Slim paard of gaat het zo snel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Slim paard of gaat het zo snel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 21:52

Hoi,

Ik ben begonnen met het boek van Inge Teblick. Samen met mijn jonkie Flint. Flint is normaal erg happerig als je hem hooi geeft. Hij heeft het al beet voor dat je het uberhaupt over de staldeur hebt gegooid.
Nu ben ik bezig met targetten en bridgen. Ik doe het rustig aan want Flint is jong en ik neem overal uitgebreid de tijd voor. Nu heb ik twee keer het voer na het bridgen onder zijn hoofd te houden, zodat hij een stap terug moet doen om zijn beloning te pakken. Dat doet ie keurig, ik ben zelfs het hele erf achteruit overgestoken op deze manier Haha!
Maar ik verwacht niet al te veel, in een korte tijd. Dus wat schertst mijn verbazing gisteravond??? Hij doet een stap terug in zijn box als ik hooi kom brengen, ik vraag er niet om dmv targetten enzo. Ik dacht, dat zal een eenmalig iets zijn, maar nee hoor vandaag al weer met hooi voeren!! Ik ben toen met een grote bak wortels voor zijn open staldeur gaan zitten (ff kat op spek binden dacht ik, kijken wat ie doet) hij deed geen stap terug, maar ook geen stap vooruit. Terug hoefde ook niet, ik zat op ruime afstand, maar hij strekte alleen zijn hoofd om de wortel aan te pakken.
Gaat dit normaliter zo snel of heb ik een slim paard haha. Geweldig, het moedigt wel enorm aan moet ik zeggen!!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-03-07 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt

xxLientjexx

Re: Slim paard of gaat het zo snel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 21:55

Wauwh! Dat is echt knap! Sorry ik heb geen commentaar weet er niks van Knipoog

sheyjoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 21:59

Ik denk beiden!
Doordat je paardje slim is leert hij waarschijnlijk snel (vergeet niet dat paarden slimmer zijn als dat wij denken Knipoog )... en levert het al snel resultaat op!
Veel succes er nog mee!!

spokie79Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 10:55

Als je consequent bent leren paarden echt heel snel. Dus je bent in ieder geval consequent geweest.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 11:26

Hihi, laten we zeggen dat het met een dom paard echt wel langer duurt Haha!
Waar je, denk ik, wel voor op moet passen, is teveel eigen initiatief met "kunstjes". Je zegt dat hij nu uit zichzelf die stap naar achteren doet om het hooi te krijgen, dat is zelf alvast het "kunstje" doen voordat het gevraagd is. Nou is dat in dit geval heel prettig en heel gewenst, maar bij andere "kunstjes" niet. Hou daar wel aandacht voor, niet belonen als er niet gevraagd wordt. Hij klinkt best leergierig en zal dus best gaan uitproberen hoe hij zelf dingen kan gaan regelen, wees er alert op en denk eraan dat voor sommige slimmerikjes lachen ook een beloning is. Succes ermee, je gaat lol hebben met deze Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 12:08

Ik merk wel dat hij automatisch mijn handen al gaat op zoeken. Zo van: als ik die maar even aanraak krijg ik iets. Maar dat doe ik dus niet, dan blijf ik bezig. Alleen als ik vraag en hij doet het bridge ik en krijgt ie iets. Op naar het volgende hoofdstuk Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 01:33

ik heb ook twee van zulke... die leren zichzelf vast de dingen aan, zodat ik niets meer kan doen dan toekijken. nee overdreven, maar toch gaat het in die richting. mijn veulen neemt alles van mijn merrie over, en hij kan al veel meer dan mijn bedoeling met hem is. zolang hij het zelf uitvindt vind ik het niet erg, ik wil hem niet overhaasten. belonen met voer doe ik overigens niet. vandaag deed hij een complete follow up, zomaar (ik liep gewoon door de wei om de hekken te controleren, en hij liep heel geconcentreerd mee, de hele wei door). ik ging daarop kijken wat hij deed, ook een boog maken op mijn handgebaar, achteruit met mij mee, en als ik mijn linkerhand uitsteek komt hij links naast me lopen, doe ik dit rechts dan komt hij rechts. helemaal zelf. ik vind het heel apart, maar goed ik kan het moeilijk onder doen, hij doet het uit zichzelf, ik leer hem daarin niets.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 01:38

merrieveulen schreef:
ik heb ook twee van zulke... die leren zichzelf vast de dingen aan, zodat ik niets meer kan doen dan toekijken. nee overdreven, maar toch gaat het in die richting. mijn veulen neemt alles van mijn merrie over, en hij kan al veel meer dan mijn bedoeling met hem is. zolang hij het zelf uitvindt vind ik het niet erg, ik wil hem niet overhaasten. belonen met voer doe ik overigens niet. vandaag deed hij een complete follow up, zomaar (ik liep gewoon door de wei om de hekken te controleren, en hij liep heel geconcentreerd mee, de hele wei door). ik ging daarop kijken wat hij deed, ook een boog maken op mijn handgebaar, achteruit met mij mee, en als ik mijn linkerhand uitsteek komt hij links naast me lopen, doe ik dit rechts dan komt hij rechts. helemaal zelf. ik vind het heel apart, maar goed ik kan het moeilijk onder doen, hij doet het uit zichzelf, ik leer hem daarin niets.

