natural horsemanship en reining (western)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xnitax

natural horsemanship en reining (western)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-07 18:32

Heey

Ik ben benieuwd of er mensen zijn in de reining sport die natuurlijk rijden.
Dan bedoel ik bitloos en aan grondwerk doen enzo...
Ik vind het super om reining te rijden, Haha! maar vind het soms wat hard en vroeg me af of je ook natural horsemanship in de reiningsport kan rijden.
Ik weet dat veel mensen pleasure rijden Pling ... maar zijn er ook mensen die reining rijden in combi met natural horsemanship??

issie

Re: natural horsemanship en reining (western)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 13:14

Parelli's zoon rijdt reining met een parelli paard! Erg fraai! In pricipe zijn ook alle reining "figuren" een verkapt level 1 spel alleen meer uitgediept.
Komt aan de orde in level 3 van parelli.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 16:56

Voor zover ik begrepen heb ben je met reining op wedstrijd verplicht om met (scharen-)bit te rijden (vanaf 5 jaar, dacht ik), dus volledig bitloos zul je niet kunnen doen. Hoe subtiel je je hulpen daarmee kunt geven, ligt aan jezelf. Het kan namelijk best zonder lomp te doen, maar dat kost wat meer inspanning en geduld van de ruiter en trainer Knipoog

Zeg Issie: wat is in vredesnaam een "parelli paard"??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 17:04

issie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 17:06

daarbij betekent nh ook niet per definitie bitloos!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 17:16

nielsd schreef:
Waratje, dat hoeft niet. Je kunt met bosal starten bij de beginners en bij de amateurs moet je met een scharenbit rijden.

http://youtube.com/watch?v=YNGYdgHyZeI& ... ed&search=
Er zijn wel meer filmpjes van dit.

Is dat filmpje niet van freestyle? Da's toch een aparte categorie?

Maar goed, als beginner mag je dan met bosal starten, maar hoe lang mag je bij de beginners blijven? Als je wedstrijden wilt rijden, wil je toch ook omhoog, lijkt me en dan zul je dus aan dat scharenbit moeten. Ik vind het wel een goede zaak dat er mensen zijn die met dat freestyle laten zien dat het ook zonder bit kan, want sommigen hebben wel erg de neiging om met de handen te rijden (om het netjes te zeggen).

xnitax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 11:42

Het is toch eigenlijk raar dat je dan met een scharenbit moet rijden...
Als je paard helemaal geen bit gewend is, kan je dus eigenlijk niet verder komen dan beginners...
Ik weet dat NH niet perse bitloos is, maar het is gewoon mogelijk om zonder bit te rijden en ik denk dat dat voor een paard toch fijner is of niet?
De filmpjes zijn echt super... maar dat is zeker niet hier in nederland??
Kan je ze trouwens overzetten op de computer??

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 11:55

Bitloos is niet per definitie vriendelijker voor het paard. Verschillende paarden hebben ook verschillende voorkeuren voor bit en/of bitloze optomingen. Je moet gewoon per combi bekijken wat een goede optoming is.
En helaas is het met wedstrijden rijden nou eenmaal zo dat er regels zijn over toegestane optomingen en dat betekend eigenlijk altijd rijden met bit. Dat is in de westernsport zo, maar net zo goed bij dressuur en springen. Bij springen mag je pas weer in de hogere klassen zonder bit, bij de dressuur moet je zelfs naar een dubbel bit (stang en trens) in de hogere regionen. Sporten waar het allemaal wat gemakkelijker bitloos kan zijn endurance en TREC, maar ja, dat is dus buitenrijsport Clown

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 12:00

In amerika gebeurt dit wel! Er is een dame die freestyle reining doet (kan nu even niet op haar naam komen ...) zonder hoofdstel en zonder zadel! Er zijn filmpjes van op youtube, echt geweldig! Dus als je erg goed kunt rijden, kun je ook een reiningproef zonder hulpmiddelen rijden! Kennen we in nederland eigenlijk freestyle reining?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 12:02

simodi schreef:
In amerika gebeurt dit wel! Er is een dame die freestyle reining doet (kan nu even niet op haar naam komen ...) zonder hoofdstel en zonder zadel! Er zijn filmpjes van op youtube, echt geweldig! Dus als je erg goed kunt rijden, kun je ook een reiningproef zonder hulpmiddelen rijden! Kennen we in nederland eigenlijk freestyle reining?

