Toch scheren dan...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Toch scheren dan...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-07 02:56

Hallo,
jaja, je leest het goed... na vorig jaar, toen mijn Flicka geschoren is vanwege luizen, zijn zij en Snatje nu wéér aan de beurt. weer luizen, Frontline slaat niet aan, en voor wassen vind ik het te koud, bovendien kunnen mijn Ukkies dan niet meer in de wei omdat ze niet meer waterdicht zijn.

vandaag werd Snatje gecastreerd, en ik heb gelijk ook gevraagd of de DA een passende oplossing wist. zij heeft mij vorig jaar ook geadviseerd. en nu wordt het dus toch scheren. ik ben er niet blij mee, zeker niet voor Snatje die al niet al te fijne luchtwegen heeft. een betere oplossing is er gewoon niet, behalve ze te laten lopen, en regelmatig met poeders en spuitjes eroverheen tegen de ergste jeuk. geen oplossing imo, maar symptoombestrijding.

ik ben er niet bepaald blij mee, maar ja als ze er daarmee vanaf komen, en mijn DA het adviseert doe ik het wel. zal stom zijn, een veulen met een geschoren vacht en een deken.
nou ja, ik moest het even delen... wat vinden jullie hier nou van?

Groetjes!

nickyu

Re: Toch scheren dan...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 03:02

het is helaas de beste remedi nu
had ook liever niet geschoren
schurk zou mee op de keuring as zaterdag ..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-07 04:21

oei das helemaal chips... vorig jaar kwam Flicka mooi in de zomervacht, gelukkig. in Juli ging ze naar de keuring...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 08:48

Ik zou toch eerder voor wassen gaan ipv meteen scheren, maar ze dan even binnenlaten ivm de vetlaag van de vacht die je daardoor weglaat. Mocht dat niet lukken kan scheren daarna altijd nog. Nu moet ik er bij zeggen dat ik de beschikking heb over warm water...wel zo fijn als er gewassen moet worden.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-07 10:35

Warm water hebben wij hier niet op stal... voor wassen is het te koud, en als ze dan binnen moeten blijven vind ik scheren toch een fijnere optie. goede deken erom, en lekker naar buiten. de frontline is minimaal aangeslagen, het ergste is weg maar het werkt door de dikke vachten toch niet afdoende. Flicka heeft al schuurwondjes, dus liever een beetje radicaler dat het ook echt goed is, dan nog langer ermee rond laten lopen. ik ben erg voorzichtig met luis, omdat ik in het verleden heb gemerkt wat ze kunnen aanrichten...
ik ga zowiezo in het advies van mijn DA mee. zij is echt een goede, heeft zelf ook paardjes 24/7 buiten meen ik, en vorig jaar gaven ze het advies om te scheren ook niet zomaar. toen heb ik dus wel meer dingen geprobeerd eerst...

issie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 10:51

Mn paard heeft ook helaas luizen en ik heb haar gewassen met sebacil. En haar direct daarna een zweetdeken opgedaan om te drogen. Daarna kon ze gewoon weer de wei in. Is dat niet een betere oplossing? Volgende week herhaling en het is weer gebeurt.
Ze vertelde dat luizen niet houden van een korte vacht maar ook dat alleen dieren met een slechte weerstand vatbaar zijn voor luizen.
Dat klopt ook wel want mn paard is herstellende van een ongeluk, de andere 3 hebben nergens last van. Alhoewel ik het veulen, die toch kwetsbaarder zijn, nog moet controleren.

2x wassen met sebacil, even drogen met deken, is toch een makkelijkere en effectievere oplossing dan ze gaan scheren en ze vervolgens met dekens de wei op moet sturen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 11:16

Zoals issie ook aangeeft, zou ik eerder kiezen voor wassen dan voor scheren. Scheren lijkt me vooral voor het veulen geen goede optie.