Dat kan ook gewoon veulengedrag ziijn Nagelbijten / Gniffelen
Veulens hebben graag een leider Knipoog

@ Berk; Je hebt een slim en leergierig paard! Haha! maar zoals hierboven al gezegd is; pas er wel mee op Tong uitsteken

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 01:42

nou ja als je ziet hoe hij met mijn merrie omgaat... die volgt hij lang niet zo geobsedeerd. ik weet dat hij het fijn vindt als ik in zijn hals kroel, maar hij gaat erg ver in de inspanning om het gedaan te krijgen. het volgen etc. is overigens niet zozeer van mijn merrie afgekeken, die komt wel als je roept, maar sjouwt je niet het hele land door achterna als je daar niet om vraagt. niet dat ik ermee zit, misschien heeft hij gewoon een boek over grondwerk gelezen...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 01:51

Grondwerk pikken ze snel genoeg op...maar aan dit paardje ga je nog veel plezier beleven...of veel narigheid krijgen als je het niet goed doet.
Te intelligente paarden zijn soms de ruiter/handler ook te slim af....

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 01:56

Cassidy schreef:
Grondwerk pikken ze snel genoeg op...maar aan dit paardje ga je nog veel plezier beleven...of veel narigheid krijgen als je het niet goed doet.
Te intelligente paarden zijn soms de ruiter/handler ook te slim af....

inderdaad. bij mijn merrie moet ik erop letten dat ze niet teveel uit zichzelf probeert. mij achtervolgen als ik niet aangeef dat ik dat niet wil, is prima, maar wegsturen moet ook gewoon kunnen, en opdringerig gedrag kan ook een gevolg zijn van 'teveel initiatief laten tonen'. juist de slimmerikjes zijn daar handig in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 13:20

Ik ben waakzaam er voor hoor. HIj wordt alleen beloond als ik iets van hem vraag, verder niet. Anders krijg ik straks zo'n opdringerige lomperd. Hij is al lomp, maar goed.
Ik ben consequent, nee is nee en negatief gedrag negeer ik vaak, dan doe ik net of hij er niet is. Hij heeft laatst ook kennis gemaakt met mijn elleboog. Het halster omdoen is soms een drama, zijn hoofd schiet alle kanten op, wat mijn hand al menig keer moest bekopen. Ik heb hem laatst een elleboog op zijn neus geplant en nu staat ie rustig met zijn hoofd, wel beloond voor het stil houden.

We hebben hier ook een ruin, ik doe niets met hem, want hij is niet van mij. Maar in het land loopt hij me overal achterna. Zijn neus bij mijn elleboog, ik kan een hoek van 90 graden maken, doet hij dat ook enz enz. Ik zet hem af en toe in het land. Hij wil ook aldoor bij mij zijn in het land? Wel lastig af en toe. Als ik hem weg stuur gaat ie me vanaf een meter of vijf volgen??? Raar, ik geef hem op stal een aai, mest zijn stal soms en geef hooi, af en toe een borsteltje. Maar verder niets. En toch doet hij dit, bij anderen niet. Ik heb zeker op hem natuurlijk overwicht, haha. Nu bij die van mezelf nog, die komt altijd wel aangegallopeerd hoor, als ik aan kom lopen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 13:24

wat jij beschrijft over die ruin heeft mijn jochje dus ook, ik zie er geen kwaad in, natuurlijk (geaccepteerd) leiderschap zullen we maar zeggen.

mijn jochje is overigens niet lomp. hij vraagt wel om een aai zonder dat ik hem vraag om te vragen, maar dat is ook de bedoeling ervan. als ik aangeef dat ik er niet op inga is er niks aan de hand, en gaat hij zijn eigen dingen doen, grazen dus. prima imo.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 17:56

Zuhra is ook zo ze heeft natuurlijk in de 2 jaar dat ze op de veulenweide is geweest van de anderen een hoop geleerd. Maar toen ik haar ophaalde was ze helemaal groen, nog nooit een halster om e.d. Vanaf dag waren we duidelijk je krijgt geen eten als je niet netjes terugloopt zodat de bakken opgehangen kunnen worden. Om naar buiten te mogen moet ze haar halster om en dat zonder geklier dus haar hoofd buiten de deur steken en dan rustig het halster om. Doet ze het niet dan gaat ze niet naar buiten (10 minuten later weer proberen). Na 2 dagen kon ze zonder dat we er echt aan gewerkt is op commanda meters achteruit lopen, ze staat rustig met halster om en af doen, en nu ik vorige week voor het eerst een hoofdstel met bit indeed stond ze ook rustig en kalm te sabbelen op het bitje terwijl ik het hoofdstel nog aan alle kanten aan moest passen. Ze loopt als een hondje achter me aan ook naar nieuwe plaatsen en langs de weg. Door gelijk vanaf het begin vriendelijk maar duidelijk te zijn hebben we zonder dwang al zo ontzettend veel aan haar geleerd.
Pas geleden heb ik een schrikparcours uitgezet m te kijken hoe ze reageerd. Mevrouw stapte los achter mij aan langs openspringende paraplus, stak haar hoofd uitzichzelf in wapperdende zakken, liep over zeil heen en liet het zel over zich heen draperen. Zonder dat ik dit ooit met haar geoefend heb. Ik heb haar pas 2 maanden uit de kudde maar het lijkt alsof ik al een jaar met haar aan het trainen ben zo rustig is ze.