[AR] menwagentje is af! en shet loopt er voor!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ifever

menwagentje is af! en shet loopt er voor!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 22:17

daar is ie dan het wagentje helemaal af! Haha!
Rakker heeft er nu 2 x voor gelopen en ging helemaal super!

Wat vinden jullie van de combinatie?
kloppen de verhoudingen?
of vinden jullie dat de pony dichter op de wagen moet staan?
of?

http://img406.imageshack.us/img406/5282 ... ageip2.jpg

http://img442.imageshack.us/img442/2443 ... dewss8.jpg
1ste keer er voor!(op deze foto zit het tuig nog niet helemaal goed, en waren de bomen nog niet kloppend. is nu veranderd)

http://img168.imageshack.us/img168/6528 ... agena1.jpg
2 de keer ervoor!

ben benieuwd wat jullie ervan vinden!

comentaar graag (maar houd er wel rekening mee dat ik gewoon recreatie mennen met hem doe)

JoyCiej007

Re: menwagentje is af! en shet loopt er voor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 22:23

Ik vind het van de foto af altijd een beetje lastig om precies te oordelen; vaak is het toch makkelijker als je er echt 'om heen kan lopen' en kan kijken of alles klopt. De kar lijkt me vrij veilig en solide, wat voor bandjes heb je er onder gezet?

En verder; ik zou je pony zéker niet dichter op de wagen zetten, dan wordt het wel érg dichtbij. Eigenlijk ben ik van mening dat ze op die 3e foto er nog best wel dicht op staat (kan ook door het perspectief van de foto zijn)... Misschien kun je haar zelfs een gaatje langer van je af zetten, maar omdat dit maar een paar centimeter verschil maakt, kun je dit het beste 'in het echt beoordelen'. Maar; ik zou de pony dus er niet nog dichter bij zetten.

voor vergelijkingsmateriaal hoever een pony voor de wagen in te spannen, kun je ook eens op mijn profiel kijken. Volgens mij heb ik een prima afstand, niet te ver weg, niet te dichtbij. Precies goed dus Lachen

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 22:34

klopt, is altijd moeilijk om het van een foto te zien. tussen de pony en de zweng zit ruim 50 cm, dit moet denk ik goed zijn! de banden zijn van die skelter/kruiwagenbanden.. *gaat nu even in jou profiel spieken Knipoog *

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 01:26

Hij staat er ver genoeg voor hoor, ik had m misschien nog wel iets korte gezet (op de 2e foto gezien).
Allen de haken voor de achterbroek zouden aan de onderkant van het lamoen moeten zitten. De broekriemen sla je dan om het lamoen heen en niet aan het haakje.
De lichtogen had ik een gaatje lager gemaakt.
En de bandjes moet je zorgen dat ze wel hard zijn want zulke wieltjes trekken toch al minder licht dan gewone wielen.
Verder kun je wel karren denk ik.
Veel plezier!

_Evanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 01:32

JoyCiej007 schreef:
Ik vind het van de foto af altijd een beetje lastig om precies te oordelen; vaak is het toch makkelijker als je er echt 'om heen kan lopen' en kan kijken of alles klopt. De kar lijkt me vrij veilig en solide, wat voor bandjes heb je er onder gezet?

En verder; ik zou je pony zéker niet dichter op de wagen zetten, dan wordt het wel érg dichtbij. Eigenlijk ben ik van mening dat ze op die 3e foto er nog best wel dicht op staat (kan ook door het perspectief van de foto zijn)... Misschien kun je haar zelfs een gaatje langer van je af zetten, maar omdat dit maar een paar centimeter verschil maakt, kun je dit het beste 'in het echt beoordelen'. Maar; ik zou de pony dus er niet nog dichter bij zetten.

voor vergelijkingsmateriaal hoever een pony voor de wagen in te spannen, kun je ook eens op mijn profiel kijken. Volgens mij heb ik een prima afstand, niet te ver weg, niet te dichtbij. Precies goed dus Lachen

Als je naar de 2e foto kijkt zie je dat de pony er niet te kort op staat, lijkt mij Lachen
Karretje is leuk gebouwd..

