Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Citaat:Waar is het Ruiter- en Koetsiersbewijs verplicht
Het Ruiter- en Koetsiersbewijs is verplicht in de bossen van de gemeente Arnhem, de Amsterdamse Waterleidingbossen, het Goois Natuurreservaat, de bossen van de gemeente Soest, een gedeelte van de Utrechtse Heuvelrug en Landgoed Nienoord in de gemeente Leek. Het Koetsiersbewijs is tevens verplicht in het Noordhollands Duinreservaat en de Kennemerduinen, waar aanspanningen tot voor kort niet mochten rijden. Voor ruiters is het niet verplicht. Wel heeft u een toegangsbewijs nodig
Rhosyr schreef:Het koetsiersbewijs is nog niet overal verplicht. Volgens mij vooral in het noorden van het land maar in het westen letten ze er nog niet op.
Albertine_N schreef:Ook niet. Dat is een fabeltje cq klantenbinder van de SRR.Je bent nl al verzekerd.
Albertine_N schreef:Vind 't toch nauwelijks een garantie voor kunde en succes
JoyCiej007 schreef:Ik heb in iedergeval de regel ingesteld dat mócht ik ooit nog eens met 2span gaan rijden (rijdt nu alleen enkelspan) dan wil ik hem wel halen, voordat ik de weg op ga met een 2span, zit namelijk wel meer risico aan.
Roxatte schreef:JoyCiej007 schreef:Ik heb in iedergeval de regel ingesteld dat mócht ik ooit nog eens met 2span gaan rijden (rijdt nu alleen enkelspan) dan wil ik hem wel halen, voordat ik de weg op ga met een 2span, zit namelijk wel meer risico aan.
Kijk, daar zie ik het nut weer niet van in. Ik heb nu negen jaar mn enkelspankoetsiersbewijs en wil binnenkort gaan tweespannen maar voor mij heeft het papiertje tweespankoetsiersbewijs geen toegevoegde waarde...Er zit inderdaad meer risico aan; je hebt veel meer power voor de wagen maar ik zie niet in waarom ik daarvoor het tweespan-examen moet gaan doen.
JoyCiej007 schreef:In mijn geval denk ik wel. Jij hebt enkelspan KB, ik heb die echter nooit gehaald (zie andere post van mij). Al hoewel ik nu al wel jaren men en er genoeg van af weet om op de openbare weg te komen. Maar een 2span, ik zou nu niet eens weten hoe je die moet 'vastknuppen' hoor, geen idee, en die leidsels gekruist dacht ik? Dat soort dingen. Nee, puur voor mezelf heb ik dat beslist, tuurlijk moet iedereen het helemaal zelf weten
Roxatte schreef:JoyCiej007 schreef:In mijn geval denk ik wel. Jij hebt enkelspan KB, ik heb die echter nooit gehaald (zie andere post van mij). Al hoewel ik nu al wel jaren men en er genoeg van af weet om op de openbare weg te komen. Maar een 2span, ik zou nu niet eens weten hoe je die moet 'vastknuppen' hoor, geen idee, en die leidsels gekruist dacht ik? Dat soort dingen. Nee, puur voor mezelf heb ik dat beslist, tuurlijk moet iedereen het helemaal zelf weten
OK, het inspannen zal anders zijn, maar dat weet je ook na 2 keer. De leidsels vergespen, daar moet ik me nog eens in verdiepen maar de eerste keren gaat er zeker een ervaren iemand mee. Misschien maar eens een topic beginnen of het tweespan- examen echt van nut is als je al een koetsiersbewijs voor het enkelspan hebt.
JoyCiej007 schreef:Ik heb in iedergeval de regel ingesteld dat mócht ik ooit nog eens met 2span gaan rijden (rijdt nu alleen enkelspan) dan wil ik hem wel halen, voordat ik de weg op ga met een 2span, zit namelijk wel meer risico aan.
Citaat:In mijn geval denk ik wel. Jij hebt enkelspan KB, ik heb die echter nooit gehaald (zie andere post van mij). Al hoewel ik nu al wel jaren men en er genoeg van af weet om op de openbare weg te komen. Maar een 2span, ik zou nu niet eens weten hoe je die moet 'vastknuppen' hoor, geen idee, en die leidsels gekruist dacht ik? Dat soort dingen. Nee, puur voor mezelf heb ik dat beslist, tuurlijk moet iedereen het helemaal zelf weten
Renate1970 schreef:Voordat je het 2span koetsiersbewijs kunt halen, moet je toch in het bezit van het enkelspanbewijs zijn?
Je mag gerust een keertje komen oefenen met inspannen hoor