Verder zou ik me ook verdiepen in de oorzaak van de luizen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 14:13

heftige besmetting bij een zieke pony bij de buren oorzaak genoeg?

in de regel hebben ongezonde paarden veel meer kans om luis te krijgen dan
gezonde , betekend niet dat gezonde paarden ze niet kunnen krijgen
beetje krommem beschuldiging
helaas zijn ook gezonde shetten vatbaar voor luis Verdrietig

mijn pony's staan beide te glimmen in hun wintervacht en echt goed gezond
de een heeft een "gladde"vacht die heeft nergens last van maar de Shet met zjin heerlijke superdikke ondervacht had er helaas toch een paar gekregen ..
doe je weinig aan

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-07 00:29

ze zijn juist prima in orde beiden, Flicka heeft ze eerder gehad, toen ze ziek was, en vorig jaar ook, en toen was ze in orde, er is toen nog een therapeut bijgeweest die haar heeft bekeken enzo. ik heb de opties besproken met mijn DA, en die prefereert toch scheren nu boven wassen, omdat Snatje niet op stal mag. hij heeft luchtwegproblemen (gehad, het gaat nu beter), en kan daardoor niet op stal drogen. ook na het wassen is het lastig omdat de vacht dan niet waterdicht meer is.

volgens mijn DA zijn ze in orde, zijn eergisteren helemaal doorgelicht. waar ze vandaan komen is onduidelijk, onze andere paarden hebben ze niet maar die hebben lang niet zo'n vacht. mijn DA zegt dat het komt doordat Flicka een echte shettenvacht heeft, die erg aantrekkelijk is, en Snatje heeft een veulenwintervacht, en die mag er ook wezen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-07 00:30

JoviBan schreef:
Zoals issie ook aangeeft, zou ik eerder kiezen voor wassen dan voor scheren. Scheren lijkt me vooral voor het veulen geen goede optie.

Verder zou ik me ook verdiepen in de oorzaak van de luizen.

ik vind het kl*te dat ik ze moet scheren, vooral Snatje met zijn lucht en het is nog maar een baby. voor Flicka vind ik het dan minder erg. maar mijn DA kent ze goed en weet wat ze zegt neem ik aan. zij heeft Snatje ook goed begeleid met zijn lucht, en het gaat nu erg goed met hem. ook Flicka heeft ze veel geholpen toen die op het randje balanceerde...

gollempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 08:10

Myc had ook weer luizen dit jaar, hij is gewassen en behandeld met speciaal spul (zou niet uit m'n hoofd weten wat). En het heeft geholpen. De luizen zijn weg en hij hoefde niet kaal! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 10:09

merrieveulen schreef:
ik heb de opties besproken met mijn DA, en die prefereert toch scheren nu boven wassen, omdat Snatje niet op stal mag. hij heeft luchtwegproblemen (gehad, het gaat nu beter), en kan daardoor niet op stal drogen. ook na het wassen is het lastig omdat de vacht dan niet waterdicht meer is.

Ik denk (weer) even met je mee hoor. Knipoog
Als de reden is dat Snatje niet op stal mag en dus ook niet op stal kan drogen: je kunt hem wassen op een dag als vandaag, nu het droog is en (enigszins) de zon schijnt. Na het wassen doe je hem eventueel een fleecedeken op en dan ga je met hem wandelen, tot hij droog is.
Als blijkt dat de vacht daarna niet meer waterdicht is, kun je hem vervolgens een regendekentje op doen (zoals je na het scheren ook van plan bent hem een deken op te doen).

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-07 10:48

ja dekens heb ik wel voor ze... maar nu wassen met koud water zie ik echt niet zitten, straks vat hij weer een kou en juist nu gaat het zo goed met zijn lucht... ik vind juow oplossing op zich wel goed, maar ik neem aan dat mijn DA het ook overdacht heeft, zij kent het paardje en zijn probleempjes ook, en heeft toch scheren aangeraden ipv wassen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 14:53

Luizen Verward ik wist niet eens dat dat kon..

Hoe merk je dat je paard dat heeft?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 14:56

als de da al zegt dat scheren beste oplossing is zou ik dat doen, Vooral als je geen warm water tot de beschikking hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 15:02

Lynn_Nikita schreef:
als de da al zegt dat scheren beste oplossing is zou ik dat doen, Vooral als je geen warm water tot de beschikking hebt.

Luisteren naar wat volgens de DA de beste oplossing is, ben ik het niet altijd mee eens hoor. Lachen
Zelf ga ik altijd in overleg met mijn DA en draag eigen oplossingen aan, die dan volgens hem ook prima zijn. Ook heb ik weleens zijn advies in de wind geslagen en mijn eigen oplossing gezocht, die toen ook echt veel beter was dan de zijne. Tong uitsteken

Verder moet er toch een mogelijkheid zijn om aan warm water te komen. Er is daar vast wel ergens een warmwaterkraan waar een tuinslang aan kan (door een openstaande deur of raam heen).

