De naam van mijn topic zegt het al.. Hoe leer ik mijn jonge paard op een goede manier de kneepjes van het longeren aan. Die van mij loopt ook naar binnen kent de definitie nog niet van het longeren en snapt er geen bal van. Is dit een kwestie van tijd? Ik heb mijn vriend al mijn paardje vast laten houden aan de buiten kant, en hem op een volte gezet, is dit misschien ook een goede manier of doe ik het finaal fout? Ik stap alleen nog met hem aan de longe by the way, hij is nu 2 jaar en 8 maanden en wil het rustig opbouwen, misschien mensen met goede tips?
oke kwestie van tijd zeg je dus? Dat gevoel heb ik ook wel, hebben zowiezo nog een lange weg te gaan, ik longeer alleen nog met halster... ? Misschien gaat het met hoofdstel beter maar die tijd komt nog..
Persoonlijk vind ik dat geen kwestie van tijd Als je het zo doet snapt eigenlijk elk paard dat de eerste keer Doordat jij op de hoogte van de achterhand staat drijf je hem als het ware naar voren
inderdaad, ga in een longeercirkel staan of zet een stuk af. blijf goed bij de achterhand en hou eventueel een longeerzweep vast om hem te helpen. Die van mij had het binnen 2 rondjes al door...en ik longeer ook eerst met halster..
Als het niet lukt, ligt het vaak aan degene die in het midden staat en niet ter hoogte van de achterhand. Dat je vriend is meegelopen is niet verkeerd. Als je een stukje heb afgezet, moet het idd niet lang duren, voordat het paard het door heeft.
Wij zetten ook altijd een stukje af van ongeveer 20 x 20m.
Een persoon heeft de longe vast, de andere begeleid het paard met een lange zweep. Als je rustig aan doet en ieder zich aan zijn taak houdt, zal je paard vanzelf het longeren gaan snappen. Dus niet gaan slaan of zo, rustig begeleiden met de zweep en het kwartje zal gaan vallen!
ik heb inderdaad nog niet geprobeerd een stukje af te zetten. En dat het aan mezelf ligt zou kunnen, maar goed heb het aan de andere kant ook maar 2 keer 10 minuutjes geprobeerd. Hij wou steeds naar mij toe komen, had er de eerste keer geen zweep bij 2e keer wel en heb hem er niet mee geslagen. Ik ben meer van het rustig aan! Tot zover bedankt voor de reacties
en ik weet wel hoe ik moet longeren dat is het probleem niet, ik sluit ze dan ook op, alleen die van mij is net hengst af en nogal eigewijs. de eerste keer kwam hij stijgerend op mij af. (een vriendin van mij die ook op bokt zit was erbij dus ja) Hij is nu een stuk rustiger maar moet het nu alleen nog leren.
Longeren kan ik prima, heb nog een pony waar ik nooit enige problemen mee heb gehad wat longeren betreft! Dus daar zal het hem niet in zitten.
Als je je paard voorwaarts houd kan hij niet naar je toe komen Je mag best ff wat streng zijn. Dat wil niet zeggen afslaan. Maar zeggen bijv stap! en drijf hem maar naar voren met de zweep. De meeste reageren al op dat er iets achter ze zit. Zoniet dat tik je haar zachtjes aan de meest schrikken dan wel naar voren. En dan snappen ze het eigenlijk al
Een pony die het kent is blijkbaar voor jou toch anders
steigeren of ande dominatie, meteen lik op stuk beleid geen ietsie pietsie toestaan.
haha ja dat snap ik wel dat is het probleem niet, alleen hij daagt me veel uit, ik schroom er niet voor hem een lel te geven alleen doe het liever niet zolang hij niet gevaarlijk word. En ik kan met de zweep achter zijn kont aan zitten, geloof me ik heb het geprobeerd maar hij trok zich er letterlijk geen kont van aan!
Dan tik je eens wat harder Zo te horen met de volgende berichten die je plaatst is het niet het probleem van niet snappen, maar dat hij een spelletje met je speelt Aanpakken die hap, anders kun je over een poosje niks meer
ik duw hem elke keer weer van me af, hou de zweep achter zijn kont, liuet op het laatst mijn vriend hem begeleiden. En ja tuurlijk aan de hand deed hij het prima, maar als mijn vriend hem los laat loopt hij 2 passen goed en dan denkt hij ohh ja dat is waar daar is ze. Alsof hij geen zin heeft. En geloof me ik kan heel streng voor hem zijn dat een vriendin nog zegt van zooo hij is nog jong hoor (als hij bijt bijv.) alsof ik m weet ik het wat aandoe. Maar goed. Ik ga in ieder geval proberen stukje af te zetten, dat hij in ieder geval niet ver weg kan.