[AR] Menwagen voor Trekpaard, wie helpt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

izzy1985

Menwagen voor Trekpaard, wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 10:30

Hai,

Ik heb sinds 1,5 jaar een trekpaard van 13 jaar. Ze is vroeger wel eens voor de kar geweest. Nu begint het bij mij te kriebelen om haar ook voor de kar te zetten. Het probleem is: ik ben op dat gebied echt zo onervaren. Bij mijn vriend thuis hebben ze laatst alle rijtuigen (voor de haflingers) op geruimt omdat ze ermee gestopt zijn. En er is eigenlijk niemand om me te helpen op dit gebied. Dat weerhoud mij er wel van...

Voor mezelf zou ik graag een soort strijdwagentje willen hebben met simpel tuig. En als dit voor een leuk prijsje kan dan wil ik ook nog wel iemand erbij zoeken die me dan gaat helpen of evt. les gaan nemen.

Nu heb ik een leuk karretje gezien op internet voor een trekpaard. Ik weet niet hoe de prijzen liggen, maar ik vond de vraagprijs nogal hoog ervoor.

Mijn vraag is: wat zijn normale prijzen voor nieuw en tweedehands wagens en tuig?

Als iemand nog tips heeft hoe ik mijn paard er weer op kan voorbereiden hoor ik het graag!
Is het verstandig om als beginner een tweewieler of een vierwieler te nemen? Wat vinden jullie???

Alvast bedankt,

Christa

Sjonniej

Re: Menwagen voor Trekpaard, wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 10:33

Allereerst, zoek goede hulp! Hoe lief je paard er ook uit ziet, als hij gaat lopen blijft er niets meer heel. Dus dat moet je proberen te voorkomen. Zorg dus voor goede begeleiding en doe zelf van tevoren een mencursus. Mennen is minder simpel dan het lijkt.

Verder adviseer ik je om wat langer door te sparen en goed degelijk materiaal aan te schaffen.
En ja, mennen is een enorm dure sport, dus denk er goed over na.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 10:34

ok, daar heb je wel gelijk in.

Kan je ook ergens een mencursus doen zonder eigen paard?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 10:40

Ja hoor!
Bij de meeste cursussen deel je namelijk een aanspanning met verschillende mensen. Of stelt een manegebedrijf paarden beschikbaar.
www.ruiterbewijs.nl kan je hier meer over vinden.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 10:55

Iemand enig idee wat de gemiddelde kosten zijn voor een cursus?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 12:12

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 12:17

thanks, dus op ruim € 300 moet ik rekenen?
Soms staan er wel eens advertenties op zeelandnet.nl over mencursussen...bedenk ik me opeens.
Op het moment staat er niks op, maar ik zal het in de gaten houden. Het zal vast weer gaan starten. Dan heb ik kans dat ik in de buurt terecht kan!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 19:01

Ga er in principe vanuit dat je paard groen is. Ook al zou hij aangespannen ervaring hebben, je weet niet hoe dat gegaan is en of hij ook slechte ervaringen heeft gehad. Ik zou hem door een prof laten beleren/aanspannen.

Voor een trekpaard heb je gewoon een goed tuig en dito wagen nodig. Goed sterk leer en een stel flinke remmen. Daar betaal je nu eenmaal voor.
Voor een tuig moet je al zo 800 tot 1000 euro rekenen (minimaal) en een wagen komt al snel bij de 2000 euro (tweedehands)

En een strijdwagen? Misschien moet je je nog even wat meer verdiepen in de mensport of wil je als Ben Hur door het leven?
Ik zou wel een vierwieler nemen.

Voorbereiding: dubbele longe werk en de rest uit handen geven

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 20:27

ik baal dr zo van dat mn schoonmama dr maratonwagen heeft verkocht..die was echt nog als nieuw!

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 13:11

izzy,ik zie dat je op yerseke woont,ik woon in Lewedorp,ik les bij christiaan Provoost,die komt bij je aan huis ,en is erg vakkundig!
ik wil proberen in het vorjaar nog een groep van 10 mensen bij elkaar te krijgen,om bij ons op stal een mencursus te organiseren.
bij ons op stal staat ook een trekpaard,die hij heeft beleerd,die loopt nu voor een gave marathonwagen. Tong uitsteken

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-07 19:41

als je het tegen die tijd aan me wilt vertellen....graag! Ik weet nog iemand die ook graag wil.

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 16:18

zal het proberen te onthouden. Bloos