rijden zonder dwang, welke methode

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

rijden zonder dwang, welke methode

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 17:25

Hoi,

Pfff zoveel methodes !
Ik zoek een rijmethode waarvoor je geen strakke riempjes etc nodig hebt. Geen sporen. Niet veel druk etc.
Wat is dan een goede methode, boek waarin goed wordt uitgelegd ?

groetjes,

Maris

josien

Re: rijden zonder dwang, welke methode

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 21:14

Er zijn inderdaad veel methode's, maar bij veel methode's zie je achter het mooie verhaaltje toch aardig wat dwang. Het is maar wat voor een dwang je ziet. Dwang kan ook zonder enige hulpmiddelen of zelfs zonder iets.

Kijk maar is op mijn site. Dwang is iets dat ik enkel in uitzonderingen en zeer kort gebruik. Het gaat om samenwerking en elkaar juist leren begrijpen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 23:59

Een leuk boek is van Anne Muller, Basis Rijkunst. Gaat helemaal over de ruiter: als de ruiter het kan volgt het paard wel.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 00:33

Je kunt je afvragen of er een methode bestaat waar het gebruik van 'strakke riempjes en sporen' de basis van is? Mij onbekend. Knipoog Bij elke "methode" kun je wel 'strakke riempjes en sporen' ombinden. Het gaat om wat jíj doet, als jij zonder dwang wilt rijden dan dóé je dat toch gewoon? Dwang is overigens absoluut niet gelijk te stellen met wat jij nu meteen etiketteert als 'dwangmiddel'. Lachen

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 01:38

De kunst is en blijft ELKE aanwijzing elke keer dat je hem gebruikt zeer licht te beginnen en jezelf op je timing te trainen zodat je elke hulpt telkens met minder kan doen. De timing is vaak de oorzaak van dat mensen harder worden ipv lichter: de 'release' IS de beloning. Dus die pas je toe als het paard eral over denkt(!) de opdracht uit te voeren. Lachen

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 11:31

elanor schreef:
Je kunt je afvragen of er een methode bestaat waar het gebruik van 'strakke riempjes en sporen' de basis van is? Mij onbekend. Knipoog Bij elke "methode" kun je wel 'strakke riempjes en sporen' ombinden. Het gaat om wat jíj doet, als jij zonder dwang wilt rijden dan dóé je dat toch gewoon? Dwang is overigens absoluut niet gelijk te stellen met wat jij nu meteen etiketteert als 'dwangmiddel'. Lachen

Hoi,

Je hebt helemaal gelijk. Maar als de instructrice 2 jaar (!!!) lang blijft zeggen dat je met sporen moet rijden----> ik ben uiteindelijk bezweken. Heb met sporen gereden ( nu al heel lang niet meer ). Zelfde geldt voor strakke riempjes. Ander instr. was niet mogelijk.

Maar ik zoek dus een goed boek of video b.v. om het zelf te leren.
Josien, jij hebt neem ik aan geen boek ? Kan niet naar je toe komen. Ik woon ook veel te ver weg.

Anne Mulder, he toevallig er is over 3 weken hier in de buurt een clinic van haar ......

Groetjes,

Maris

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 11:40

Wat mij betreft is het belangrijkste dat je weet en begrijpt hoe een paard leert. Van daaruit kun je of je eigen methode ontwikkelen, of de zin en onzin van bestaande methodes herkennen, als je toch een leidraad wil hebben.
Het paard zou uiteindelijk het liefste gewoon op de wei blijven staan, dus er zit altijd wel ergens iets van dwang in. Wij beslissen immers dat we op een paard willen gaan zitten, en dat het paard ons "moet" vervoeren.

Door te begrijpen hoe een paard leert, en wat zijn basisbehoeften zijn (rust, veiligheid), kom je al heel ver... Als je vanuit die basis vertrekt krijg je namelijk een paard dat mee wil werken, mee naar oplossingen zoekt, en het allerbelangrijkst: begrijpt wat je bedoelt! Dan zijn er in principe geen dwangmiddelen nodig...

Een dwangmiddel is een manier om een miscommunicatie "op te lossen", beter is eht te kijken waar die miscommunicatie vandaan komt. En dan zit de fout in principe altijd bij de mens, die meestal gewoon de juiste kennis mist.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 02:13

Tja...op het moment dat je op een paard zit pas je eigenlijk al dwang toe. Paard moet leren wijken voor druk, wat compleet tegendraads is met zijn natuur. Risico is ook erg groot dat je, met een wat dominanter paard, juist het risico loopt dat ze over je heen walsen, hun vrijheid gaan misbruiken....

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 11:56

Hoi,

Maar ik heb het ook niet zozeer over dwang. Want natuurlijk als je erop zit moet het paard wel jouw aanwijzingen opvolgen (= een soort van dwang ). Maar ik zoek een rijmethode zonder dat je armspieren krijgt van het rond trekken etc.
Denk dat Claus Penquitt misschien zo'n methode heeft.

Groetjes,

Maris

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 12:49

Ga je eens gewoon verdiepen in correct rijden, bijvoorbeeld met behulp van Centered Riding van Sally Swift. Er zijn door het hele land wel instructeurs te vinden voor die methode.
Dressuur (zowel de klassieke als de wedstrijdgerichte) is in principe geen krachtsport. Dat veel mensen het niet goed doen en dat proberen te compenseren met kracht, maakt de rijstijl als zodanig niet fout.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 13:12

Elke methode heeft als uitgangspunt wederzijds respect....
Alleen qua uitvoering heeft een ieder zijn mening en beperkingen
qua fysiek(motoriek) en geest.
De geest is sterker als het lichaam en toch gehoorzaamd deze niet altijd,maw je kunt nog zo goed willen of het binnen je kunnen valt is de vraag.We zijn per slot niet allemaal getalenteerde ruiters. streven naar perfectie is prima zolang het niet tot frustratie leid aan beide zeiden van de teugel.