ja, je leert hem eerst een click is eten en daarna ga je hem leren wachten op het eten. dus liever ook niet op dezelfde dag oefenen.
maar ik weet niet of het noodzakelijk is of je de clicker nog moet laden, als hij direct in je zakken duikt na elke click dan snapt hij denk ik wel wat de click betekent. Als hij alleen maar met je zakken bezig is en eigenlijk totaal geen reactie geeft op de clicker dan snapt hij het denk ik nog niet. ik zou gewoon eens een meter voor hem gaan staan dan clicken en kijken wat zijn reactie is? als mijn paard de click hoort zie je duidelijk een soort blijheid, zo van: yes ik krijg nu snoepjes!
, vaak gepaard met wat slijmerig kijkgedrag en toch altijd nog proberen te opdringerig te worden. Met het niet eten heeft hij bijvoorbeeld meer geduld dan met kusjes geven, dan duikt hij nog steeds gelijk naar mijn hand na de click, maar dan staat hij dus ook heel dicht bij me. Met het targetten blijft hij bij de pion staan wachten tot ik het kom brengen, of hij draait zich al om naar mij. het is bij mij dus ook nog lang niet prefect, het niet eten kan mijn paard nu 3 seconden vol houden, dan moet hij toch echt even spieken of de brokjes nog in mijn hand zitten
Gewoon consequent blijven volhouden, het kan best even duren voor het kwartje valt, en paarden zijn allemaal verschillend. sommige kunstjes zullen ze makkelijker leren en er meer geduld voor hebben dan andere kunstjes. Maak voor jezelf regels en hou je daar altijd aan, bijv:
- mijn paard krijgt alleen snoepjes tijdens VD en anders niet
- Na elke click volgt een snoepje
- mijn paard mag geen snoepjes uit mijn hand graaien of opdringerig worden, ik wil dat hij bijv. op 1 meter afstand van mij blijft staan en elke keer dat hij een regel overtreed wordt hij teruggezet en begin ik opnieuw