Hoe longeer ik?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

HoofBeat

Hoe longeer ik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 13:12

hoi

zouden jullie mij even willen uitleggen hoe je goed moet longeren? gewoon even de basis. met hoofdstel of halster met of zonder zweep, wat jullie het beste vinden. ook dingen zoals hoe je de longeerlijn vast maakt en wat voor materuaal je gebruikt zijn welkom Haha!
dankje!!!
Laatst bijgewerkt door Pink_Horizon op 06-03-07 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel aangepast

ShiinexOnly

Re: longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 13:15

Heey je kan met hoofdstel en halster met zweep en zonder zweep. En je moet de longeerlijn bij het halster moet je hem waar je ook altijd het halstertouw heb en bij het hoofdstel doe je aan de binnenkant doo rhet bit heen en dan over een hoofd en dan aan de andere kant van het bit vast maken of je moet zo appart dingetje kopen.

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 13:23

Ik zou zeggen leen of koop het boek van Lammert Haanstra, die legt alles heel duidelijk uit. En weet je meteen alles!! Ja

Of google hem even.. misschien kun je dan al genoeg vinden dat antwoord geeft op je vragen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 13:25

Ik longeer altijd zonder toeters en bellen

Halstertje aan met onder een losse ring
Daar maak ik de longeerlijn aanvast
Ik heb een longeerzweep
Ik zorg dat ik zelf op de hoogte sta van de de achterhand zodat je hem daardoor al naar voren drijft.

Bij paarden doe het longeren nog niet kennen zet ik de bak af op ongeveer 15x15 zodat ze niet uit kunnen breken.

Thats it Lachen
Meer doe ik niet Lachen

HoofBeat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 18:19

en hoe verder?? hoe zorg je dat ze in draf of galop gaan??(zeker als ze niet willen meewerken??)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 18:22

Als ze niet meewerken, even met de zweep kletsen (niet op het paard)
Zorg wel dat je op hoogte stat van de achterhand. Als je verkeerd staat, zal het paard je niet begrijpen en zelfs kunnen gaan stijgeren (voor je neus).
Persoonlijk vind ik het beter om het onder begeleiding te oefenen.
Net als paardrijden is goed longeren ook niet te leren via bokt Knipoog

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 18:37

En goed werken met de stem !

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 19:26

Hoofdstel of halster maakt niet zoveel uit . Zie wel niet dat je het hele bit door je paard zijn mond rukt ofdat het halster in je paard zijn ogen komt .
Een zweep hou je er het beste bij .

1. Zorg ervoor dat JIJ je paard longeert én niet omgekeerd .
Jij moet dus zorgen dat je op 1 bepaalde plek blijft staan en niet heel de tijd achter hem aanloopt .
2. Zorg dat je bij zijn achterhand hem staat zodat je hem goed kan drijven .
3. Zorg ervoor dat je paard met aan mooi stelling loopt en niet dan hij aan de longe hand zodat hij jou bijna mee sleurt .

Het is soms ook handing voor een longeersingel aan te doen en met bijzet te longeren zodat het paard mooi met de achterhand eronder loopt en mooi over de rug loopt .

meisje20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 20:25

het beste is met hoofdstel heb je meer grip op hem.
en je moet hem als het ware tussen jou longeerlijn en zweep laten lopen, dus de zweep naar de achterkant wijzen!

HoofBeat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 22:59

oke bedankt!! ik wou gwn eerst even wat info verzamelen voordat ik het probeerde Haha!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 23:15

-> LO

HoofBeat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 23:19

ja sorry verkeerde plek

AndalusierX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 23:20

Heej,,

Ik longeer liever met hoofdstel .. dan draai je de teugels rond en dan om zijn hoofd zodat je paard niet over de teugels kan struikelen.
Verder bestaat er ook zo'n riempje die je dan kan vastklikken aan je bit, dan hoef je niet telkens je longeerlijn te verwissele als je van hand gaat verandere ,, en ja ik longeer liever met een longeer zweep

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 23:24

misschien kun je ee keer kijken bij mensen die vaker gelongeerd hebben. daar leer je heel veel van. Kent je paard het al? dat scheelt ook veel. Als jullie het geen van beiden kunne, is de kans groot dat het fout gaat. Maar als je paard het al kent, kun je het ook van "hem" leren met behulp van iemand met ervaring.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 13:20

Zweep is basaal. Zonder zweep kun je nooit goed longeren, die hoort er echt bij.

