Touw voor touwhalster..waar?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kitten84

Touw voor touwhalster..waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 17:30

Mijn moeder en ik gaan ons wagen aan het knopen van een touwhalster. Als touw wilden we hol gevlochten katoen gaan gebruiken(dit is zacht en de optie om te kleuren is er dan ook). Weten jullie of dit gewoon te verkrijgen is bij een welkoop, gamma of dergelijke?

racheltjj

Re: Touw voor touwhalster..waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 17:32

Hol gevlochten katoen ? Hoe kom je daar op ?
Ik heb eigenlijk geen idee wat het is , en al helemaal niet waar je het kan kopen.
Wel vet dat je er aan gaat beginnen, succes Lachen !

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 17:40

jij liever dan ik. Haha!
wel knap dat je daar aan begint. Ja
succes ermee! OK dan!

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 17:48

Ja, we hebben er zin in(ik vooral, haha).

Mijn moeder kwam erop om katoenen touw te gaan gebruiken. We hadden polypron en nylon gezien en dat leek wat scherp. Katoen is zachter.

En dan kan ik het altijd fel roze kleuren Clown

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 23:59

Bever, watersportzaken

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 23:01

Nou, ik heb gister touw besteld bij een online bootwinkel. Toch gewoon Polypropyleen. Het kwam vandaag binnen en ik kon mezelf niet bedwingen en ben aan de gang gegaan. Na 2 mislukte pogingen had ik mijn eerste touwhalster. Kurosa was mijn geduldig model en het paste haar perfect.
Heb even getest door haar rechtsom en linksom te laten lopen in de box(het was inmiddels al half 7, teehee) en ze reageerde gelijk. Had de lus heel losjes vast.

Ik ga er meer maken heb ik besloten. Heb de smaak goed te pakken. Ga ook kijken of ik ponymaat en shetlandermaat kan doen.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 23:03

okey! lovelance doet ze ook maken trouwens, die hebben heel veel kleuren ook, bij hun kun je ook touw bestellen geloof ik Lachen

www.touwhalsters.nl

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 23:07

Ze hebben vanaf volgende week donderdag of die week erop boottouw bij de Lidl; 30 meter voor 15 euro, 8mm wit met blauw streepje. Wellicht dat ik dit ook meeneem want ik vind dat wel geschikt voor touwhalsters etc. Misschien een tip voor jou?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 18:29

Ik zou geen katoen nemen, dat gaat rekken, als het nat wordt schimmelen en stinken.
Bij de betere watersportwinkels heb je yachttouw, daar zijn de meeste touwhalsters van gemaakt.
Ik zou je overigens willen adviseren om een touwhalster zelf aan te schaffen. Scheelt een hoop geklooi, en de knopen zitten op de plekken waar ze behoren te zitten....
Enne, een touwhalster is niet zacht...een touwhalster is gemaakt van touw...de druk op het hoofd wordt op een veel kleiner oppervlak gegeven dan een gewoon halster. Omdat het scherper is, kun je inwerken met veel minder kracht, en krijgt veel betere reacties van het paard op de kleinste aanwijzingen.

Een touwhalster is een werkhalster. Dus zet hem er niet mee vast en gooi hem er niet mee los, gebruik hem alleen om grondwerk mee te doen of te gaan rijden.

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 20:36

Ja, dat had ik door ja, toen ik even wat meer opzocht over katoen touw.
Ik heb inmiddels 3 halsters geknoopt. 1 voor Kurosa, en 1 pony maat en 1 shetlander maat. Als je wil kan ik wel een foto neerzetten van Kurosa met een touwhalster om. Kun je zien of het goed zit.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 01:22

Laat maar zien dan. Heb je de fiador knoop ook voor elkaar gekregen?

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-07 09:35

Ja zeker.

Hier zijn wat foto's van Kurosa. Het bindtouwtje is nog lang, maar ik was hem nog aan het passen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Kitten84 op 13-03-07 09:37, in het totaal 1 keer bewerkt

racheltjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 09:37

Zeker goed gelukt hoor, mijn verzorgpaard heeft ook een beetje zo'n touwhalster, parelli geloof ik !
Ik moest toch wel lachen om de laatste foto , dat meisje met haar fiets !

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-07 09:43

Kurosa schrok van haar slot 1 seconde later..oops.
Maar thanks. Nu even goed gaan oefenen met zijn beiden en dan kan ik er zo op met alleen touwhalster

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 09:54

Ik vind de knopen nou niet echt op de goede plekken zitten, maar als jij er blij mee bent....

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-07 15:39

Waar horen ze dan te zitten? Ik wil hem natuurlijk wel goed hebben.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 15:59

Kijk even op www.equiplay.nl , dan onder touwhalster, en dan onder de tabel met de maten een link naar een pagina met foto's hoe goed passende touwhalsters eruit behoren te zien en hoe ze behoren te zitten.

En ervaar daarna zelf dat het verschuiven van de knopen op jouw halster het hele halster uit zijn model kunnen trekken...Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 17:45

Het soort touw is eigenlijk irrelevant en de 'exacte' plaats van de knopen bestaat niet. Zorg dat het halster goed aansluit, dus niet te ruim of te laag om de neus zit.
Dus níet op het zachte deel van de snuit en met slechts twee (dikke) of drie (dunne) vingers ruimte.
Doorgaans zitten touwhalsters te laag en veel, tot véél te ruim om de neus. Dat is pijnlijk, potentieel schadelijk en gewoon onduidelijk met daarbij onnodige ruis.

Als je zelf aan het knopen slaat, knoop het dan gespiegeld. Dan zit de knoop aan de réchterkant van de kop. Dat is dan vast wát om automatisch aan die toch al zo weinig 'belichte' kant van je paard te doen.
Als je het nog wat 'persoonlijker' wil maken kan je in de 'keelknoop' heel eenvoudig een contrasterend gekleurd stukje touw of -leerveter knopen.

Oh, Kurry, de twee losse eindjes kan je beter nog even op dezelfde lengte knippen, dan met garen vaststikken en omwinden.
Op de fotos alleen is het wat lastig afgaan, maar het líjkt me dat je de maat heel aardig hebt doch dat het wat strakker om moet. Zo als het nu zit kan het veel bewegen en makkelijk af. De keelknoop en dus het achterste touw, hoort eigenlijk echt áchter de kaaklijn te vallen. Dan komt het gelijk ook wat hoger en strakker om de snuit.

Veel plezier verder, want zélf iets uitvogelen, meten, maken is toch een stúk bevredigender en meer betrokken dan er muntjes voor op de toonbank gooien.

HC

Voorbeeldje goed passend, knoop rechts, uit de oude doos
Afbeelding

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-07 23:14

Thanks voor alle info. Inderdaad, hij zit niet zoals het hoort. Ik ga dit weekend omdoen en goed op maat maken. Eerst dat maar even onder de knie krijgen voor ik ambitieus word en tien halsters heb geknoopt die niet goed passen, haha

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 00:12

Huertecilla schreef:
Veel plezier verder, want zélf iets uitvogelen, meten, maken is toch een stúk bevredigender en meer betrokken dan er muntjes voor op de toonbank gooien.

Dat is helemaal je eigen keus. Ik moet woekeren met mijn tijd en hoef het wiel geen tweede keer uit te vinden.....