VD lukt echt niet

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Superfjord

VD lukt echt niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-07 19:37

Het lukt mij en mijn paardje echt niet om iets uit de vrijheidsdressuur te doen..
Hebben jullie tips of moet ik eht gewoon opgeven?

Groetjes Joline en Zoëy
Laatst bijgewerkt door Pink_Horizon op 04-03-07 23:22, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel aangepast

mathilde_

Re: Lukt echt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 19:55

je moet eerst met de basis beginnen. dat is dus eerst op comando stap draf terug en galop. als die dat goed kan kun je verder gaan. als je vraagen hebt over vrijheidsdressuur kijk dan even op www.pinkhorizon.nl

_Mevrouwtje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 21:20

Daar heb ik ook al me kunstjes vandaan,,
En houd de moed er in!

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 21:23

blijven door oefenen en als hij ook maar 1 stap goed doen meteen belonen, met een snoepje of als hij daar hebberig van word met je stem of een klopje op de nek,

ik hoop voor je dat het lukt Ja suc 6 Lachen

Eilandje

Re: VD lukt echt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 11:20

Haha, klinkt bekend Bloos

De basis is bij ons geen enkel probleem, en omdat ze hebberig werd heb ik de clicker geïntroduceerd en nu is dat over en weet ze dat ze enkel een voedselbeloning krijgt als ik click en ze van mij wegkijkt.

Maar de kunstjes zelf. Ik was begonnen met "voet", met de bedoeling dat ze haar voet zou omhooghouden op dat commando. Echter, ze heeft dat commando verbonden met schrapen met je voorbeen, dus als ik zeg "voet" begint ze heel "braaf" en enthousiast te schrapen, maar dat is dus niet de bedoeling. En zoals we allemaal weten is het veel moeilijker om iets verkeerd af te leren dan om iets nieuw aan te leren, dat is niet alleen zo bij VD. Dus tja. Als iemand tips zou hebben?

Heb je de basis al onder de knie? Ik raad je zeker het gebruik van een clicker aan. Verder ben ik ook een VD-beginner, dus geen tips van hieruit vrees ik.

daandriaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 18:44

Je moet het niet zomaar op gaan geven...

Gewoon beginnen met de bassis dingen:
-HO
- Kom
-blijf etc.etc.

Ik ben dar zelf mee begonnen, toen heeft Nancy (nancy_) my geholpen met de pas.. Daar zijn we nu aardig ver mee.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 10:51

@Eilandje: je pony verbindt 'voet' nu met schrapen. Gewoon zo laten, jullie eerste kunstje is gewoon schrapen nu. Clown

Als je hem wilt leren voorbeen hoog te heffen, leer je hem dat makkelijker met een nieuw commando, pas bijv.
Het is makkelijk als hij dat schrapen met een voorbeen doet, dan gebruik je het andere been voor de pas.
Geen probleem als hij het met twee benen doet, is gewoon iets lastiger.

Hij moet het schrapen al een aantal weken goed kunnen, voor je een nieuw kunstje introduceerd, om verwarring te voorkomen.
Misschien beter zelfs om eerst aan een andersoortig kunstje te werken zoals flemen of jaknikken.

Bij het aanleren van pas beloon je alleen als het been van de grond is. Het schrapen is een kwestie geweest van verkeerd timen van de trainer, geeft niks, al doende leert men. Knipoog
Gebruik een andere methode dan je bij schrapen hebt gedaan.
Dus heb je schrapen met kietelen in de kootholte geleerd, nu til je gewoon het been naar voren en beloond, of andersom.

Dat werkt denk ik het makkelijkste.
Om dit schrapen alleen met zweepaanrakingen om te zetten naar pas vereist veel ervaring.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 10:58

@superfjord:

Het eerste kunstje is altijd het moeilijkste, je pony moet eerst leren om te leren.
Hij ziet jou, brokken. Hij denkt: oh, mens heeft brokken. Kom mens, geef brokken!
En dan blijkt ineens dat jij allerlei poespas om hem heen doet, maar de brokken houdt je in je zak!
Daar raak je als pony van in de war.

Ik weet niet welk kunstje hem het eerst leert?
Zelf doe ik altijd pas. Dat is voor een paard heel duidelijk, dat als hij actief dat been optilt, dat hij dan wat verdient.
Een paard heeft een redelijk groot bewustzijn van zijn voorbenen, dat helpt.

Verwacht vooral niet teveel. Zelf kietel ik in de kootholten of oksels, waar het paard het ook maar hinderlijk genoeg vind om dat been te heffen.
Al is het maar een millimeter, al dénkt ie alleen maar aan been heffen, meteen een klick of vast beloonwoord(ik gebruik Goed!) en belonen of je net het WK hebt gewonnen.
En heel snel belonen als dat been beweegt.

