Paard stopt niet als de druk weg is

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Alicia2u

Paard stopt niet als de druk weg is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-07 18:22

Hallo,

Ik heb net een nieuw paard onder mijn hoede genomen en omdat ik eerst lekker op degrond een goede band wil opbouwen voor ik erop ga, ben ik met parelli begonnen. Het gaat allemaal heel erg goed, vanochtend zijn we begonnen met game #2 'The Porcupine Game', en ik liep tegen een probleem aan waar geen oplossing voor te vinden was in de pocket guide; Het wijken voor druk ging op alle plaatsen heel goed, maar vooral bij het verplaatsen van de voorhand staat het paard niet stil als ik de druk weg haal, maar loopt gewoon door. Ik heb geprobeerd te aaien (zoals aanbevolen) maar ook mijn hele hand weghalen. Ik ben alles nagegaan:
-Ik kijk vriendelijk
-Ik sta rustig in een niet-drijvende positie
-Ik oefen geen druk uit op het paard
Ik heb geprobeerd het paard te blijven wrijven tot het stil staat, maar zelfs dan blijft hij om zijn achterhand heendraaien. Door wat verder voor zijn hoofd te staan voorkom ik dat hij te ver naar voren stapt.
Mijn vraag is; hoe los ik dit op? Het lijkt me niet te bedoeling aan het halster te gaan sjorren. Het vreemste voor mij is nog wel dat hij het alleen bij het wenden om de achterhand doet, achterwaarts en wenden om de voorhand gaan wel normaal en hij stopt als ik stop. Wat moet ik nu doen?

Alicia2u

Re: Paard stopt niet als de druk weg is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 09:05

Mensen, Kunnen jullie asjeblieft helpen?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 17:03

Haal er iemand bij die goed kan kijken wat jij doet en wat je paard doet. Eerlijk gezegd verwacht ik dat je toch op één of andere manier druk blijft geven, mogelijk via je houding. Maar dat kan ik van hier af niet zien, ik ken jou niet, ik ken het paard niet, dus valt er weinig van te zeggen.

issie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 17:20

Je schrijft vanochtend zijn we begonnen.... misschien niet verwachten dat het kwartje direct valt?!
Veel repetitie, en iedere keer de release als het paard stilstaat. Soms duurt het wat langer maar als je consequent bent, snapt hij/het echt wel!

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 21:19

Het bewegen richting een lichaamsdeel is al druk. Daarbij breng je energie over wat zich uit in bewegen.

Dus stop zeer nadrukkelijk en laat alle spanning los. Op het moment dat je paard nog steeds doordraait dan heb je hem net een kunstje aan geleert waarbij geen aandacht voor jouw heeft. Leer hem dan eerst de stop goed voordat je deze oefening weer doet.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 12:02

Oefen dan eerst achterwaards gaan, dat is makkelijk:

na het achterwaards gaan ALTIJD je paard direct vooruit vragen, al is het maar een stapje. Doe je dat al?

Inderdaad, druk geven kun je lichamelijk doen (echt tegen je paard aan drukken met bijv. hand) via lichaamstaal zoals Josien uitlegt, maar ook geestelijk. Denk stop, je paard stopt.