beloning.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

moonprayer

beloning.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 13:14

mijn paard wil altijd pas iets doen
aan grondwerk als hij weet dat ik iets in mijn zak heb,
of als ik het hem heb laten ruiken.

dit getuigd niet bepaald van vertrouwen Vork Cool

maar komt dit veel voor, is dit erg?
of maakt dat niet zo uit.. en is het wle logisch.

ook wou ik bezig met liggen, vanuit rollen..
maar ik heb ook gelezen dat je geen vd-trainingen mag doen in de wei of paddock, dat is "vrij"
maar in de bak rolt hij niet, alleen thuis in ziin zand stukje, of weilandje.
niet doen dus? of maak het niet zo veel uit

Hosante

Re: beloning.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 10:56

Ik ben benieuwd wat de oplossing hiervoor is, ik denk trouwens dat het niet zo erg is als hij pas wat doet als hij weet dat je wat bij je hebt.
Je kunt het voeren wel afbouwen denk ik, in het begin geef je het altijd als het goed gaat en later geef je af en toe een snoepje en geef je de andere keren een andere beloning met je stem of zo.

Squit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 11:03

denk juist niet dat het goed is om steeds snoep te geven..
hij doet nu al "niks" meer zonder snoepjes..
denk dat je hem pas moet belonen als je klaar bent en hij zijn best gedaan heeft..
als hij zijn best doet beloon je hem met je stem..
en als je klaar ben kun je hem volproppen wat je wil maar wel pas als hij klaar is..
wat denk dat als je zo doorgaat en je heb geen snoepjes meer dan heb je een probleem doet hij echt 0,0

snoep moet wel een beloning blijven en niet een middel om hem aan het werk te krijgen

denk ik Bloos

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 11:03

Er is een verschil tussen beloven en belonen. Bij beloven laat je van tevoren zien wat er te verdienen valt. Als je daar mee begint, gaat je paard alleen maar iets doen als je van tevoren steeds laat zien wat er te verdienen valt.
Belonen is iets geven zonder dat je paard kon voorspellen dat hij iets ging krijgen. En dat is dus de juiste manier.

De grootste fout is eerst niks beloven, je paard doet niet wat je vraagt, en dan ga je toch maar een snoepje laten zien om hem over te halen. De volgende keer dat je niks belooft zal hij weer wachten tot je eerst een snoepje boven haalt!

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 23:34

hihi ja snuffelhues je hebt echt volkomen gelijk.

ik beloof hem eerst..
ik krijg ook wel dingetjes voor elkaar zondar dat ik hem eerst beloof, maar dan moet ik hem ECHt overhalen.

en als hij dan een beloning krijgt, doormiddel van mijn stem en een aai lijkt hij wel verontwaardigd.. De diva

Paaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 17:44

je moet je paard niet te veel verwennen anders luisterd hij strax niet meer behalve alleen als je een snoepje geef en het kan ook slech zijn voor het paard dus pas OP!!!

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 20:05

Met teveel snoep krijg je een bedelend of bijtend paard. Een stembeloning of kriebel door z'n manen doet het net zo goed.
Zelf doe ik VD gewoon in de wei.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 22:24

Dniesjj117 schreef:
Met teveel snoep krijg je een bedelend of bijtend paard. Een stembeloning of kriebel door z'n manen doet het net zo goed.
Zelf doe ik VD gewoon in de wei.

Niet voor alle paarden werkt een kriebel op stembeloning net zo goed, sterker nog, ik denk dat het voor weinig paarden op de langere termijn goed werkt. Ik moet het eerste paard nog zien wat zonder dwang voor een kriebel en een lief woord gaat liggen... Met snoep hoef je geen vervelend paard te krijgen, mits jij als eigenaar heel consequent bent en je paard netjes opgevoed is. En daar gaat het vaak mis.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 00:40

ik probeer altijd wel erg consequent te zijn, ik moe tdaarbij zelfs mijn vriend, vader en moeder opvoeden (neehe, laat hem niet schuren!! nee, streng zijn nu ^^)

en het probleem met belonen is:
hij is geen snoepkont. een worteltje zal die nie tafslaan hoor, mits het gratis word aangeboden..

anders kan hij ook denken, pff bekijk het maar.

als hij zijn voer krijgt, biks en hooi (hij heeft een inloop stal)

neemt hij een hapje van dit, een knabbeltje van dat gaat even naar buiten, gaat weer naar binnen, en neemt weer een hapje

og een slokje erbij.. t lijkt wel zon bourgondiër

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 00:56

Dan moet je het dus vooral heel leuk voor hem maken en de opdrachten zo simpel mogelijk. Ik heb ooit een moddervette arabier getraind, het dier kreeg echt zoveel eten als hij maar op kon en had dus echt geen honger meer. Hoefde ook nooit iets te doen, niet rijden, niet longeren, niets. Het heeft me 2 maanden gekost, maar uiteindelijk snapte hij dat het leuk kan zijn om iets met en voor de mens te doen. Uiteindelijk kende hij voetjes geven, schudden, kusjes geven en het compliment. Toen hij eenmaal wilde leren ging het ook super snel. Dus ook een niet voergevoelig paard is iets te leren. Maar je moet er idd wel heel geduldig bij blijven en opdrachten zo klein en makkelijk mogelijk maken. En soms ook best eens wat eisen, vrijheidsdressuur is wel vrij, niet vrijblijvend.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 22:59

die laatste zin is een mooie.

hij heeft er wel lol in hoo, dat scheelt..
maar ik leer hem vooral dingen aan doordat hij het uitzichzelf doet, en ik er als de kippen bij ben om te zeggen dat ik dat van hem wil.

dat snapt hij wel erg snel.

en zodra hij het heeft gesnapt, gaat hij het toch wel op de vrijblijvende toer doen.. ag ik heb nu niet zo'n baas..
maar goed, aan de andere kant ben ik ook niet heel consequent en serieus bezig met vrijheids dressuur, dat is nog allemaal in een begin stadium.. het komt vast allemaal goed

sambunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 22:52

hallo mijn haffy is precies hetzelfde ik gebruik biksjes en dan 2 volle handen en daar doe ik anderhalf uur mee voor het op is ..!! en hij doet alles ook als ik er op kunstjes doet dan geef ik hem een biksje anders word ie boos en gaat hij bokken.. om mij eraf te gooien zodat de biksjes los in de bak liggewn (denk ik ) gelukkig er nooit afgevallen Clown want dan word ik wel boos op hem ... Boos!
Gr.Sambunny