Succes!

Paaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 16:16

Like_peres

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 10:16

Paaard schreef:
ik had op google een site voor je gevonden http://www.pinkhorizon.nl alles over trucs

die doet het niet eeens Scheve mond

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 10:21

Je moet vooral veel geduld hebben en niet alles tegelijk willen. Wissel ook vaak af, dus niet iedere dag vd-kunstjes maar ook gewoon wandelen en daarbij halthouden. Vanaf de zijkant je paard in lopen en zonder je paard aan te raken moet hij dan meelopen (weglopen). Dat hoort bij de basis. Je moet ervoor zorgen dat je paard vooral op jou reageert. Als je paard het niet snapt ga je te snel Ja

Succes!!

sambunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 22:32

hallo, ik ben sinds kort ook begonnen met grondwerk(VD).
ik dach van die ezel(haffy) van mijn die doet dat toch niet maar hij steigert en doe de spaanse pas al naar 1maand..
gewoon geduldig zijn en het paard/ponytje heel concequent behandelen en gewoon naar het rijden of wat je ook doet 10 min. oefenen..
ik heb het een maand opgebouwd en ik kan nu al eenhalf uur met hem trainen..
gewoon goed (extreem) belonen als die al een begin laten zien en dan gewoon zo door gaan en dan komt ie vanzelf verder..
ik gebruik als beloning een biksje en een schouderklopje.
ik hoop dat je met deze tips/uitleg verder komt.
gr.Samantha

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 15:04

misschien handig als je uitlegt WAT er niet lukt?

Bino_Pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 13:41

met welk kunstje ben je begonnen?
je moet ook niet meteen met een moeilijk beginnen Knipoog
begin bevoorbeeld met Targetten..
Pino vind het ook veel makkelijker als de dingen uit zichzelf komen, dus als ik bv de beweging van de pas maak, leert hij het veeel moeilijk, mss is dit bij jou paardje ook wel het geval..
ik zou zeker niet opgeven Lachen
probeer een andere oefening en wees geduldig Knipoog

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 14:34

Bino_Pino schreef:
met welk kunstje ben je begonnen?
je moet ook niet meteen met een moeilijk beginnen Knipoog
begin bevoorbeeld met Targetten..
Pino vind het ook veel makkelijker als de dingen uit zichzelf komen, dus als ik bv de beweging van de pas maak, leert hij het veeel moeilijk, mss is dit bij jou paardje ook wel het geval..
ik zou zeker niet opgeven Lachen
probeer een andere oefening en wees geduldig Knipoog
idd, ik ben een totale leek in vrijheidsdressuur maar ik zou er binnekort graag mee beginnen, heb ook nboek vn vrijheidsdressuur en je moet echt met het begin beginnen. Leer eerst dat clicker=beloning (of iets anders,zoals eve met je tong klakken fz) als je pony dat snapt, moet je hem leren dat hij niet zomaar een beloning krijgt, maar alleen wanneer hij iets goed doet van wat je vraagt. Dat kan je zoals hierboven gezegd het beste leren door targetten. Dan leer je dat je pony iets moet aanraken op commando en daar dus voor beloond wordt. Kijk best ook eens op: http://www.vrijheidsdressuur.info

Strawberry_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 12:39

Bij mijn kwpn hengst gaat het soms absoluut niet, maar ik blijf doorzetten met de basis dingen. Hij kan nu doordat ik bleef doorzetten komen en blijven, en ik had echt nooit gedacht dat het zou lukken omdat hij enorm eigenwijs is en niet wil luisteren. Wat de meeste al zeggen, begin met makkelijke dingen zoals blijven en komen, en laat het oplopen tot iets moeilijker. Zorg ervoor dat alle kunstjes goed worden uitgevoerd zodat je paard het duidelijk snapt en beloon hem als hij/zij iets goeds doet. Niet belonen als het minder wordt, want dan gaat je paard 'lui' worden en gaat het minder (heb ik gemerkt bij Ridge de eerste keer) --" Gewoon blijven doorzetten Lachen

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 23:24

Haha dit heb ik ook. Ik ben nu bezig met op commando terug en opzij, voorheen moest ik met mn volle gewichttegen m aan duwenen nu hoef ik alleen maar spanning op het halstertouw te zetten, dus we maken vorderingen Clown

AH_scim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 19:18

Mijn gouden tip: Heb geduld Vork het gaat niet direct en precies goed

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 20:38

indd geduld en oefening baart kunst..
veel over lezen en de tijd ervoor nemen om het te proberen.