Evt. een deken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

EnelyaT

Evt. een deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-07 09:58

Hoi,

Mijn paard (en pony trouwens ook) zijn al enorm aan het verharen..
Maar als het nu nog heel koud gaat worden, zijn ze wel hun vachtje kwijt..
Mijn vraag is, zou ik dan een deken op moeten leggen (als het écht koud is) of redden ze zich zo wel? Want er is echt al een hoop wintervacht af..
(Ik wil natuurlijk niet dat ze het koud krijgen, of ziek worden..)
Alvast bedankt! Groetjes.

Antheman

Re: Evt. een deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 10:19

Gezien het feit dat de meteorologische lente is begonnen, zou ik me daar niet meer zo druk over maken.
En haren zijn heel goed in staat om te reageren. Voor dat je het weet, heeft de vacht zich alweer aan de koude aangepast.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 11:41

Kijk naar je paard, met name als er van die winterse buien komen. Misschien is een deken op bepaalde dagen prettig voor je paard, misschien ook niet. Dat hangt gewoon van het paard af en uiteraard van het weer dat we nog gaan krijgen.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 11:44

Mijn paard verhaard momenteel ook heel erg, maar een vacht is wel voorbereid op tempratuur schommelingen. Dan zetten ze gewoon hun haren uit en misschien wat extra hooi geven. Maar ik verwacht geen echte kou meer eigenlijk.

Mocht er toch een wonder gebeuren en je paarden krijgen het koud zou ik ze gewoon een dekentje op doen, maar dat merk je op dat moment wel Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 14:52

Ze redden zich echt wel hoor Knipoog Ja

_Judith

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 14:54

Mijn pony is nu ook aan het verharen, en hij zit nu te schuren aan zijn staart ( hele kale plek) en hij was een keer helemaal nat onder zijn hals, nu heb ik ook zo'n soort vraag; Kan het dek af, of is het dan te koud? want als de haren los zitten, en een dek, dan gaat het helemaal schuren en jeuken...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 15:08

Als je paard de hele "winter" onder dek staat en nu aan het verharen gaat, kun je niet opeens het dek eraf laten. Wel zul je dan nu dagelijks moeten poetsen, want hij kan zelf niet het losse spul verwijderen en reken maar dat dat jeukt. Dus dagelijks alles wat los zit eraf rossen en dan weer het dek erop.
Schuren aan zijn staart zou ik niet direct met verharen in verband brengen, moet je even goed naar kijken waarom hij dat doet.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 17:50

ze passen zich vanzelf weer aan...

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-07 18:05

Okee, mooi!
Ik ben namelijk geen deken-fan Haha!

blosbokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 21:16

Die van mij staat ook al de hele winter zonder deken buiten. Toen ik eergister op stal kwam, toen had het zo geregend, had ze het koud!! Ze stond een beetje te sippen en te rillen.
Heb gewoon de ruiven helemaal vol hooi gepropt dat ze tot de volgende morgen genoeg zouden hebben en heb haar even een half uurtje met dr fleecedeken op stal gezet en wat eten gegeven en toen ging het weer goed!! Lachen Ik zat ook meteen te denken van : oh jee, toch een deken op doen?? Blij dat ik het niet gedaan heb want het gaat nu prima. Dus mijn tip is, extra hooi mocht het nog koud worden Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 10:13

Tot nu toe is het nog steeds 'warm' voor de tijd van het jaar. Mijn paard begint heel langzaam wat meer haar te verliezen. Ik maak me er geen zorgen over, hoor. De natuur regelt het wel en hij krijgt nog genoeg kuil/hooi in het land. Met langdurige regen doe ik hem wel weer een ongevoerde regendeken op momenteel. Omdat hij anders last van rainrot krijgt. Maar andere dekens, nee hoor, nergens voor nodig. Knipoog

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 22:55

Genoeg hooi voeren en als het echt alleen maar blijft regenen een keertje de kans geven om goed op te drogen. Een deken hoeft echt niet, als het weer omslaat stopt je paard wel met verharen.