal ooit zijn focus op het hoofd van een ander paard richten. Dat is roofdierengedrag.
Als een paard wil dat de ander hem aankijkt, duwt hij met een beet of beweging van zijn hals de achterhand van de ander weg. Als jij je paard wilt vangen, en je loopt naar zijn hoofd toe om hem te pakken, ben je met je focus impulsief tegen het hoofd bezig en dus in de ogen van je paard een bullebak.
Zo duw je het hoofd juist van je weg. Zou je een rechtvaardig, vriendelijk paard zijn, dan zou je het hoofd naar je toevragen, door met je lichaamstaal eerst zijn achterhand van je weg te duwen, of zijn ribben aan te raken, om die van je af en het hoofd naar je toe te laten bewegen. Daar beloon je hem dan voor met het overduidelijk uitzetten van je focus."

kijk, en hierom vind ik Equus heel erg goed.
Wat vinden jullie hiervan? NH of Equus?

cissy

Re: Equus, NH, wat is het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 18:51

het is niet zo bij NH dat je als een softie met je paard moet omgaan hoor, er zijn soms situaties dat je ook wat harder tegen je paard optreedt in dezelfde zin dat Chris dat doet. Idem dito met focussen. Ik denk dat je een verkeerd beeld hebt bij NH Lachen

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 19:00

ik vind het allemaal niet zo nieuw en afwijkend van nh Verward ik vind het een beetje monty robbert-achtig, daar hou ik niet zo van. Nog te veel make vs. want. "laat hem maar flink werken", tjah..
dat van die focus is volgens mij nergens zo bedoeld dat je met je ogen stuurt, navel-focus wordt daar mee bedoelt. Dat je in het begint meekijkt met je hoofd is natuurlijk voor jezelf handig om aan te leren. Volgens mij heeft die chris het zelf een beetje verkeerd geinterpreteerd Haha! Knipoog

Isis_Ywen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 23:12

[quote="Payal"]Heey Haha!
ik heb even een vraagje. eerst was ik best nogal een voorstander van NH. Geen geweld, samenwerking met je paard, dat sprak me allemaal heel erg aan. Ik probeerde ook, als ik met paarden omging, NH veel te gebruikten.
Maar pas geleden heb ik het tijdschrift Amazone weer eens gekocht, en daar stond een heel artikel in van Chris Irwin. Dat hele artikel ging over het Equus, de taal van de paarden.
En door dat artikel heb ik een heel ander beeld gekregen.
Bij NH gaat het er heel veel om dat je geen geweld gebruikt, en zo het vertrouwen van je paard wint, en zo een band opbouwt. Maar in dit artikel over het Equus, staat dat je best een keer een tik mag geven als je paard iets doet wat jij niet wil, anders gaat hij er gewoon mee door, en zal zo nooit respect voor je krijgen.
Dit is een stukje uit het artikel:

"Als je paard rustig naast je staat en van je wegkijkt, is hij al dominant bezig: Hij vind het eikeltje dat straks mogelijk uit die boom valt interessanter dan jou, zijn trainer. Dus reageer je daarop als ieder ander ranghoger paard zou doen: je bijt.
Je raakt met je vinger zijn ribben aan. Die heeft hij namelijk, door weg te kijken, tegen jou in gebogen, in jouw territorium. Je duwt niet, je raakt alleen aan. Als hij dat negeert, herhaal je het tot hij wel beleefd in jouw richting kijkt.
Gaat hij ertegenin door naar voren te lopen, dan stuur je hem weg de roundpen in en laat je hem werken ook. Wat hij net heeft gedaan is namelijk een essentiele belediging: hij is een van jouw centrumlijnen overgestoken op een onbeleefde, van jouw afgebogen manier. Loopt hij juist naar achteren dan beloon je hem, door met een buiging je focus van hem af te halen."

Ik zou dit geen fijne samenwerking vinden...En dus geen NH of Equus of wat voor natuurlijk ogende naam je er ook al wilt geven.
Ik vind het mentale afstraffing, net als een join-up.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 01:58

Natural Horsemanship, en de gewone omgang met paarden, hebben een ding gemeen: we willen dat het paard gehoorzaamd. Hoe je dat bereikt is een tweede. Maar NH is echt niet altijd even soft als je denkt, in tegendeel, te soft bij NH kan heel gevaarlijk worden.

