[AR] zit men tuig goed en enkele andere vraagjes

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ronneke

zit men tuig goed en enkele andere vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 00:27

vandaag heeft inka voor het eerst een band getrokken en dat ging super OK dan! nu had ik graag geweten of alles juist zit, ik denk het wel maar vraag het liever voor de zekerheid want het is al enkele jaren geleden dat ik nog gemend heb.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

hoelang zouden we nu best met de band oefenen voor we haar inspannen?

ook fredje zijn we aan het leren in de koets. eigenlijk is het herleren want vele jaren terug is hij nog ingespannen geweest.
hier ook de zelfde vraag. zit alles zo als het hoort?

Afbeelding
Afbeelding

ik heb een probleempje om hem in stap te houden, hij wil telkens draven. hij heeft een gewoon bokkebit in en de teugels zitten in het bovenste gaatje. zou ik ze beter in het onderste doen? soms moet ik echt aan de teugels hangen Bloos , kan gewoon niet anders want hij sleept me gewoon mee. onder het zadel probeert hij het ook maar dan kan ik hem redelijk snel terug krijgen.

Napie

Re: zit men tuig goed en enkele andere vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 00:39

Bij de shet kan de broek wel een gaatje hoger. De strengen horen tussen de onder- en bovensingel door te lopen, kan niet goed zien of je dat wel of niet heb gedaan.
Bit lijkt wat laag te hangen maar is ook moeilijk te beoordelen door de onduidelijke foto
Oogkleppen lijken op de goede hoogte te zitten.
Volgens mij zit het borststuk ook wel goed. Hij valt soms wat laag maar dat komt met name doordat je band laag is. Met een kar loopt het automatisch beter
Borststuk fries kan volgens mij nog wel even een stukje hoger
Je mist nog een zweep in je hand, zou ik toch vanaf het begin af aan aanwennen

Ik doe uberhaupt niet aan slepen en doe er meteen een kar achter. Ik heb wel een goede stevige, stabiele en geremde wagen

Ik zou bij de fries een liverpool proberen, heb je toch wat meer te vertellen als een bokkebitje

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:37

Volledig met Napie eens voor wat betreft tuig. Bij die fries leidsels inderdaad lager gespen, en niet constant druk houden maar ophoudingen maken om hem te leren van het bit af te blijven.

Verder met slepen ook leren dat er een streng tegen en tussen de benen kan komen. Als dat goed gaat hoef je het niet eindeloos te herhalen lijkt mij.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 13:25

Arretje schreef:
Volledig met Napie eens voor wat betreft tuig. Bij die fries leidsels inderdaad lager gespen, en niet constant druk houden maar ophoudingen maken om hem te leren van het bit af te blijven.

Verder met slepen ook leren dat er een streng tegen en tussen de benen kan komen. Als dat goed gaat hoef je het niet eindeloos te herhalen lijkt mij.

Ook met Napie en Arretje eens; al lijken de strengen bij de shet wel érg lang. Komt natuurlijk ook deels omdat je er nu nog een band achter hebt hangen. gaat de kar er straks achter, dan even er op letten dan je de pony niet té ver van de kar hebt staan, en dan eventueel de strengen wat inkorten.

Ook ik sleep nooit, tenminste, niet als voorbereiding op 'het echte werk'. Ik hecht meer waarde aan het dubbellongeren (evt. af en toe met touwtjes voor meer dressuurmatigheid) en werk aan de lange lijnen. Stemcommando's en het leren dat ze van achter gestuurd worden vind ik veel belangrijker dan aan het 'trekgewicht' wennen. Want zeg nou zelf; zo'n bandje weegt zowat niets, en is haast niet te vergelijken met een kar met persoon erop Knipoog Ik zelf ben ook niet zo'n voorstander van het slepen ter voorbereiding bij het beleren, maar dat is persoonlijk. Knipoog

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 13:26

Ik vind het moeileijk te zien nu alles gewoon los hangt, dus miss een keer voor de wagen laten zien.

Mijn vraag is wel of je het verstandig vindt met een band over straat te slepen, dit geeft een naar geluid, dus kan je paard hier angstig voor worden.
Probeer het in een zandbak of weiland, waar je ook een beetje begrenzing hebt voor het geval hij echt schrikt.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 13:31

Echwel schreef:
Ik vind het moeileijk te zien nu alles gewoon los hangt, dus miss een keer voor de wagen laten zien.

Mijn vraag is wel of je het verstandig vindt met een band over straat te slepen, dit geeft een naar geluid, dus kan je paard hier angstig voor worden.
Probeer het in een zandbak of weiland, waar je ook een beetje begrenzing hebt voor het geval hij echt schrikt.

