Barefoot op maat laten maken??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

1natascha

Barefoot op maat laten maken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-07 10:56

Hallooo

Zal vast al een topic over gaan maar kon m zo snel niet vinden.

Maar mijn barefoot boomloze zadel zorgt voor verdikkingen (bulten) naast zn ruggengraat, ruggengraat bleef dus wel mooi vrij, maar na een paar x het zadel op te hebben gehad bij 'm werd ie doodsbang om het zadel op te krijgen dus er zat duidelijk iets niet goed, dit heb ik niet bij mn boomzadel.

Hoe komt dit? hebben meer mensen er last van gehad en wat kan ik er tegen doen? of is het boomloze idee voor ons gewoon niet weggelegd?

Hoop dat jullie me uit de brand kunnen helpen, het zadel zit heerlijk maar goed nu ook nog voor mn paard net zo belangrijk..

Greetz

8nnemiek

Re: Barefoot op maat laten maken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 11:01

Misschien kun je wat meer informatie geven.
Waar zitten de bulten? Onder jouw zitbeenknobbels? Beugelophanging? Singelstoten?
Heb je een speciale pad eronder? Met hoeveel paar inlages?
Wanneer zijn de bulten gekomen? Hoe lang heb je gereden?
En wat gebeurd er als je helemaal zonder zadel rijdt?

1natascha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-07 17:33

Bedankt voor je reactie/interesse..

Nou ik had er toen een physio pad onder liggen met 1 paar inlages erin, ik heb nu trouwens een HAF PAD met dubbele inlages (nog niet geprobeerd) omdat heb zo'n vermoeden dat ik het zelfde probleem zal hebben met deze pad, en dat het niet aan de pad lag (?) ik weet wel dat de phyio voor witte haren kan zorgen dus vandaar dat ik deze HAF pad heb aangeschaft.
(hij kreeg er geen witte haren van maar gewoon voor de zekerheid)

Het is alweer een aantal maanden geleden maar naar mijn herrinering..waren de bulten er al na de1e keer rijden volgende dag, toen ik m ook voor t eerst ging opzadelen super braaf enzo en daarna werd zijn gedrag steeds erger..(3x in totaal nog geprobeerd)

Maar waar de bulten precies zaten ...ik denk bij de beugelophanging want ze zaten net achter de schoft
Ik weet trouwens wel dat je niet te zwaar moet zijn voor boomloos rijden maar volgens mij zit dit wel goed.
1:73 met net aan 60kg.

Zonder zadel is er helemaal niks aan het handje maar dan houd ik het meestal wel bij stappen..

Enig idee?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 18:45

Dan zal het denk ik inderdaad door de druk van de beugels komen, gebruik je je beugels erg veel, veel lichtrijden en veel steun zoeken bij de beugels?
Maarja dan nog is het niet goed.

Verder zou het misschien toch aan de physiopad kunnen liggen, als er daardoor teveel wrijving komt (wat normaal witte haren kan veroorzaken) dan kan daardoor misschien ook een blaar ontstaan, net zoals wanneer je zelf een blaar op je hak krijgt van schoenen die te veel schuren.. En dan kan ik me wel heel goed voorstellen dat het nogal pijn doet de dag erna en je paard daarom zo vervelend deed.

Om het helemaal zeker te weten zou je natuurlijk met de haf pad moeten proberen, en dan tussendoor goed letten op hoe je paard reageert.
Blijven de bulten dan weer terugkomen, dan is het einde verhaal ben ik bang, dan zou ik toch een ander zadel zoeken.

1natascha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-07 18:52

Ja lichtrijden deed ik inderdaad veel ja...
het veel steun zoeken viel wel mee geloof ik, nou bedankt voor de tip ga het dan toch eens proberen met de HAF en als t niet werkt toch maar verkopen Verdrietig

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 19:21

Waarom rijd je zoveel licht dan?
Misschien zou andere instructie kunnen helpen om minder druk op de beugels te zetten?

1natascha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-07 21:07

Omdat ik dat prettig vind...lichtrijden inplaats van het doorzitten
Daarbij had ik van meerdere mensen gehoord dat hun ook altijd lichtrijden (met boomloos)en dit nooit geen problemen veroorzaakte.
Waar ik nu sta mag je geen instructrice van buitenaf vragen, er zijn hier vaste instructeurs :S

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 23:25

Je zou ook gewoon moeten kunnen lichtrijden hoor,daar mag je paard geen hinder van ondervinden.
Misschien heeft je paard een gevoelige rug?
Zijn de inlages oud of nieuw,is de pad oud of nieuw?
Ik weet ook niet hoe dat kan komen.
Ben benieuwd hoe het gaat met de HAF pad.

1natascha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-07 11:13

Alles was splinternieuw, zadel, dekje, inlages....
Ik laat nog wel even weten hoe het is vergaan met de HAF

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 11:50

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 11:59

het zou ook kunnen dat de pommel te krap zit ,mischien zou een bredere pommel beter zijn?

en Lenneke ;
dat ziet er niet mooi uit
zo zie je maar dat je niet alle verhalen over de boomloos dat het DE uitvinding voor je paard is ,moet geloven Clown

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 15:50

De verhalen die zeggen dat boomloos altijd past zijn ook niet waar.
Staat ook op de site van boomloosrijden hoor.
Je kan altijd de pecht hebben dat het niks is voor je paard.
(of voor jou)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 18:31

foutje , dubbele post Knipoog
Laatst bijgewerkt door pmarena op 04-03-07 18:34, in het totaal 2 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 18:33

Natascha :

kan toeval zijn , geïrriteerde huid door het 1 of ander buiten het zadel om.
Maar kan ook zijn dat de onderkant van je pad voor irritatie heeft gezorgd.