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 09:44

@ blackdevils zit het lekkerder/makkelijker voor de pony als ik de lichtogen eentje lager doe?
de banden zijn gister na het ritje gelijk beter gevult wat we hadden al door dat daar te weinig in zat. en *oeps* de broekriemen moeten om de boom heen ja.

ik heb nog een vraagje, misschien weten jullie hier een oplossing voor, ik vind dat er aan het tuigje(minishettuig) toch vrij grote gespen op zitten maakt niet zoveel uit maar bij de singel van het schoftje en de singel van de lichtogen zitten die gespen als je niet oplet tegen zijn benen aan tijdens het lopen. weet iemand hier een oplossing voor?

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 10:17

Ik vind het resultaat zeker niet verkeerd! Ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel het jou gekost heeft.. meestal kom je namelijk duurder uit met zelfbouw dan dat je het koopt. Over het verhaal van de gespen: hoe dicht heb jij de schoft dan achter het been van de pony? Er hoort een handbreedte tussen te zitten, en het lijkt mij dan niet dat dat dan nog tegen de benen aan kan tikken..

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 10:34

@ paula uhm de kar heeft alleen tijd gekost. + de veiligheidshaken aan de zweng de 4 bandjes en de pijpen voor de bomen hebben geld gekost de rest bij elkaar verzameld. alles is zelf gemaakt/gebogen enzovoorts. ik denk dat ik aan die spullen max 150 euro kwijt ben denk zelfs dat ik de 100 niet haal.

over het schoftje, deze ligt op de goede plek(bij het optuigen in iedergeval) maar hij heeft nog een beetje een buikje, dus misschien is dat de reden dat ie tegen de benen aan komt doordat ie waarschijnlijk dan iets naar voren schuift.

mensen die hier ook last van hebben ? en hoe opgelost? waarschijnlijk is het dus tijdelijk......(hoop ik)

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 11:12

Oh dat valt reuze mee! Ik zie idd, dat dat naar voren schuiven door die buik komt, weet geen andere oplossing dan het er simpelweg af trainen..

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 11:26

haha ja daar zijn we hard naar op weg, maar dit is 7 jaar lang buik wat er aan zit Tong uitsteken (7 jaar alleen maar op de wei gestaan en een paar jaar er van als dekhengstje.)haha maar gaat wel goed komen.het is al erg verminderd! Vork ik denk dat ik er maar iets van bescherming om heen doet tijdelijk.

als iemand nog een andere oplossing weet hoor ik dat graag!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 12:17

ifever schreef:
klopt, is altijd moeilijk om het van een foto te zien. tussen de pony en de zweng zit ruim 50 cm, dit moet denk ik goed zijn! de banden zijn van die skelter/kruiwagenbanden.. *gaat nu even in jou profiel spieken Knipoog *

Oooh dan, kijk, dat vind ik nogal vrij lastig, ik had de ruimte hiertussen namelijk véel kleiner geschat Knipoog

Misschien zijn hier al eens vragen van boktmensen over geweest, maar ik dacht dat skelter/kruiwagenbanden niet echt geschikt zijn voor het gewicht, de kracht en de snelheid waar een karretje mee te maken heeft?

Verder is het volgens mij echt een uniek wagentje, en ziet er zo vanaf de foto best veilig uit Lachen

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 13:06

klopt heb meerder reacties over de banden gehoord. verlopig hou ik dit er onder omdat nu alleen nog maar voor de 'lol' rijd dus beetje ritjes door het dorp zegmaar. als we willen kunnen we met wat aanpassingen er andere wieltjes onder zetten.

de wagen zelf is heel stabiel waar je ook gaat zitten/staan/hangen hij blijft op vier wielen staan. je kan bijvoorbeeld zonder iemand voorop op de achterste opstap staan zonder dat de wagen gaat 'steigeren' . voor de rest hebben we zoveel mogelijk aan de veiligheid proberen te doen. veiligheidshaken aan de zweng. veiligheidslichtogen aan het tuig enz. naar mijn idee is de wagen veilig. en zeker voor wat ik er mee doe!

en klopt op de foto lijkt dat tussen stuk ook veel kleiner dan dat het is.

en uniek is ie tot nu toe zeker weten want alles er aan is zelf gemaakt!!!!

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 13:10

Ik vind hem echt heel erg mooi geworden, het ziet er vrij proffesioneel uit zelfs.
Het is altijd makkelijker beoordelen of alles goed zit IRL, zoals al gezegd is, dus daar kan ik geen uitspraken over doen.
Succes met het buikje eraf trainen, maar met zo'n mooie wagen moet dat vast met veel plezier gaan Knipoog

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 13:10

Naar aanleiding van het beroemde en vooral beruchte driewielertopic: Dit is een goed voorbeeld hoe een voordelig zelbouwwagentje er ook uit kan zien! Heel veel plezier ermee!

