buck stop van monty roberts?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lindavd

buck stop van monty roberts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 20:12

hallo,

misschien een beetje een rare vraag maar wie heeft er een buck stop of lip string van monty roberts??
of wie heeft er ervaring mee!!

bedankt alvast!

groetjes

Megan_

Re: buck stop van monty roberts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 16:46

Um waar voor?

Dit artikel mag je sowieso niet zomaar gebruiken dus als je informatie er over wilt neem dan contact op met Annemarie vd Toorn: www.montyroberts.nl

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 16:48

Heb ik niet, en geen ervaring mee.

Misschien krijg je meer reacties als dit topic verplaatst wordt naar NH?

lindavd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 20:04

oh ja dat kan k ok nog proberen!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 11:29

PP-->NH

annemariev

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 19:52

Allereerst is de buckstopper niet van Monty. Wordt door meer mensen gebruikt. Is een hulpmiddel wat erg goed kan werken, maar alleen bij specifieke gevallen. Allereerst is dit iets wat wij gebruiken bij paarden die enorme bokkers zijn. Die iedereen eraf bokken. Daarnaast moet je heel zeker weten dat het een gedragskwestie is, niet bijvoorbeeld pijn in de rug. Heel vaak niet opgemerkt doort een dierenarts.

Het is een hulpmiddel die al veel paarden heeft gered van een zekere weg naar de slacht en ze een neiuwe kans op leven heeft gegeven. het is wel iets wat alleen gebruikt dient te worden door professionals. Het doet geen pijn, maar moet wel op de juiste wijze gehanteerd worden. Je moet werken in een veilige omgeving voor jou en je paard en er moet een goed vervolg op komen. Alleen het gebruik van hulpmiddelen zal je niet verder helpen. Ook zul je moeten zoeken naar oorzaken om het gedrag van ej paard beter te begrijpen.

Kortom, niet iets om zelf mee aan de slag te gaan en alleen bij echt, enorme bokkers. Niet bij paarden die af en toe eens bokken. Mocht je meer informatie willen kun je me bellen, 06-28846438.

Groeten,

Annemarie

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 21:46

annemariev schreef:
Het doet geen pijn, maar moet wel op de juiste wijze gehanteerd worden.

Verward we hebben het hier nog steeds over een touwtje wat over het tandvlees gaat? hoe kan dat in vredesnaam geen pijn doen?
Verdrietig vind het eigenlijk echt schandalig dat dit onder NH valt.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 21:55

@annemariev: Je punt is duidelijk. Voordat iedereen van alles gaat roepen.. zou je misschien hier willen uitleggen hoe de buckstopper precies werkt?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 21:57

inderdaad, ik ben ook wel benieuwd hoe het werkt (en hoe het eruit ziet)..
Heb er geen belang bij maar ik ben wel benieuwd.

annemariev

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 10:15

het is een zacht koord van ongeveer 4 mm dik. Het zit gewoon als een hoofdstel, alleen loopt het touwtje inderdaad onder de bovenlip. Het wordt via de bovenkant ,met een touwtje verbonden met het zadel. het paard voelt hier niets van. Op het moment dat het paard gaat bokken gooit hij zijn hoofd naar beneden en zal hij de begrenzing voelen van het touwtje dat onder zijn bovenlip loopt. Meestal zal hij 1 a 2 keer bokken. Begrijp me goed, dit gebruik je alleen bij paarden die op de nominatie staan om naar de slacht te gaan. Waar geen andere uitweg is. Het zijn echt de bokkers die bij alle trainers geweest zijn. En altijd bokken. Iedere keer opnieuw. Zelf heb ik het 1 keer bij een paard gebruikt. Meestal kun je het anders oplossen.

Voordat de discussie ontstaat over hoe erg het wel is, vertel mij, of laat me zien hoe je bij dit soort paarden het anders oplost. Het gaat hier dus absoluut niet om de paarden die af en toe bokken en je moet zeker weten dat ze niet bokken vanuit pijn. Zoals ik al zei, wij hebben het 1 keer gebruikt op het trainingscentrum. Of wij konden hem fixen, of een enkeltje slacht. Hij heeft 2 keer gebokt, daarna nooit meer. Zijn eigenaresse rijdt nu weer heerlijk buiten. Hij voelt het die 2 keer inderdaad. Maar voor mij is het beter dat, dan de soep. Nogmaals, het gaat hierbij echt om paarden waar niemand meer op durft.
Maar alleen in de handen van ee professional die weet wat hij doet. Omdat het niet alleen het hulpmiddel is, maar ook een hele training die er op volgt.

Heb je er moeite mee, laten we dan eens een dag plannen met een paard zoals boven beschreven en laat mij zien hoe jij het oplost. Ik sta erg open om te leren. Als je me nu iets laat zien wat werkt bij deze categorie paarden , dan zal ik het morgen gebruiken.

Groeten,

Annemarie

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 10:22

Ben het roerend met je eens wat betreft het "sielugh"- gehalte.
Als laatste redmiddel klinkt het inderdaad goed!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 13:30

nog steeds snap ik niet wat monty dan tegen slaan met een zweep heeft, dat vind ik persoonlijk tien keer minder erg dan dit. Iedereen moet zelf weten wat hij met z'n paard uitspookt, maar kom op, NH is het niet Ik ga nog steeds liever voor probleemoplossend en niet voor symptoombestrijding Knipoog
Ook al weet je de oorzaak niet, hij is er nog wel! monddood maken noemen ze dit..