Sommige paarden ontwikkelen een aversie tegen kunststof en zijn dan erg gebaat bij lamsvel.

Lenneke_ schreef:
Ik kreeg hetzelfde probleem. Anouar kreeg twee drukplekken net naast z'n ruggengraat.
http://img180.imageshack.us/img180/3927/chaps015gh9.jpg
Daarom heb ik nu weer een zadel met boom

Toch blijft mijn vermoeden dat de plekken vooral komen door je Sympanova pad ,
natuurlijk wel door de druk op die pad , daar niet van , het blijven enorm nare plekken natuurlijk Scheve mond

Zijn er inmiddels alweer bruine haren voor aan het terugkomen ?
Over het algemeen zijn witte haren door schuring na 1 of 2 verharingen wel weer weg.

Drukplekken niet of langzamer. Is totaal niet wetenschappelijk hoor maar in de praktijk is dat wat ik tegenkom Lachen

Bevalt je nieuwe zadel nog steeds goed ? Ik hoop het want het seizoen komt er weer aan natuurlijk Ja

1natascha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-07 21:26

Nou die foto die Lenneke erbij heeft gedaan http://img180.imageshack.us/img180/3927/chaps015gh9.jpg
zo zag het er bij mn paard niet uit, hij kreeg er echt letterlijk bulten van zeg maar inplaats van schuurplekken.
Toen ik een nieuw (engels) boomzadel gekocht had en ermee ging rijden had ik ook weer diezelfde bulten! en dit was dus zonder de physio grandeur maar met een "gewoon" dekje zadelmaker erbij gehaald, bleek dat zadelniet goed lag, helemaal aangepast en nou gelukkig geen bulten meer.

Dus daarom heet mn topic barefoot op maat laten maken misschien dat die barefoot toch een te grote druk gaf op zn rug, maar kan t niet verklaren (ben niet te zwaar) tenzij het door het lichtrijden komt dat er daardoor op een plek teveel druk ontstaat??

1natascha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-07 21:28

Had ik nou maar ff een foto van zn rug, hij heeft idd vrij hoge schoft dus misschien andere pommel? welke moet ik dan hebben? ik hoop toch nog een oplossing te kunnen vinden

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 21:31

pmarena schreef:
Toch blijft mijn vermoeden dat de plekken vooral komen door je Sympanova pad ,
natuurlijk wel door de druk op die pad , daar niet van , het blijven enorm nare plekken natuurlijk Scheve mond

Zijn er inmiddels alweer bruine haren voor aan het terugkomen ?
Over het algemeen zijn witte haren door schuring na 1 of 2 verharingen wel weer weg.

Drukplekken niet of langzamer. Is totaal niet wetenschappelijk hoor maar in de praktijk is dat wat ik tegenkom Lachen

Bevalt je nieuwe zadel nog steeds goed ? Ik hoop het want het seizoen komt er weer aan natuurlijk Ja

Alle witte haren zijn er helaas nog. Ik hoop dat ze ooit weer weg gaan.
M'n nieuwe zadel bevalt gelukkig uitstekend

1natascha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 14:43

ik hoop nog een reactie te krijgen van iemand die het weet zie laatste 2 berichten van me

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 11:20

Mijn eerste geachte was dat de pommel misschien te smal zou zijn.
Maak anders eens foto's, zowel van de bulten als van het zadel wanneer deze op je paard ligt.
Sterkte ermee.

Brelem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 07:45

Hallo allemaal,
Ik lees al een tijdje mee op Bokt, en heb sinds kort een 2e hands barefoot Cheyenne met een sympanova physiopad. Nu lees ik steeds over mogelijke schuurplekken door het sympanova. Weet iemand of het mogelijk is om de 2 pads om te draaien. Ik bedoel dus het kleine pad met de sympanova boven het "grote" pad i.p.v. van eronder. Dan zou je uiteraard wel het klittenband moeten veranderen, maar dat is denk ik niet zo'n probleem.
Ik ben niet een van de kleinste en ook niet de lichtste (1.75m en 75kg) en volgens de barefoot website is dit dan toch het beste pad.
Iemand een idee?

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 07:57

@Brelem: Ik had ook de sympanova physiopad,maar dat was geen succes.
Ik ben naar een standaard grandeur gegaan,met extra inlages.
Werkt veeeeel beter.
(ik was tot voor kort ook wat zwaarder,zie onderschrift) Haha!

Pad ondraaien zou ik zelf niet doen.
Misschien kan het wel,maar ik denk dat de ruggegraadvrijheid dan toch wegvalt voor een deel.
De pads zijn zo gemaakt dat ze optimaal zijn voor hoe ze eruit zien als je ze koopt,en niet om de boel om te gaan draaien.
(beetje rare zin geloof ik) Clown
Succes ermee iig.

@1natascha: foto's zeggen zoveel meer als woorden,dus maak aub even goede duidelijke foto's,dan kunnen we wat meer zeggen erover.