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 13:16

@ sica dankjewel! dat buikje er aftrainen gaat goed komen! maar moet rustig aan doen omdat hij al 7 jaar weinig tot niks gedaan heeft. zijn hoeven moeten ook langzaam wennen aan meer op harde grond lopen enz.

@ albertine_n dankjewel voor het compliment! ik heb het topic wel een stukje gelezen waar je het nu over hebt, heb alleen niet de foto's gezien (verwijderd) maar na het lezen kan ik er wel ongeveer uithalen hoe het er uitzag.

Voor de mensen die het wagentje irl willen zien! hij staat in moordrecht (zuid holland ) bij gouda! je bent welkom!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 13:49

Albertine_N schreef:
Naar aanleiding van het beroemde en vooral beruchte driewielertopic: Dit is een goed voorbeeld hoe een voordelig zelbouwwagentje er ook uit kan zien! Heel veel plezier ermee!

Inderdaad; daar ben ik het 100% mee eens Lachen

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 16:35

Ik sluit me aan bij BlackDevils wat betreft het lamoen en de positie van de broekhaken.
Als de broek voldoende strak is bevestigd zal bij het afremmen je kar ook niet zo ver naar voren schieten in de lichtogen en blijft de positie van de gesp van de oversingel ook beter. Evt kan je er een bont singelhoes over doen maar die moet je wel goed op maat kunnen maken.
Wat ik me wel afvraag: hoe zit het bankje? Ik heb het gevoel dat de rugleuning wel heel recht staat en weinig steun bied aan je rug. Nu misschien nog niet veel last van maar straks op langere ritten misschien wel.
Daarnaast: wat doet het materiaal van het bankje bij een ongeluk? Ik heb het gevoel dat als dat breekt dat er van die scherpe stukken ontstaan.

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 16:47

de broek zit goed(behalve dan dat ie om de boom moet) maar hij kan goed remmen en dan schieten niet gelijk de bomen helemaal naar voren door de lichtogen.( als ik de broekriemen om de boom heen doe dan kunnen die haken toch wel gewoon aan de bovenkant blijven zitten? naar mijn idee hetzelfde als dat ze er onder zitten? of zit ik nu verkeerd?)

ik denk nu zelf (heb er even mijn gedachten over laten gaan) dat de singel naar voren schuift door dat ie nog een aardig buikje heeft... maar ik ga het nog even uitvogelen hoe het het beste zit en anders maak ik zelf een bontje op maat. als ik er niet uit kom laat ik in iedergeval de verkoper van het tuig langs komen (van rijs zevenhuizen)

over het bankje het ziet er uit of het niet lekker uit ziet maar in tegendeel het zit beter dan je denkt. of het te weinig steun bied aan mijn rug op langere ritten moet ik nog uit vinden ( als dit een probleem gaat worden verzinnen we hier ook weer een oplossing voor!)

ik weet even niet wat voor materiaal het is (volgens mij pvc plaat... ofzo iets zal het vanavond is aan me vader vragen) wat het zou doen bij een ongeluk? ik weet het niet het is vrij buigzaam en aan de achterzijde wordt het ondersteund.. maar of het kan breken en dan scherpen stukken ontstaan zou ik nu niet weten...

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 17:38

Ik had het formaat van de wagen compleet verkeerd ingeschat. Had hem veel groter gedacht.
Het ziet er in ieder geval zeer professioneel uit en past perfect achter de pony. Een uniek wagentje, veel plezier er mee!

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 17:45

@ albert dankjewel voor de reactie.. wij hadden eerst ook het idee dat ie veel groter was... maar uiteindelijk als de pony er voor staat valt het mee.. nou is de pony ook maar inimini... ik vind zelf de combinatie goed, de wagen had alleen niet groter moeten zijn. de zithoogte van de bok is 80 cm dit is ook de stokmaat van de pony en dat leek ons een mooie maat!

en zal er zeker veel plezier mee beleven Haha!

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 19:58

Leuk resultaat.

Moet bij de 3e foto wel lachen om die mevrouw die zo angstvallig haar hondje omhoog houdt!

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 10:25

haha, het vasthouden is meer om het hondje te *temmen* Tong uitsteken