follow the lead

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

speedy_cindy

follow the lead

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-07 11:14

Ik heb een vraagje over follow the lead, mijn shetlander doet dit perfect maar mijn haflinger gaat via de snelste weg weer naar mij toe. Dus niet door de lijn te volgen maar direct naar mij toe, en als ze dat niet doet dan loopt ze snel de andere kant op. Ik heb al veel dingen geprobeert om dit te voorkomen maar ze loopt nog steeds niet via de lijn naar me toe.
Heeft iemand dit ook wel eens gehad? En wat deed je daaraan waardoor ze het wel zou kunnen begrijpen?
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik bedoel.

Cassidy

Re: follow the lead

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 13:04

Welke methode volg je?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 14:33

Ja, ik ken de follow-the-lead (dat is freestyle, Cassidy). Alleen vind ik het zo moeijk te zeggen wat je 'verkeerd' doet. Is je positie goed? Hoe is de pony met de andere leidoefeningen? Volgt 'ie de leadrope op zich goed en is het alleen bij deze oefening dat 'ie de verkeerde kant uitgaat? Ik neem aan dat je een touwhalster gebruikt?

Die van mij heeft ook wel eens de neiging om op de verkeerde manier naar me terug te lopen, maar meestal moet 'ie dan weer even gaan snappen wat ik van hem wil en dan doet 'ie het prima. Ik oefen het nl. niet zo vaak meer, omdat hij die oefening op zich prima snapt, zeker als ik hem weer elke dag een keertje doe. Maar als er weer wat meer tijd tussen zit loopt 'ie gewoon achter me aan, terwijl 'ie zich echt om moet draaien. Snap je? Wat jouw paard ook doet.....

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-07 14:52

Cassidy schreef:
Welke methode volg je?

Freestyle/NHS ik volg het grondwerk van Emiel Voest.

@Nadya: Volgens mij is mijn positie wel goed want bij de shet gaathet goed en ik doe het precies volgens de video die ik heb gezien over grondwerk. De andere dingen die bij het grondwelk horen doet ze wel goed aan de lange lijn. Alleen bij deze oefening gaat het steeds mis.
Maar ik zal nog eens goed kijken naar mijn positie, misschien zit daar wel net de fout.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 19:42

hihi toevallig,heb ik vandaag net voor het eerst geoefend! Hij doet het wel maar heeeeeeeeel snel! Hij wilt idd eerst de andere kant oplopen en dan oefen ik druk uit met de leadrope en loopt de goede kant op. Alleen vind hij het nog een beetje eng.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 20:09

Ik vind het wel een leuke oefening Haha!
Leuk, Laetitia!! Ik mail je straks nog even terug trouwens. Haha! Knipoog
Maarre, Speedy_Cindy; hoe gaat het normale leiden van je pony? Snapt je pony dat hij de leadrope moet volgen als je hem vraagt vooruit te lopen of bv. links of rechts te gaan? Zie ook video van Voest trouwens...
Misschien snapt je pony nog niet helemaal dat hij de leadrope moet volgen. Ik weet dat mijn pony daar soms ook wel eens probleempjes mee heeft, vooral dus als we een tijdje geen oefeningen gedaan hebben. En de ene pony leert het natuurlijk ook veel sneller dan de andere, net als bij mensen.

Ik vind het trouwens bewonderenswaardig dat jij op jouw leeftijd al zo bezig bent hiermee!! Mijn complimenten!!!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 20:37

Kan je paard redelijk zijn hoofd inbuigen?

Ik heb nl het vermoeden dat de billen er eerst uitgaan en dan het hoofd om. Dit moet omgekeerd.

Ik zou veel buiging van het hoofd vragen, dan is het al een stuk normaler om uit de leadrope te stappen. Knipoog

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 11:40

Nadya schreef:
Ik vind het wel een leuke oefening Haha!
Leuk, Laetitia!! Ik mail je straks nog even terug trouwens. Haha! Knipoog
Maarre, Speedy_Cindy; hoe gaat het normale leiden van je pony? Snapt je pony dat hij de leadrope moet volgen als je hem vraagt vooruit te lopen of bv. links of rechts te gaan? Zie ook video van Voest trouwens...
Misschien snapt je pony nog niet helemaal dat hij de leadrope moet volgen. Ik weet dat mijn pony daar soms ook wel eens probleempjes mee heeft, vooral dus als we een tijdje geen oefeningen gedaan hebben. En de ene pony leert het natuurlijk ook veel sneller dan de andere, net als bij mensen.

