[AR] Is het koetsiersbewijs al verplicht?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

diesel_

Is het koetsiersbewijs al verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 13:25

ik vraag me af of het koetsiersbewijs al verplicht is op de openbare weg? Op internet vind ik niet echt recente info en ik wil het zeker weten!

CaylinnMae

Re: is het al verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 13:46

Nee, het is niet verplicht, behalve op sommige plaatsen in NL.

Citaat:
Waar is het Ruiter- en Koetsiersbewijs verplicht

Het Ruiter- en Koetsiersbewijs is verplicht in de bossen van de gemeente Arnhem, de Amsterdamse Waterleidingbossen, het Goois Natuurreservaat, de bossen van de gemeente Soest, een gedeelte van de Utrechtse Heuvelrug en Landgoed Nienoord in de gemeente Leek. Het Koetsiersbewijs is tevens verplicht in het Noordhollands Duinreservaat en de Kennemerduinen, waar aanspanningen tot voor kort niet mochten rijden. Voor ruiters is het niet verplicht. Wel heeft u een toegangsbewijs nodig

http://www.ruiterbewijs.nl/srr/index.php?c=27&p=58

A10

Re: is het al verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 18:13

Een titel als 'Is het koetsiersbewijs al verplicht' was een stuk duidelijker geweest Lachen

Pink_Horizon

Re: Is het koetsiersbewijs al verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 23:30

Titel aangepast

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 01:11

nogmaals dan maar; NEE!

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 20:19

niet iedereen kan alles vinden sorry hoor

katrien13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 23:31

Het is niet verplicht om een koetsiersbewijs te hebben. Maar als er wat gebeurd is het wel handig met de verzekering ensow...

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 12:08

Ook niet. Dat is een fabeltje cq klantenbinder van de SRR.Je bent nl al verzekerd.

Rhosyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 20:26

Het koetsiersbewijs is nog niet overal verplicht. Volgens mij vooral in het noorden van het land maar in het westen letten ze er nog niet op.

Rhosyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 20:28

Maar je kunt het bewijs maar beter wel halen want bij mennen komt wel wat meer kijken dan dat je gewoon op een paard rijdt. Vooral als je veel over drukke wegen moet.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 20:39

Rhosyr schreef:
Het koetsiersbewijs is nog niet overal verplicht. Volgens mij vooral in het noorden van het land maar in het westen letten ze er nog niet op.

NERGENS verplicht.......

Sorry hoor maar zelfs in dit topic staat dat al een paar keer vermeld..

Mensen het is NIET verplicht.
De examens zijn ook onzin, het enige wat handig is is een cursus volgen al je niet weet hoe een tuig in elkaar zit en totaal niets van mennen afweet.

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 21:15

Het is op Landgoed Nienoord wel verplicht Ja
Je hebt een koetsiersbewijs nodig om een kentekenbewijs aan te vragen
voor je aanspanning, anders mag je niet over het landgoed rijden.
Laat dat nou net het enige bos zijn hier in de buurt waar ik te paard of
te wagen heen kan Verdrietig

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 21:35

ik zou het niet erg vinden als het verplicht werd....
Ik heb zelf mijn ruiterbewijs en koetsiersbewijs en van mij mag niemand met mijn pony's alleen naar buiten zonder dat bewijs te hebben gehaald.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 21:59

Vind 't toch nauwelijks een garantie voor kunde en succes

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 22:05

Zie nu ook het net gemaakte sticky bovenaan Lachen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 01:35

Albertine_N schreef:
Ook niet. Dat is een fabeltje cq klantenbinder van de SRR.Je bent nl al verzekerd.

Klopt, ik heb dan wel niet zo veel verstand van verzekeringen in het algemeen, maar het klopt wel. Ik moet bekennen; ik men al jaren (grotendeels recreatief) heb wel aantal menlessen van een professional gehad, maar helaas nog steeds geen KB (denk aan drukte, examens, daarna nu studie e.d) Al wil ik hem wél ooit nog eens halen, eventueel zónder de lessen, gewoon een examen afleggen, ik weet inmiddels nu al een héle hoop over het mennen, tuig, onderhoud, verkeer, etc.

Ik heb in iedergeval de regel ingesteld dat mócht ik ooit nog eens met 2span gaan rijden (rijdt nu alleen enkelspan) dan wil ik hem wel halen, voordat ik de weg op ga met een 2span, zit namelijk wel meer risico aan.

Verder ben ik gewoon prima verzekerd, ook zonder KB met enkelspan pony op openbare weg. Ook de pony is voor een groot bedrag verzekerd, dus dat hele verzekeringsgeval gaat inderdaad niet op, anders had ik een gróót probleem gehad, mocht er ooit wat gebeuren. Knipoog

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 01:37

Albertine_N schreef:
Vind 't toch nauwelijks een garantie voor kunde en succes

Inderdaad, ook dat. Zelfde geval als met (vooral beginnende) automobilisten, die denken dat alles kan na het behalen van hun rijbewijs Knipoog.

Roxatte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 08:50

JoyCiej007 schreef:
Ik heb in iedergeval de regel ingesteld dat mócht ik ooit nog eens met 2span gaan rijden (rijdt nu alleen enkelspan) dan wil ik hem wel halen, voordat ik de weg op ga met een 2span, zit namelijk wel meer risico aan.