Maar goed, merrieveulen heeft haar beslissing al genomen. Knipoog

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 15:05

Als het om een tekort aan warm water gaat... is het geen idee om een waterkoker op stal te plaatsen? En dan wassen met emmertjes koud water, die je opwarmt met een flinke scheut kokend water uit de waterkoker?

Maar als scheren in jouw ogen de beste oplossing is: scheer ze Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-07 19:02

Arabesk schreef:
Luizen Verward ik wist niet eens dat dat kon..

Hoe merk je dat je paard dat heeft?

ze schuurden. ik had al zo'n vermoeden maar zag geen luizen. op een dag stond ik ze te kroelen in de wei, en op een bepaald plekje aangekomen (voor Snatjes schouder) werd hij helemaal gek! hij ging bijna op de grond liggen omdat ik harder moest krabben. gewoon zielig. toen ben ik gaan onderzoeken, en zag ik ze wel. waarschijnlijk hebben ze ze al langer, maar het waren er niet genoeg om ze ook te kunnen vinden. op een gegeven moment zijn het er veel en dan zie je ze pas.

het werk is vandaag gedaan, ze staan nu onder dekens. Flicka vindt het scheren alleen maar leuk, het gaat erom dat ze aandacht krijgt dus niks aan de hand. Snatje vond het eerst eng, maar dat was gauw over. op een gegeven moment stond hij kalm op rust terwijl ik zijn achterbenen deed. mijn zusje liet hem zijn hoofdje tegen haar aan steunen, dus alles was goed... ik heb hem wel wat spul gegeven voor de zekerheid, als hij doodsbang in de stress daar had moeten staan was pas echt zielig geweest. zonder het spul zou het ook goed gegaan zijn achteraf, maar goed dat had ik dus niet verwacht.

een waterkoker hebben wij op stal, maar die is heel klein dus het duurt erg lang voor je een emmer vol hebt, en tegen de tijd dat de tweede klaar is is het water van de eerste alweer koud. op zich was het wel een idee geweest om gewoon even een grotere waterkoker te kopen, maar ja nu is het al gebeurd... ik denk ook niet dat we Snatje hadden kunnen droogstappen, die heeft een erg compacte vacht, de scheerkop gaf het op. toen zijn we verder gegaan met een schapenscheerkop, en zelfs die had er moeite mee...

nou ja ik ben blij dat het klaar is, nu nog inspuiten en als het warmer is alsnog wassen.

blosbokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 21:12

Een vriendinnetje van mij had dat vorig jaar ook met haar 1 en 2 jarige shetjes. We hebben ze geschoren en gewassen met iets heel vies, weet alleen niet meer hoe het heet. En toen kregen ze ook een winterdekentje op, wel heel schattig hoor!!
Maar ja, ook al ben je niet voor dekens, in dit geval kun je weinig anders denk ik.

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 21:32

Het is wel de beste oplossing, anders blijf je steeds maar met die luizen zitten. En binnenkort is het toch al weer lente. Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-07 14:48

inderdaad... het scheren ging goed. hij was hartstikke braaf, ik had alleen een zware machine, en die gaf het op en moesten we verder met een herriemakende lompe schapenmachine. zelfs de achterbeentjes waren geen probleem. ik heb het hoofd voor de helft gedaan, alleen de baard (lang haar), en de benen tot halverwege. de rest wassen we binnenkort, en als het warmer is was ik ze nog helemaal. ik had Snatje wel wat verdovingsmiddel gegeven, maar ook voordat dat inwerkte was hij erg braaf al. het was even eng, maar ik heb hem op het gemakje naar de machine laten kijken en eraan laten ruiken, en toen bleek het hem toch wel mee te vallen. hij verstopte zich wel mijn zijn kopje onder mijn zusjes arm, voelde hij zich lekker veilig. al met al viel het reuze mee... wassen was achteraf nooit gelukt, vooral op zijn kont was de vacht zó dik, de eerste (zwaarder dan normale) machine kwam er gewoon niet doorheen. heel fijn haar, en heel dicht. geen wonder dat de spray niets hielp...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 15:04

Als je had gewassen voordat je had geschoren had de eerste machine het waarschijnlijk wel gered. Het is het vet in die vacht die het zo lastig maakt om er doorheen te komen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-07 15:10

inderdaad. ik heb het zand er zoveel mogelijk uitgeborsteld, maar 100% weg krijg je het niet. wassen was echter geen optie, als dat had gekund had ik helemaal niet geschoren namelijk.