Join-up is idd een straf, omdat je het paard aan een procedure onderwerpt zonder dat hij wat misdaan heeft.
Maar wat is er mis met het behandelen van paarden op een manier waar je de druk verhoogt tot je reactie krijgt? De volgende keer als je dezelfde aanwijzing geeft, zul je namelijk niet meer zo ver hoeven te gaan. Maar stop je met het geven van die aanwijzing voordat het paard reacties toont, leer je het paard alleen maar dat hij je aanwijzing ongestraft kan negeren.

Bijvoorbeeld. Je wilt dat het paard een stapje opzij doet. Je legt de vingers van je palm heel zachtjes op de haren van de huid (een paard voelt dat gerust, want hij kan ook een vlieg voelen), krijg je geen reactie duw je wat harder tot je de huid raakt, krijg je geen reactie duw je nog harder tot je de spier voelt, en krijg je dan nog geen reactie, tot je het bot voelt. Dat noemen ze de fases. De volgende keer hoef je niet door te gaan tot je het bot voelt, maar maakt het paard al een stapje opzij als je de spier raakt, of de huid, en in het ideale geval de haren....

Bij NH geef je het paard altijd een aanwijzing die hij moet opvolgen. En maak daarbij de ongewenste reactie moeilijk, en de gewenste reactie makkelijk. Een dominant paard beweegt zijn voeten niet. Als ik op een dominant paard afloop, gaat hij echt niet uit de weg. Als hij ondergeschikt is aan mij (of aan een ander paard) dan zorgt hij echt wel dat hij uit de weg gaat.....

Payal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 16:57

ok Lachen maar wat vinden jullie eigenlijk, kan een tik wel of niet?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 16:59

een verantwoorde tik wel, een gefrustreerde niet
(maar het verschil is voor heel veel mensen moeilijk te bepalen)

Payal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 17:00

Cassidy schreef:
Natural Horsemanship, en de gewone omgang met paarden, hebben een ding gemeen: we willen dat het paard gehoorzaamd. Hoe je dat bereikt is een tweede. Maar NH is echt niet altijd even soft als je denkt, in tegendeel, te soft bij NH kan heel gevaarlijk worden.

ik bedoel hier overgens niet mee dat nh-ers soft zijn hoor Knipoog ik bedoel alleen dat ze zo weinig mogelijk geweld gebruiken, wat ik zelf heel goed vind

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 17:01

Zo hard als het moet, zo zacht als het kan. Als dat hard zijn betekend dat je die tik moet uitdelen, moet dat gewoon in je repertoire zitten. Neem je dat in geval dat het nodig mocht zijn niet mee, gaat de hele methode niet werken.

Payal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 17:23

cissy schreef:
een verantwoorde tik wel, een gefrustreerde niet
(maar het verschil is voor heel veel mensen moeilijk te bepalen)

ja, helaas wel ja. op onze manege staat een paard, die heeft vroeger op een manege gelopen, nu niet meer, en die is door haar verzorger ontzettend vaak geschopt en geslagen. Hij schopte al als ze om moest!
pff.. als ze hem nu weer ziet, of alleen maar hoort kan ze m wel levend opvreten.!

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 18:11

btw effen voor de duidelijkheid ik heb neit alle posts gelezen.

ik weet niet wat voor beeld je hebt van nh? maar bij nh gebruik je ook consequenties, je moet ook de dominante persoon van de groep zijn om het zo maar effen te zeggen, en daarvoor moet je ook weleens een (tja, parelli persoontje he, excuses daarvoor Tong uitsteken) flinke fase 4 tik geven.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 21:04

toevallig heb ik gisteren dat artikel gelezen. Ik ben ook een probeerder en dit lijkt me erg interesant. Uiteraard ga ik het eerst klein proberen. Dus dat het paard met zijn hoofd wegkijkt als je bellybutton gericht is en naar je kijkt alsje gebogen staat. Helpt dit dan wil ik me best erin verdiepen helpt dit niet wat dan? Ben ik dan de ondergeschikte? Misschien iemand een antwoord hierop?

spokie79Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 23:12

Ik ga dit even volgen. Chris Irwin heeft volgens mij ook gezegd dat NH onzin is, dat je beter kan rijden. Dat zou meer NH zijn.