Kijk, daar zie ik het nut weer niet van in. Ik heb nu negen jaar mn enkelspankoetsiersbewijs en wil binnenkort gaan tweespannen maar voor mij heeft het papiertje tweespankoetsiersbewijs geen toegevoegde waarde...Er zit inderdaad meer risico aan; je hebt veel meer power voor de wagen maar ik zie niet in waarom ik daarvoor het tweespan-examen moet gaan doen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 10:10

als je op een bepaalt niveau wedstrijd ment, kun je hem volgens mij ook gewoon zo krijgen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 12:11

Roxatte schreef:
JoyCiej007 schreef:

Kijk, daar zie ik het nut weer niet van in. Ik heb nu negen jaar mn enkelspankoetsiersbewijs en wil binnenkort gaan tweespannen maar voor mij heeft het papiertje tweespankoetsiersbewijs geen toegevoegde waarde...Er zit inderdaad meer risico aan; je hebt veel meer power voor de wagen maar ik zie niet in waarom ik daarvoor het tweespan-examen moet gaan doen.

In mijn geval denk ik wel. Jij hebt enkelspan KB, ik heb die echter nooit gehaald (zie andere post van mij). Al hoewel ik nu al wel jaren men en er genoeg van af weet om op de openbare weg te komen. Maar een 2span, ik zou nu niet eens weten hoe je die moet 'vastknuppen' hoor, geen idee, en die leidsels gekruist dacht ik? Dat soort dingen. Nee, puur voor mezelf heb ik dat beslist, tuurlijk moet iedereen het helemaal zelf weten Knipoog

Roxatte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 12:53

JoyCiej007 schreef:
In mijn geval denk ik wel. Jij hebt enkelspan KB, ik heb die echter nooit gehaald (zie andere post van mij). Al hoewel ik nu al wel jaren men en er genoeg van af weet om op de openbare weg te komen. Maar een 2span, ik zou nu niet eens weten hoe je die moet 'vastknuppen' hoor, geen idee, en die leidsels gekruist dacht ik? Dat soort dingen. Nee, puur voor mezelf heb ik dat beslist, tuurlijk moet iedereen het helemaal zelf weten Knipoog

OK, het inspannen zal anders zijn, maar dat weet je ook na 2 keer. De leidsels vergespen, daar moet ik me nog eens in verdiepen maar de eerste keren gaat er zeker een ervaren iemand mee. Misschien maar eens een topic beginnen of het tweespan- examen echt van nut is als je al een koetsiersbewijs voor het enkelspan hebt.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 13:01

Roxatte schreef:
JoyCiej007 schreef:

OK, het inspannen zal anders zijn, maar dat weet je ook na 2 keer. De leidsels vergespen, daar moet ik me nog eens in verdiepen maar de eerste keren gaat er zeker een ervaren iemand mee. Misschien maar eens een topic beginnen of het tweespan- examen echt van nut is als je al een koetsiersbewijs voor het enkelspan hebt.

En met name of het nut heeft als je ook niet eens je enkelspan hebt Knipoog misschien dat ik in dat geval wel veel in de weide en in en om de weide (door het dorp) zou oefenen, maar echt wat ik nu met mijn enkelspan doe (drukke wegen oversteken, stoplichten e.d.) zou ik dan niet zo snel doen. Maarja goed, ik weet dan ook niet wat dat 2span KB nu werkelijk toevoegd Knipoog

Renate1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 13:03

JoyCiej007 schreef:

Voordat je het 2span koetsiersbewijs kunt halen, moet je toch in het bezit van het enkelspanbewijs zijn?

Citaat:
In mijn geval denk ik wel. Jij hebt enkelspan KB, ik heb die echter nooit gehaald (zie andere post van mij). Al hoewel ik nu al wel jaren men en er genoeg van af weet om op de openbare weg te komen. Maar een 2span, ik zou nu niet eens weten hoe je die moet 'vastknuppen' hoor, geen idee, en die leidsels gekruist dacht ik? Dat soort dingen. Nee, puur voor mezelf heb ik dat beslist, tuurlijk moet iedereen het helemaal zelf weten

Je mag gerust een keertje komen oefenen met inspannen hoor Haha!

Roxatte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 13:11

Lijkt me wel logisch dat je eerst je enkelspan KB haalt en dan pas voor het tweespan KB gaat.
Renate1970, als jij nou eens deze kant opkomt (Veluwe) dan kan je meteen een heleboel uitleggen Haha!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 13:14

Renate1970 schreef:
Voordat je het 2span koetsiersbewijs kunt halen, moet je toch in het bezit van het enkelspanbewijs zijn?

Je mag gerust een keertje komen oefenen met inspannen hoor Haha!

Haha, bedankt voor het aanbod, wie weet Knipoog Mijn stoutste droom is Otje en haar nu bijna 2jarige hengstveulen van 2005 in 2span samen voor de kar, hij heeft namelijk z'on geweldig lief karakter, dat kon ik van de andere hengstjes niet echt bepaald zeggen Knipoog

En ja, volgens mij was dat ook zo, eerst enkelspan, dan pas 2span, maarja dan haal ik toch eerst mijn enkelspan en dán nog eens 2span? denk dat ik zowiezo mijn KB enkelspan nog wel eens wil halen, dan heb je ook echt 'het bewijs op papier' zeg maar. Dan zou ik misschien een keer lesje willen volgen met eigen aanspanning en verder gewoon alleen het examen aanvragen en maken, al die tuigkennis e.d hoeven ze mij niet echt meer te leren want dat weet ik inmiddels ook wel Knipoog

Trouwens; is de achenbach methode verplicht om voor KB enkelspan te slagen? (zie eerder topic van mij hierover, ik men niet echt 100% achenbach, meer 2handig) Knipoog