join-up met schuwe shet ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

join-up met schuwe shet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 16:51

ik heb laatst een zitten lezen over join-ups. nou ik heb een pony die als ik hem wil vangen rent hij weg (dit is bij iedereen zo). je kunt hem amper vangen. het duur ook heel lang voor je hem dan eindelijk heb . is het voor deze pony een iedee om er een keer een join-up mee te doen. zal het hier door verbeteren ?

dankje wel voor het lezen.
doei nini_roosje

weet trouwens niet of het hier goed staat
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-02-07 17:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: join-up ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 17:18

?

bok_pony

Re: join-up met schuwe shet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 19:24

ik denk niet dat dit zal helpen want een join-up verbetert het vertrouwen maar denk dat je shetlander gewoon denkt van jah daag ik ga nu niet met je mee wil lekker in de wei staan
denk dat je beter je shet kunt belonen als je haar dan eindelijk hebt neem bijv. een snoepje mee of een appel (als je je shet gezond wil houden) dan zal je shet sneller komen en zo heb je minder problemen met het vangen en zordra je dit een stuk of 5 keer gedaan hebt zal je shet meteen naar je toe komen en dan kan je ook wel es een keertje niets meenemen maar dan moet je na 2 keer het niet meegenomen hebben wel even weer iets meenemen en dan weer 2 keer niet bijv. zod denk je shet ow krijg ik weer wat lekkers!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 19:26

bok_pony schreef:
ik denk niet dat dit zal helpen want een join-up verbetert het vertrouwen maar denk dat je shetlander gewoon denkt van jah daag ik ga nu niet met je mee wil lekker in de wei staan
denk dat je beter je shet kunt belonen als je haar dan eindelijk hebt neem bijv. een snoepje mee of een appel (als je je shet gezond wil houden) dan zal je shet sneller komen en zo heb je minder problemen met het vangen en zordra je dit een stuk of 5 keer gedaan hebt zal je shet meteen naar je toe komen en dan kan je ook wel es een keertje niets meenemen maar dan moet je na 2 keer het niet meegenomen hebben wel even weer iets meenemen en dan weer 2 keer niet bijv. zod denk je shet ow krijg ik weer wat lekkers!

het punt is dat ik dit altijd doe en hij komt nogsteeds niet

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 22:35

Alleen de join-up gaat dit probleem niet oplossen, grondwerk wel. En geduld, veel geduld. Dit probleem is alleen op te lossen als je hem niet met rust laat op de momenten dat je hem wilt pakken. Dus trek er eens een Zaterdag voor uit, zet je shet op een wat kleiner weiland of in een paddock neer, en ga hem proberen te vangen. Ga niet schelden, ga niet rennen, ga niet vloeken. Laat hem niet met rust blijf achter hem aan lopen, stop niet voordat je hem te pakken hebt. Stop niet omdat het regent, of omdat je een pauze nodig hebt, of moe bent of eten moet of een afspraak hebt...je moet doorgaan tot je hem hebt. En als je hem hebt, beloon je hem uitvoering, EN LAAT JE HEM METEEN WEER LOS. Daarna ga je hem weer proberen te pakken. Je zult zien dat het nu een stuk sneller gaat dan de eerste keer.
De dag daarop doe je dit weer. Niet stoppen voordat je hem hebt, belonen, en daarna weer loslaten. En dan weer pakken. En de dag daarop doe je het weer. En ga daarnaast ook aan grondwerk doen, zodat hij aan mensen gewend raakt....

Ik weet niet of je de sticky bij Natural Horsemanship al hebt doorgelezen, de link vind je hier:

viewtopic.php?f=125&t=556025

En het lijkt me het beste dat dit topic ook verplaatst wordt.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 23:58

LO -> NH

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 00:00

ik volg dit topic even..

Zilion

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 00:07

Wat wij altijd gebruiken wanneer een paard niet te pakken is in de wei of iets dergelijks. Is hem/haar continu laten bewegen. Zorg ervoor dat hij/zij geen gras kan eten of op zijn/ haar gemak kan gaan stilstaan.
Verder kun je eens proberen om in combinatie met grondwerk het vertrouwen te winnen en te laten zien dat jij (als mens) de leider bent over de kudde van 2 (Jij en je pony) Als jij dan de leider bent zorg je voor zijn/haar veiligheid. En zal er ook een vertrouwen ontstaan. Misschien kun je iemand vragen die er wat meer ervaring mee heeft. Mijn ervaring is dat mensen die het zelf proberen uit een boek of iets dergelijks een hele andere manier kunnen gaan gebruiken waardoor er verwarring bij het paard kan ontstaan en dat is zeer zeker niet de bedoeling
Succes

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 09:25

Als je de Join up niet goed uitvoerd kan het aleen maar in tegenstellende richting werken.
Ik zou inderdaad veel grondwerk gaan doen. Lachen