Payal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-07 10:26

El_vis schreef:
btw effen voor de duidelijkheid ik heb neit alle posts gelezen.

ik weet niet wat voor beeld je hebt van nh? maar bij nh gebruik je ook consequenties, je moet ook de dominante persoon van de groep zijn om het zo maar effen te zeggen, en daarvoor moet je ook weleens een (tja, parelli persoontje he, excuses daarvoor Tong uitsteken) flinke fase 4 tik geven.

misschien zou het dan toch wel handig zijn als je het wel ff las, want ik probeer alleen te zeggen dat bij nh je zo weinig mogelijk geweld gebruikt, niet dat je niet consequent moet zijn, of soft.. Knipoog

Payal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-07 10:30

verography schreef:
toevallig heb ik gisteren dat artikel gelezen. Ik ben ook een probeerder en dit lijkt me erg interesant. Uiteraard ga ik het eerst klein proberen. Dus dat het paard met zijn hoofd wegkijkt als je bellybutton gericht is en naar je kijkt alsje gebogen staat. Helpt dit dan wil ik me best erin verdiepen helpt dit niet wat dan? Ben ik dan de ondergeschikte? Misschien iemand een antwoord hierop?

ik heb het ook al in het klein uitgeprobeert, en bij alle paarden werkte het heel positief Haha!
we hebben bijvoorbeeld een arabische merrie op de manege staan, en die heeft altijd haar oren in haar nek, altijd happen naar iedereen en alles dat langskomt, of naar haar toekomt. Ik heb toen geprobeert om mijn focus niet op haar hoofd te richten, maar op haar achterhand, en zo haar hoofd naar me toe te vragen, en ze deed het nog ook..! Vork én de oortjes naar voren

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 11:10

nou dat klinkt positief, hoop dat het bij mij ook gaat lukken. Alleen kan ik pas volgende week zaterdag weer Boos! dus dan maar uitproberen. Vp is een vrij dominante merrie in de wei en dat wil ik dus anders hebben (is namelkijk veel getouwtrek Nagelbijten / Gniffelen ) dus kijken of het werkt.

Payal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-07 11:14

hah Knipoog succes! Tong uitsteken

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 11:29

dank je, zal volgende week wel even mijn ervaring hier plaatsen Haha!

Payal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-07 12:35

hah, oke leuk Haha!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 12:40

spokie79 schreef:
Ik ga dit even volgen. Chris Irwin heeft volgens mij ook gezegd dat NH onzin is, dat je beter kan rijden. Dat zou meer NH zijn.

Daar geloof ik eerlijk gezegd niet veel van.
Bekijk zijn DVD's maar eens... slechts 1 over rijden, de rest over allerlei dingen op de grond, longeren, loswerken, lange lijnen etc.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 12:45

Payal schreef:
ik bedoel hier overgens niet mee dat nh-ers soft zijn hoor Knipoog ik bedoel alleen dat ze zo weinig mogelijk geweld gebruiken, wat ik zelf heel goed vind

Een aantal mensen denken inderdaad dat als je aan NH doet, je geen tik uit mag delen, maar zoals Cassidy ook al zegt is dat absoluut niet het geval.
Het enige wat je doet is proberen je lichaamstaal zo toe te passen dat het begrijpelijk is voor het paard. En ja, als een paard op een gegeven moment dan niet meewerkt, mag je uiteindelijk best een tik uitdelen hoor. Het gaat er om, zeker in het begin dat jij de leiding op je neemt. Jij geeft aan wat er moet gebeuren. Als je dan niet doorzet kun je nooit een consequente leider zijn.
Misschien is het wel zo dat als je je consequent gedraagt, minder tikken nodig zijn?

Payal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-07 12:46

Wendy schreef:
spokie79 schreef:

Daar geloof ik eerlijk gezegd niet veel van.
Bekijk zijn DVD's maar eens... slechts 1 over rijden, de rest over allerlei dingen op de grond, longeren, loswerken, lange lijnen etc.

jahh.. in het artikel heb ik het ook niet echt zo'n indruk gekregen Knipoog

Payal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-07 16:04

ik zal eens ff een filmpje opzoeken van chris irwin Knipoog

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 12:20

verography schreef:
dank je, zal volgende week wel even mijn ervaring hier plaatsen Haha!

Nou ben gister geweest. Ik volop met mijn navel gricht, paard kijkt me nog steeds aan Clown alleen er was iemand bij dus daar kan het ook aan liggen, probeer het volgende keer nog wel.

spokie79Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 13:53

Quote uit Bit van Chris Irwin: Paardebfluisteraars zijn wat hem betreft een marketingtruc en de term Natural Horsemanship vindt hij belachelijk; Jullie kunnen niets leren van deze cowboys.
Wat is dan wel de oplossing voor al onze paardenproblemen? Klassieke Dressuur.

Dit haal ik letterlijk uit de BIT van december 2006.