Ze heet Stacy Westfall!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 10:03

issie schreef:
Parelli's zoon rijdt reining met een parelli paard! Erg fraai! In pricipe zijn ook alle reining "figuren" een verkapt level 1 spel alleen meer uitgediept.
Komt aan de orde in level 3 van parelli.

Laten we even de goede volgorde aanhouden, reining was er iets eerder dan Parelli Haha!

Waratje schreef:
Voor zover ik begrepen heb ben je met reining op wedstrijd verplicht om met (scharen-)bit te rijden (vanaf 5 jaar, dacht ik), d

In de amateurs moet je op een bit (shanks) met een paard van 6 of ouder. In de beginners niet en mag je ook op een bosal.
Je mag per jaar maximaal 7 punten in een onderdeel halen voordat je over moet naar de amateurs.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 16:04

simodi schreef:

De vraag is echter, kan je ze het ook allemaal aanleren zonder de hulpmidelen als en bit/spoor enz??

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 01:24

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 18:08

Jeddah schreef:
simodi schreef:

De vraag is echter, kan je ze het ook allemaal aanleren zonder de hulpmidelen als en bit/spoor enz??

Ik denk het niet. Ik heb een trainingsdvd van deze dame en ze geeft aan dat het een volledig doorgtraind paard is waarbij ze alles dus heeft afgebouwd. Ik merk dat zelf ook: onze merrie is super goed gereden op gewicht en sturen met de benen, dus we konden heel eenvoudig van bit overgaan op bitloos hoofdstel.

xnitax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-07 11:43

Cassidy schreef:
Kijk eens even hier?

http://www.downunderhorsemanship.com

Op Trainingsstal Starnmeer worden paarden op deze manier zadelmak gemaakt en ingereden.

Ik rijd zelf ook bij starnmeer en wist niet dat de training van de paarden door een soort van horsemanship ingereden werden. Bloos
Ik vind namelijk dat je zoveel met de teugels moet doen, en dat is niet de voorstelling die ik heb van horsemanship.
Ik heb altijd gereden met een scharenbit, en leer nu toch wel een hele andere vorm van westernrijden heb ik het gevoel. Met een scharenbit hoef je niet zo te trekken, en dat vind ik een voordeel. Pling
Maar ik kan begrijpen dat Evelien de manegepaarden geen scharenbit in doet, aangezien hier meerdere mensen op rijden. Haha!
Wat is dat dan nou precies?? Want volgens mij gebruiken mensen dit begrip heel makkelijk.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 11:48

Een los teugeltje is het einddoel, en niet de weg er naartoe. Je zult je paard hoe dan ook moeten kunnen verzamelen. Op manegepaarden rijden verschillende mensen die meer of minder gevorderd zijn, een scharenbit kun je in die situaties gewoon beter niet gebruiken.
Als je de indruk hebt dat je trekt, gebruik je de verkeerde techniek. Waarom stel je de vraag niet aan je instructie? Of kom een keertje kijken op een tijdstip dat ze met de jonge paarden bezig zijn.

xnitax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 16:15

bedankt voor de tips!
Ben laatst even wezen kijken bij een andere les en heb evelien meteen van alles gevraagd, was heel nuttig!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 16:18

Fijn dat je antwoorden op je vragen hebt gehad...en als je dan meteen ziet waarom dingen zo gedaan worden als ze worden gedaan, met uitleg erbij, wordt alles meteen veel duidelijker. En er zijn meerdere stijlen binnen de western, maar dat heb je nu zelf al wel ervaren...