Inderdaad, ook dat. Maar toch ben ik van mening dat slepen niet echt dé manier is om een paard te beleren voor de wagen. Er zijn zat professionele mensen die paarden beleren mét het slepen, maar ik doe het altijd zonder.

ronneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 13:42

ik zal vandaag eens proberen om bij fred de teugels in het onderste gaatje te doen. als dat niet helpt ga ik eens een liverpool proberen. als hij wegdraaft kan je niet anders dan echt trekken, als ophoudingen heeft gaat hij in het losse moment telkens sneller. heb het meerdere malen geprobeerd met het resultaat dat ik bijna op de grond belande Tong uitsteken hopelijk gaat het beter als de teugels lager zitten. als hij dan eenmaal weer stapte liet ik de teugels meteen wat losser. wat ik ook probeerde als hij maar niet wilde stappen is hem laten halthouden, wat ook niet erg makkelijk lukt, en eenmaal hij dan enkele tellen stil stond hem terug laten stappen. normaal komt er dit weekend iemand helpen om hem voor de koets te zetten.
van inka zijn de strengen af en toe eens tussen haar benen geraakt bij scherpe bochten, daar gaf ze geen kik bij en liep gewoon door. ze stond netjes stil en gaf zonder probleem haar voetje om het weer in orde te doen.
het is niet voor het gewicht dat ik haar laat slepen maar om de strengen tegen haar billen gewoon te worden. persoonlijk vind ik dat ze juist moeten leren van niet te schrikken van een raar leven achter zich. zo veel geluid maakt het nu ook weer niet Knipoog ze trok haar van alles niets aan.
ik vind het wel raar dat ze alles zomaar toe laat en perfect luisterd, een maand geleden heb ik haar voor het eerst in de lange lijnen laten lopen en de eerste 5 min heeft ze toertjes lopen draaien maar daarna ging alles super. gister was het de 2de maal in de lange teugels, wat weer meteen goed lukte en dan bij de sleep ging het ook super. ze is voordien nooit bereden geweest of in de koets gelopen. leert zij gewoon zo snel?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 13:47

ronneke schreef:
ik zal vandaag eens proberen om bij fred de teugels in het onderste gaatje te doen. als dat niet helpt ga ik eens een liverpool proberen. als hij wegdraaft kan je niet anders dan echt trekken, als ophoudingen heeft gaat hij in het losse moment telkens sneller. heb het meerdere malen geprobeerd met het resultaat dat ik bijna op de grond belande Tong uitsteken hopelijk gaat het beter als de teugels lager zitten. als hij dan eenmaal weer stapte liet ik de teugels meteen wat losser. wat ik ook probeerde als hij maar niet wilde stappen is hem laten halthouden, wat ook niet erg makkelijk lukt, en eenmaal hij dan enkele tellen stil stond hem terug laten stappen. normaal komt er dit weekend iemand helpen om hem voor de koets te zetten.
van inka zijn de strengen af en toe eens tussen haar benen geraakt bij scherpe bochten, daar gaf ze geen kik bij en liep gewoon door. ze stond netjes stil en gaf zonder probleem haar voetje om het weer in orde te doen.het is niet voor het gewicht dat ik haar laat slepen maar om de strengen tegen haar billen gewoon te worden. persoonlijk vind ik dat ze juist moeten leren van niet te schrikken van een raar leven achter zich. zo veel geluid maakt het nu ook weer niet Knipoog ze trok haar van alles niets aan.
ik vind het wel raar dat ze alles zomaar toe laat en perfect luisterd, een maand geleden heb ik haar voor het eerst in de lange lijnen laten lopen en de eerste 5 min heeft ze toertjes lopen draaien maar daarna ging alles super. gister was het de 2de maal in de lange teugels, wat weer meteen goed lukte en dan bij de sleep ging het ook super. ze is voordien nooit bereden geweest of in de koets gelopen. leert zij gewoon zo snel?

Even reactie op 2 vet gedrukte stukjes tekst:

Fijn dat ze gelukkig niet in paniek raakt als de strengen tussen haar benen komen. Wat wél gevaarlijk is, is dat als je het eens niet merkt, of even niet oplet, ze zichzelf echt kan bezeren of verstrikt raken in de strengen. Ik zou je adviseren om d.m.v. je broek, die je tevens als strengenophouders gebruikt, de strengen nog wat hoger 'op te houden', om kleine ongelukjes te voorkomen.

En dat ze nog nooit beleerd is of bereden is, ja misschien leert ze dan wel snel Lachen Dat verschilt natuurlijk ook per paard, het is een stuk makkelijker als je zo'n mak beestje hebt (zoals bijv. die van jou, en die van mij is ook érg mak) dan een springerig beestje dat bij het minste of geringste gelijk helemaal over de zeik raakt Knipoog

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 13:55

Stille waters ,diepe gronden.
Kan zijn dat het beestje ietwat overdondert is, hou er rekening mee dat het alsnog een schrikreactie kan gaan geven.

Daarom beter niet over de weg heen met die sleep.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 14:58

Met mijn shetten is het net zo gegaan. Mak als een lammetje alsof het allemaal heel gewoon was.
De streken komen later, als ze niet zo erg meer onder de indruk zijn en meer zelfvertrouwen krijgen
De gevaarlijkste pony's zijn makke pony's omdat je niks verwacht en zelf minder scherp wordt

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 15:19

Napie schreef:
Met mijn shetten is het net zo gegaan. Mak als een lammetje alsof het allemaal heel gewoon was.
De streken komen later, als ze niet zo erg meer onder de indruk zijn en meer zelfvertrouwen krijgen
De gevaarlijkste pony's zijn makke pony's omdat je niks verwacht en zelf minder scherp wordt

heb je gelijk in, Napie. Schrikken ze dán een keertje, dan ben je hier vaak niet op voorbedacht, met alle gevolgen van dien Knipoog