Wat probleempjes met het longeren met pessoa

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Nancy_

Wat probleempjes met het longeren met pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 21:51

Ik heb vandaag de pessoa er weer eens bijgepakt, en opzich liep mijn paard best netjes ontspannen, maar in galop gebeurde er werkelijk níks. Het was nog het meest te vergelijken met als een gek rondjes rennen zoals ze dat met een halster om ook zouden doen. Clown

Hoe kan ik nou het beste trainen aan de longe zodat ze in galop ook wat meer ontspant? En welke instelling is het beste? Lachen (Het is overigens niet zo dat ik denk dat het meteen na één keer fantastisch gaat, ik heb namelijk al best vaak gelongeerd met pessoa).

En dan heb ik nog een klein probleempje, ze loopt een beetje met stelling naar buiten ipv naar binnen. Wat kan je daaraan doen? Ik heb de longe door de ring aan de singel gedaan, is dat slim?

Urielle

Re: Wat probleempjes met het longeren met pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 11:00

Je kunt niet zeggen welke instelling 'het beste' is want dat is helemaal afhankelijk van je paard. Je moet hem instellen in de stand waarop je paard tegenovergesteld gaat lopen als wat hij wil. Paard wat tegen de hand komt zet je diep, paard wat graag te diep loopt wordt hoger ingesteld. Kijk ook naar de houding die je paard aanneemt in relatie tot zijn bespiering.

Ik heb ook nog geen goede manier gevonden om recht te richten aan de enkele longe (zie mijn topic hier net onder). Jouw methode kan helpen bij jouw probleem maar je kunt het paard niet helemaal controleren aan de enkele longe. Dubbele longe een optie?

Over je galopprobleem: staat je pessoa wel strak genoeg afgesteld? Hij moet geen mogelijkheid hebben om te gaan ronddazen alsof er niks aanhangt.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 02:28

als de de passoa in galop geen werking had, had je hem waarschijnlijk gewoon weg wat te lang, probeer eens een beetje te varieren in je lengte.
daarbij kun je het best 1 van de hoger standen pakken niet de allerlaagste (tussen de voorbenen door) want dan houden ze zich vaak te lang om voldoende sprong te blijven houden.

verder is het erg moeilijk om je paard een andere stelling aan te laten nemen met pessoa omdat de pessoa door de katrollen weer recht gemaakt wordt, dus kun je heel moeilijk meer stelling vragen aan de ene kant dan andere.
wel kun je proberen de juiste stelling te krijgen door veel te schakelen en veel overgangen te laten maken, wanneer dan het been achterbeen meer werkt zeg maar komen ze vaak in de juiste stelling.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 21:43

Als je je paard meer stelling naar binnen wilt hebben kan je inderdaad de longeerlijn via de bitring naar de ring aan de singel vastmaken.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 22:27

Moderatoropmerking:
Aantal zinloze berichten verwijderd

Sloetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 23:37

mijn pony doet eerst ook nog wild aan de pessoa omdat hij het eng vind en soms ontspand hij maar soms ook helemaal niet het is wel iets wat je moet opbouwen en geduld mee hebben

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 23:40

Dat rennerige in de galop komt waarschijnlijk doordat ze dan het 'touw' steeds achter haar kont voelt slaan. Door de galopsprong voelt ze hem dus amper als haar benen onder de massa zijn en trekt het als ze afzet.
Dat is een kwestie van even wennen, persoonlijk zou ik dat doen zonder de passoa aan het bit vast te maken, dan kan ze in alle rust wennen aan het touw achter haar billen en krijgt ze niet steeds een ruk in haar mond.

_Nancy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 15:58

Oh maar geduld is het probleem niet hoor Simone, ik ben volgens mij al 9 maanden bezig (eerst af en toe, nu regelmatig), als het niet meer is.

En Annelies, ik begrijp wel wat je bedoeld, maar ik denk niet dat dát nog een kwestie van wennen is, dat is inmiddels niet meer vreemd voor haar. Lachen Wel denk ik dat ik de galop gewoon nog even achterwege laat, aangezien de rest wel prima gaat, dit komt later wel. Wellicht heeft het er ook mee te maken dat de instelling die ik gebruik niet is om de galop te trainen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 20:22

Als je zelf al zegt dat die instelling niet geschikt is voor galop lijkt het me slim om daar dan eerst wat aan te doen.
En wat ik zei kan nog heel lang voorkomen bij een paard en zeker als hij er niet rustig aan kan wennen, als je de boel er gewoon aan knoopt en gaat gallopperen krijgt ze op het moment van afzet én het touw met een klets tegen haar kont én tegelijkertijd een ruk in haar mond omdat de pessoa dan strak komt te staan.
Lijkt me niet overbodig om toch een paar keer te oefenen zonder hem aan het bit te maken.

_Nancy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 21:00

anneliesdj schreef:
Als je zelf al zegt dat die instelling niet geschikt is voor galop lijkt het me slim om daar dan eerst wat aan te doen.
En wat ik zei kan nog heel lang voorkomen bij een paard en zeker als hij er niet rustig aan kan wennen, als je de boel er gewoon aan knoopt en gaat gallopperen krijgt ze op het moment van afzet én het touw met een klets tegen haar kont én tegelijkertijd een ruk in haar mond omdat de pessoa dan strak komt te staan.
Lijkt me niet overbodig om toch een paar keer te oefenen zonder hem aan het bit te maken.

Het kán uiteraard wel met de hoogte waarop ik hem nu heb afgesteld, maar die is in principe bedoeld om de draf te trainen. De galop kun je trainen met de hoge instelling, en dat is nog wat teveel van het goede. Knipoog Misschien heb je gelijk dat ik haar wat meer moet laten wennen, al denk ik niet dat daar het grootste probleem ligt. Lachen Nouja, wie weet maakt het wel verschil, ik ga het eens proberen!

Mag ik trouwens vragen of je zelf wel eens gebruik maakt van een pessoa? Lachen
Laatst bijgewerkt door _Nancy_ op 09-03-07 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 21:05

jawel hoor, maar als je mijn advies niet op prijs stelt mag je 't ook gewoon zeggen hoor Knipoog

_Nancy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 21:23

Oh dat vind ik prima hoor, anders zou ik ook geen topic openen uiteraard. Ik vroeg het me gewoon alleen af, niets meer en niets minder. Haha! Haha!