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 13:57

Of je kan het een effectieve fase 4 noemen. Als ik moest kiezen tussen slacht en dat zou ik het wel weten. Het zal inderdaad wel pijn doen, maar als je echt niet anders kan. Vind ik dit een betere oplossing dan slacht. En zo vaak wordt het dus niet gedaan.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 14:13

je kan het ook een fase 1000 noemen, zonder enige andere fase vooraf. Vanuit het niets een ruk aan je tandvlees, is wel even heel iets anders dan een klap op een grote spier.
er is altijd een andere manier, gewoon toegeven dat het misschien buiten jouw kunnen valt is er al één Pling .

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 14:50

Maar Annemarie is niet de eerste de beste. Ik zou het zelf ook niet doen, omdat ik voor mindere problemen al niet geschikt ben. En er is denk ik al heel wat vooraf gegaan voordat zoiets wordt toegepast.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 15:48

tsja, en daar gaat het dus mis Verdrietig
Ik heb echt het idee dat dit alleen goedgekeurd wordt juist omdat het monty roberts is. Als iemand dit op een handelsstal had gedaan, had iedereen moord en brand geschreeuwd, maar omdat het een bekend iemand is "zal het wel goed zijn".
Ik mag hopen dat mensen nog steeds zelf nadenken en begrijpen dat je dit met geen enkele mogelijkheid onder NH kan scharen.

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 17:49

hmm, weet je zou niet mijn keuze zijn om te gebruiken, zou echt naar andere dingen gaan zoeken idd. en ben van mening dat zelfs zulke dingen wel op een andere manier op te lossen moeten zijn, deel die mening vrolijk met onderandere parelli.
maargoed, ieder zen eigen ding, en ken dit niet, dus wie weet, als je zeker er van bent dat het paardvriendelijk is, tja, moet je het zeker laten doen zou ik zeggen.

xxxPopcorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 21:32

@sanne83: Ben benieuwd hoe jij het probleem op zou lossen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 23:27

Ik ga helemaal met Sanne83 mee, er zijn andere manieren om dit op te lossen. Maar idd, als het andere alternatief het enkeltje slager is, zijn veel methodes goed te praten...

En het moet uiteindelijk wel veilig blijven voor de persoon die er op gaat. Geen paard, maar dan ook echt geen enkel paard, is het waar om je nek te breken. ECHT GEEN ENKEL PAARD!!!!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 23:44

proberen achter de oorzaak te komen, misschien naar manieren zoeken die je hiervoor nooit nodig (dacht) te hebben, maar die je hier wel kunnen helpen (denk aan osteopaat, ander zadel).
Als ik het zelf echt niet uit zou komen, zou ik het dier naar iemand sturen die veel meer kan als ik, bijv eddy modde, bij hem weet je in ieder geval zeker dat het om de relatie gaat en niet om de snelle oplossing.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 23:47

annemariev schreef:
Allereerst is de buckstopper niet van Monty. Wordt door meer mensen gebruikt.

@ Moderators: Als dit niet van MR is, waarom staat het eigenlijk op [NH] Natural horsemanship?
Het is pure dwang en geen NH.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 23:53

sanne83 schreef:
Als ik het zelf echt niet uit zou komen, zou ik het dier naar iemand sturen die veel meer kan als ik, bijv eddy modde, bij hem weet je in ieder geval zeker dat het om de relatie gaat en niet om de snelle oplossing.

Sorry, wat is er mis met de JBF methode? Geef het paard in training bij Gert van der/den Hof (en ik beweer bij deze niet dat hij JBF gebruikt), en je krijg hetzelfde resultaat....
Op het moment dat je een ruiter op een paard zet die er niet met de eerste de beste bok afligt, heb je in principe al gewonnen. NH of JBF (Jan Boeren Fluitjes methode) of niet...Haha!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 23:55

Ik heb het nog nooit bij een andere NH'er gezien, dus NH is het zeker niet. Hoe komt het dat Pat Parelli, Mark Rashid, Tom en Bill Dorrance en noem ze maar op, dit ding nooit nodig gehad hebben? Kwamen die dan nooit bokkende paarden tegen? Kom op zeg Knipoog. Tussen "slacht" en deze "quick fix" zit nog een wereld van verschil, het is niet "dit ding of naar de slager" - tenzij je het niet anders weet op te lossen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 00:00

Ik weet van een trainer die een paard, dat echt compleet "broke" moet zijn, standaard neerlegt. Maar deze zit in Amerika, dus hoef je je geen zorgen te maken dat je er hier in Europa mee geconfronteerd wordt. Heeft niets te maken met quick fixes, wel alles te maken met de noodzaak om een paard zo broke te krijgen dat er gehandicapten op kunnen rijden...

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 00:01

uhh, we zitten hier toch op een NH-gedeelte?
Ik zou eddy modde inschakelen omdat ik denk dat hij goed achter de oorzaak van het probleem kan komen en daar een oplossing voor zou kunnen vinden. Dat vind ik NH, probleemoplossen, niet wachten tot het paard het opgeeft en het syptoom bestrijden.
Maar idd, als je dat wel zou willen, zou ik liever iemand als gert van het hof erop zetten, die het gewoon uitzit, dan een buckstopper eraan hangen Knipoog