Ik vind het trouwens bewonderenswaardig dat jij op jouw leeftijd al zo bezig bent hiermee!! Mijn complimenten!!!

Als ik gewoon met de leadrope ga lopen en laten volgen snapt ze het wel als ik een stap naar links doe doet zei dat ook ga ik naar rechts doet zei dat ook. Ze leert de meeste dingen vrij snel aan en met het grondwerk begrijpt ze alles vrij snel alleen follow the lead niet, ik heb gekeken naar de postitie waar ik sta en ik heb naar de video gekeken en ik sta wel op dezelfde plaats.

@Antheman: bedoel je gewoon het hoofd naar rechts/links buigen? Als ik dit gewoon oefen gaat het meestal wel goed soms doet ze een stapje naar achter maar zodra ik het weer even heb geoefend snapt ze dit wel.

Bedankt voor jullie tips Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 11:46

speedy_cindy schreef:
Als ik gewoon met de leadrope ga lopen en laten volgen snapt ze het wel als ik een stap naar links doe doet zei dat ook ga ik naar rechts doet zei dat ook. Ze leert de meeste dingen vrij snel aan en met het grondwerk begrijpt ze alles vrij snel alleen follow the lead niet, ik heb gekeken naar de postitie waar ik sta en ik heb naar de video gekeken en ik sta wel op dezelfde plaats.

Ik herken het wel een beetje, hoor. Mijn pony heeft periodes dat 'ie het liefst 'de makkelijkste weg' kiest om naar mij toe te lopen, in plaats van de leadrope te volgen. Maar na even oefenen, pakt 'ie het wel weer op. En dan sta ik ook echt in de juiste positie e.d., maar hij is soms wat onbehouwen en wil dan gewoon zo snel mogelijk naar mij. Dat mag op dat moment niet, als ik deze oefening van hem vraag, dus dan moet ik even duidelijkheid scheppen op een rustige manier. Bij mijn paardje werkt dat prima. Gewoon blijven oefenen. De een doet het in een paar keer en sommigen pas na een paar weken....

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 11:54

Nadya schreef:
Ik herken het wel een beetje, hoor. Mijn pony heeft periodes dat 'ie het liefst 'de makkelijkste weg' kiest om naar mij toe te lopen, in plaats van de leadrope te volgen. Maar na even oefenen, pakt 'ie het wel weer op. En dan sta ik ook echt in de juiste positie e.d., maar hij is soms wat onbehouwen en wil dan gewoon zo snel mogelijk naar mij. Dat mag op dat moment niet, als ik deze oefening van hem vraag, dus dan moet ik even duidelijkheid scheppen op een rustige manier. Bij mijn paardje werkt dat prima. Gewoon blijven oefenen. De een doet het in een paar keer en sommigen pas na een paar weken....

Oke, bedankt voor je reactie. Ik blijf er gewoon mee oefenen want ik denk wel dat ze het gaat snappen. Heb je misschien een tip wat ik moet doen als ze naar met toe komt via de snelste weg? Moet ik dan gewoon negeren dat ze dat doet en gewoon weer opnieuw beginnen ermee?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 19:34

speedy_cindy schreef:
Nadya schreef:

Oke, bedankt voor je reactie. Ik blijf er gewoon mee oefenen want ik denk wel dat ze het gaat snappen. Heb je misschien een tip wat ik moet doen als ze naar met toe komt via de snelste weg? Moet ik dan gewoon negeren dat ze dat doet en gewoon weer opnieuw beginnen ermee?

Ik geef dan door mijn lichaamshouding aan dat Sam echt niet bij me in de buurt mag komen (groot maken, eventueel mijn handen omhoog houden om hem te laten stoppen e.d.). En zodra hij netjes de andere kant op loopt en de oefening wel goed doet, beloon ik hem uitbundig. En dan doe ik de oefening nog een paar keer, zodat het er weer goed inzit bij hem. Dat werkt bij ons prima. Knipoog

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 11:30

speedy_cindy schreef:
@Antheman: bedoel je gewoon het hoofd naar rechts/links buigen? Als ik dit gewoon oefen gaat het meestal wel goed soms doet ze een stapje naar achter maar zodra ik het weer even heb geoefend snapt ze dit wel.

Bedankt voor jullie tips Haha!

Ja dat bedoel ik. Hoofd/nek soepel maken, dus het hoofd naar de flanken toe vragen. Knipoog

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 11:52

Oke bedankt voor de tips.