Ook moeite met longeren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lil_kim

Ook moeite met longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 21:39

Vandaag begon ik weer te longeren en na ongeveer 10 minuutjes wou ik ook de andere kant op(met de klok mee), maar daar dacht meneer weer heel anders over Rolleyes . Ik snap dat hij moeite heeft met die kant maar hij moet het toch leren, anders word hij stijf. Hebben jullie daar ook moeite mee? En hoe los je het op? Want nu heb ik het iemand anders laten doen omdat hij bij mij gewoonweg wegschoot en steeds naar me toe kwam gesjeest. Ook wil hij dus niet galloperen aan de longeerlijn terwijl hij het dus echt wel kan. In plaats van te galloperen gaat hij steeds harddraven Clown . Hoe kan ik dit oplossen?

WendyBZ

Re: Ook moeite met longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 22:09

Proberen vanuit stap aan te springen. vanuit drafis het toch moeilijker omdat harder draven de voorkeur heeft. Probeer anders eens te beginnen op de moeilijke kant, heb je dat al eens geprobeert? Of wat vaker omwisselen.

lil_kim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 22:26

Nee ik begin altijd met de makkelijke kant, zal overmorgen eens proberen met de moeilijke kant te beginnen en eens vanuit stap proberen in galop aan te springen.
Als ik hem op de moeilijke kant wil krijgen zet ik hem eerst goed en echt binnen een paar seconden staat hij weer met zijn hoofd naar mij. En als je dan iets naar zijn achterhand wil gaan om aan te drijven gaat hij heel snel draaien en beetje dreigen hoofd de lucht in achteruit lopen. Maar als hij dan eenmaal loopt gaat het uitstekend dan loopt hij hartstikke mooi en harddraven met zijn staartje de lucht in en lopen briesen.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 13:59

Ja begin met de moeilijke kant en eventueel met dubbele lijnen.
Werkt goed.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 15:27

mijn draver heeft soms ook moete rechtsom met longeren, dan valt hij naar binnen en gaat soms bokken,

ik probeer altijd te longeren in een afgezet stuk zodat hij al niet zo snel omdraaid en probeer in het begin altijd wat achter hem te lopen zodat ik een drijvende hulp ben,heb de longeerzweep ook altijd heel duidelijk achter zijn derierre zodat iedere poging tot draaien of protest gelijk in voorwaartse actie omgezet kan worden,
meestal heeft hij dan snel in de gaten dan omdraaien geen nut meer heeft en het word dan ook steeds minder,

ik hoop dat je hier iets mee kan,

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 15:35

Als je eerst de moeilijke kant doet gaat het beter, Als je paard het goed doet, stop je. En beloon je je paard door hem/haar te longeren langs de gemakkelijke kant.

Als je paard naar je toeloopt kan je proberen in een driehoek te longeren. (dus mee gaan.) Zelf vind ik dat niet de ideale oplossing. Maar mij is het vroeger wel eens aangeleerd, en met paarden die telkens naar je toe lopen werkt het wel.

Je zou kunnen proberen om tijdens het rijden je stemhulpen te gebruiken (stap draf galop) Bij mij hielp dat erg goed, Nu luistert de mijne perfect op Stappen,Drrraf en Gaalop. Dus stemhulpen gebruiken.

Daarnaast kan je die stemhulpen verduidelijken met een Tik van de zweep op de grond, of zwaaien met de zweep. Gaat je paard nogaltijd niet in Galop? Eventueel kun je het verduidelijken met een stukje zand naar z'n/haar kont te smijten. Let wel op dat je dit niet te veel doet,

als je op strand gaat rijden en er smijt iemand al lachend zand naar je paard, en je paard gaat er vandoor.. Dus doe dit zo minimaal! In het begin (vind ik toch) is het een goed middel om je paard je hulp te laten begrijpen.

Veel succes!

lil_kim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 18:25

Bedank voor de tips allemaal Knipoog . Ik heb sinds gister contact met de oude eigenaar van Dancer(ze heeft hem 10 jaar gehad) dus weet nu ook een beetje waarom het longeren niet zo wil lukken.
Hij is dus bang van de zweep en vooral als ik hem dan vanachter wil aandrijven, dus ga ik dit maar niet meer doen. Maar dan een beetje grondwerk doen als ik niet kan rijden Knipoog .

Nargorny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 21:41

Ik had dit probleem ook met Nargorny.
Op de rechterhand ging hij met moeite weg, draaide ze met hoofd naar mij, brak uit, ging steigeren, ...
Ik ben gewoon blijven volhouden en me er verder niet echt op fixeren. Gewoon elke keer terug zetten en doorgaan.
Een paar keer begonnen op de rechterhand.
En nu loopt hij lekker op beide handen mooi rond.
Galopperen doe ik (nog) niet, ik vind het niet nodig.
Succes!
(Grondwerk kan helpen om de hulpen te minimaliseren, makkelijker te kunnen sturen, ...)

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 13:12

Sjors heeft dit ook heel erg. Wat bij ons helpt is vooral vóór hem blijven. Dus niet stil blijven staan maar een beetje meelopen Lachen .

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 21:39

risky schreef:
mijn draver heeft soms ook moete rechtsom met longeren, dan valt hij naar binnen en gaat soms bokken,

ik probeer altijd te longeren in een afgezet stuk zodat hij al niet zo snel omdraaid en probeer in het begin altijd wat achter hem te lopen zodat ik een drijvende hulp ben,heb de longeerzweep ook altijd heel duidelijk achter zijn derierre zodat iedere poging tot draaien of protest gelijk in voorwaartse actie omgezet kan worden,
meestal heeft hij dan snel in de gaten dan omdraaien geen nut meer heeft en het word dan ook steeds minder,

ik hoop dat je hier iets mee kan,

ik denk als dit in alle rust gebeurd dat dit de beste oplossing is en ik denk dat dubbele lijnen nu nog te veel paniek veroorzaakt , veel geduld en liefde dan kom je er wel groeten fuego

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 18:48

Met mijn vorige verzorgpaard ging de ene kant ook bijna totaal niet.
Heb zelfs een keer op Duindigt gehad dat ik Lewis Transs R aan het longeren was en dat ik um wou keren. Toen gaftie me een rotschop op me knie. Viel zowat flauw van de pijn. Ben direct gestopt en heb van schrik 2x Florida staan poetsen haha