NH met mijn veulen, méér dan genieten!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

NH met mijn veulen, méér dan genieten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 21:01

na aanleiding van mijn vorige topic, hier even een update. Snatje gaat echt super! hij wordt gecastreerd op zeer korte termijn, want toen hij vandaag rolde meende ik toch iets te zien wat ik nog niet heb kunnen voelen... beter voor hem, kan hij lekker bij zijn vriendinnetje blijven zonder dat ik straks een hele kudde heb lopen.
goed, leuk, zo'n vriendinnetje, maar meneertje moet ook alleen leren zijn. ik ben fel tegenstander van een paard alleen houden, maar overdreven klitteband-met-elastiek gedrag is ook niet goed. vandaag was hij voor de derde keer alleen in de paddock, de eerste keer was hij daarbij paniekerig, maar deze keer ging het een stuk beter. Snatje ziet mij nu meer als een Flicka-vervanger, en ipv hinnikend naar Flicka te zoeken trekt hij steeds naar mij toe.
lekker ge'friendly-gamed', en ook de porcupine game gaat erg goed. ik gebruik er simpele stemcommando's bij, zoals 'schik' voor als hij met de voor- of achterhand een stapje opzij moet (gebruik ik voor alle paarden, bijv. met poetsen erg makkelijk), met daarbij een handcommando (zonder, of met líchte aanraking van schouder of achterhand), 'back' voor achteruit (evt met handje voor de borst), 'go' om afstand te laten nemen... het zit er allemaal al aardig netjes in (beginselen van game nummer drie, 'Driving Game' willen ook heel best). de friendly game vindt hij heerlijk, gaat er lekker voor staan en we zijn nu zover dat ik rustig tegen hem aan kan leunen, of de game zittend op de grond kan doen, alles is goed en gaat in het volste vertrouwen.

na tien minuutjes alleen in de paddock zijn we nog lekker het bos ingeweest, ook 'alleen'. ik kan merken dat Snatje steeds meer op mij wil vertrouwen, hij zoekt contact en volgt overal keurig. tijdens het wandelen laat ik hem achter of voor me lopen, ik kan hem aan de lijn voor me uit sturen en voorop laten lopen, en daarin ook met de lijn licht bijsturen, als hij het verkeerde bospaadje wil nemen bijvoorbeeld... na een kwartiertje grazen weer terug, door het bos en over de weg.

het is heerlijk 'werken' met hem (het is immers nog maar een veulentje), voor hem zijn het maar spelletjes maar ik zie zó duidelijk steeds vooruitgang. en allemaal zo natuurlijk, alsof het joch precies weet wat hij moet, zonder enige uitleg. het sturen aan de lijn zonder druk, deed hij vanzelf. ook het voor me uit sturen (waarbij ik dan iets zeg van: 'laat maar zien waar we heen moeten, ga jij maar eerst' meer voor mezelf dan voor hem, maar goed... geeft zo'n lekker contact-gevoel) is iets wat hij gewoon kan, ik heb nooit íéts hoeven oefenen daarin. volgen aan de lijn is nooit een probleem geweest, al doet hij het steeds netter, en leert daarin op mij te letten. versnellen, afremmen, halthouden, alles zo goed als perfect.

we zijn onderweg ook twee poortjes tegengekomen, van die dingen om fietsers tegen te houden. de eerste ging ik voorop, en bij de tweede heb ik Snatje voor me uit gestuurd, erdoorheen. vandaag leek het net of hij me echt begrijpt, zonder dat ik duidelijk iets hoef aan te geven. ik praat veel, en let op mijn lichaamstaal, en dat is kennelijk al zó duidelijk dat hij het begrijpt.

al met al, een heerlijke paardenmiddag weer voor mij! en Snatje vond het ook leuk geloof ik, toen hij weer in de paddock was hinnikte hij elke keer dat hij me zag een stuk enthousiaster dan normaal. ook toen ik langsfietste, hij rende het hele stuk langs het hek mee...

(het is niet zo dat ik dergelijke dingen veel oefen met Snatje. dit was de eerste keer, buiten de basis van normaal lopen aan het touw en voetjes geven. de friendly game doen we al wel langer echt oefenen, en de porcupine game ook, maar vandaag merkte ik ineens dat hij al op weg is naar de Driving Game. dit is de derde keer dat hij in zijn eentje mee gaat wandelen, en de eerste keer dat dit langer is dan een half uur.)

Ronnie25

Re: NH met mijn veulen, méér dan genieten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 15:53

Nou zo te horen gaat het de goede kant op!

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 18:18

Wat tof zeg, hoe heb je dat voor elkaar gekregen en hoe oud is je veulen?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-07 19:29

Alinee schreef:
Wat tof zeg, hoe heb je dat voor elkaar gekregen en hoe oud is je veulen?

hij is nu 10,5 maand. ik heb niks gedaan, niet geoefend of wat dan ook. af en toe wandelen we eens, maar hij heeft veel begrip. pakt alles zó op, en het meeste doet hij uit zichzelf. sturen met de lijn als ik erachter loop (bijv. lijn links langs zijn lijf, en we moeten naar rechts, dan trekt het touw naar links als je zou trekken, maar doordat de lijn tegen zijn hals ligt komt hij naar rechts. doet hij ook vanzelf, kennelijk snapt hij de bedoeling gewoon. hij heeft ook nog nooit aan het touw getrokken oid...), gaat vanzelf.
onze band wordt steeds beter, toen ik Snatje kreeg was hij nog wat schuw. nu is het heel vertrouwelijk, en gaat graag mee op pad, en is helemaal niet angstig meer. ook gisteren, hij moest gecastreerd worden... hij onderging de spuit enzo allemaal hartstikke braaf. vertrouwen is het denk ik, maar ik denk ook dat hij een jong is met veel begrip, hij leert zichzelf meer dan dat ik hem wat leer. verder kijkt hij ook veel af van Flicka, en een betere leermeester had hij niet kunnen hebben!