hoelang zouden we nu best met de band oefenen voor we haar inspannen?
ook fredje zijn we aan het leren in de koets. eigenlijk is het herleren want vele jaren terug is hij nog ingespannen geweest.
hier ook de zelfde vraag. zit alles zo als het hoort?

ik heb een probleempje om hem in stap te houden, hij wil telkens draven. hij heeft een gewoon bokkebit in en de teugels zitten in het bovenste gaatje. zou ik ze beter in het onderste doen? soms moet ik echt aan de teugels hangen
, kan gewoon niet anders want hij sleept me gewoon mee. onder het zadel probeert hij het ook maar dan kan ik hem redelijk snel terug krijgen.
Ik zelf ben ook niet zo'n voorstander van het slepen ter voorbereiding bij het beleren, maar dat is persoonlijk.
hopelijk gaat het beter als de teugels lager zitten. als hij dan eenmaal weer stapte liet ik de teugels meteen wat losser. wat ik ook probeerde als hij maar niet wilde stappen is hem laten halthouden, wat ook niet erg makkelijk lukt, en eenmaal hij dan enkele tellen stil stond hem terug laten stappen. normaal komt er dit weekend iemand helpen om hem voor de koets te zetten.
Dat verschilt natuurlijk ook per paard, het is een stuk makkelijker als je zo'n mak beestje hebt (zoals bijv. die van jou, en die van mij is ook érg mak) dan een springerig beestje dat bij het minste of geringste gelijk helemaal over de zeik raakt