veerle123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 21:29

Ik longeer altijd zonder zweep.Als je paard leert op stemhulpen.Mijn verzorgpont heeft totaal geen zweep nodig, luistert goed naar stem en ook als ik mijn hand omhoog doen stopt hij en komt hij naar me toe.Ik vind stemhulpen heel belangrijk!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 00:31

Klopt.
Maar rijden doe je niet zonder been, de zweep is daar met longeren de vervanging voor. Mits je serieus wilt werken natuurlijk, zo'n beetje slingeren zal ook heus wel gaan zonder.

hadas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 20:29

* een stukje van de bak afzetten (15*15) met steek paaltjes en wat lint.
* paard op zadelen zoals je wilt. kan zonder hoofdstel/ zadel. maar ook met halstel of longeer singel. teugels idd even omdraaien en om de nek van het paard doen. en als je met hoofdstel longeert lijn door de middelste bit ring en onder de neus riem door. en beugels eventuweel goed opsteken dat die niet los kunnen gaan zitten.
*longeer lijn goed oprollen. de lus altijd tussen middel en wijs vingen en de rest over de wijs vinger heen. als het paard er dan van door vliegt heb je hem altijd nog vast. verder moeten de lussen van groot naar klein.
* eerst een rondje met paard door de afgezette bak lopen met de zweep naar achter wijzend (altijd als je met het paard loopt) en naar het midden toe en dan naar de achter hand van het paard lopen om hem naar buiten te sturen de hoefslag op.
*als je je paard bij zet (lijkt me niet voor de eerste keer) altijd pas in de bak doen
* en logeren maar met zweep Knipoog

ik heb het allemaal van Lammert haanstra gelezen. misschien een idee om dat boek ook te kopen? en als het niet gelijk lukt allemaal is niet erg. want longeren is een handigheid!komt allemaal wel!
succes!!! Haha!

x_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 19:07

Hay,
Zorg dat je op de juiste plek(bij de achterhand) staat,
Maar ik denk dat je idd beter onder begelijding kan oefenen, longeren is niet iets wat je ff leert;)

liseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 22:16

wat ik ook nog belangrijk vind, is dat je de longeerlijn met 2 handen vasthoudt. in je hand het verste van het hoofd van je paard, hou je de lus vast. en het dichtst bij het hoofd gewoon de lijn. zo kan je de lengte van de longeerlijn makkelijk aanpassen.
en als het niet lukt, wacht niet te lang om hulp in te schakelen. goed longeren is moeilijker dan het lijkt.

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 14:37

Onder begeleiding, als je niet weet hoe Knipoog

egypte01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 20:59

zoek anders dit forum even lekker af, daar leer je een hoop van.
Ook inderdaad het boek van lammert haanstra lenen bij de bieb ofzo.
Ook ligt het eraan wat voor paard je gaat longeren, als je het nog niet kunt zou ik geen paard longeren die het ook nog niet onder de knie heeft of vaak ondeugend is. Moet er niet aan denken wat er kan gebeuren als je de longeerlijn nog niet zelf onder controle hebt.
Ook zou ik het advies van hierboven (bijzetten en longeerlijn achter de oren) even lekker aan een ander overlaten tot je wel weet hoe het moet en wat je doel is van longeren.
succes met leren en oefenen.

Suusje92

Re: Hoe longeer ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 20:29

Ik zou zeggen raadpleeg iemand die het al kan en koop of leen Lammert Haanstra. Staat verrekte veel in. Door eht af te lezen van een compuet leer je eht neit altijd een boek en iemand die eht kan, zowel als theorie leren als praktijk.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 17:36

Ik longeer altijd met hoofdstel. Teugels haal k eraf, ik vind het opdraaien aan het hoofdstel altijd vrij vervelend... Ik haal m'n lijn door de binnenste bitring (van buiten naar binnen) en dan nog een keer door de binnenste bitring (dus weer van buiten naar binnen) en dan aan de buitenste ring vast. Het probleem met (bijna) alle andere manieren van vast zetten, is dat als je een beetje druk geeft, je aan de verkeerde bitring 'trekt'...

Ik heb ook altijd n longeerzweep. Was er eerst niet zo'n fan van, maar ik ben er een flinke poos mee aan oefenen geweest (kon door omstandigheden een maand niet rijden) en nu gaat het perfect...

kissielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 17:38

Is er niet iemand bij je op stal die het je even voor kan doen, en je erbij helpen?