natural horsemanship wat is dat nou precies?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sylvie

natural horsemanship wat is dat nou precies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-07 22:16

Bij mij op stal zijn er 2 mensen die aan nh doen.
Maar ik kan er gewoon helemaal niks van snappen waar hun nou precies mee bezig zijn.

dit is hoe ik het zie.

Bij mijn op stal is er een vrouw die al zoon 3 jaar met nh bezig is.
Ze heeft veel cursussen gevolgd en is op kamp geweest om dit te leren.
Maar het enige wat ik zie is een paard dat achterste voren een hek uit moet lopen een paard dat van de eigenaar zelf mag weten waar hij loopt in de bak.(als hij zij er op zit)
Als het paard geen zin heeft om de wei uit te komen dan toch niet!! hij heeft geen zin
Als het paard naar acteren moet lopen word er raar gezwiept met een touw en als hij voor uit moet staan mensen met hun handje op het dier te lokken.
En dan hebben ze een rare stok met een touwtje waar van ze zeggen ik gebruik dit als verleng stuk van mijn hand. Ik sla en aai hier mee ( zelfde als een zweep lijkt mij)
Misschien doet deze vrouw iets verkeerd hoor maar ik snap zo i zo het hele doel er niet van.
Ik zie gewoon dat jullie meer met lichaam taal doen of daar voor werpen voor gebruiken.
Maar ik vind er veder niks natuurlijks aan ik zie het gewoon als een andere manier van met paarden omgaan.
Maar om nou te zeggen dat jullie als een paard denken nee sorry daar kan ik me niet in verplaatsen want paarden gaan ook niet op deze manier met mekaar om.

Ik wil niemand veder aanvallen of zeggen dat ik het stom vind want van mij mag iedereen met zijn paard doen en omgaan hoe hij zij wilt.
Zo lang het geen mishandeling of verwaarlozing is.
maar ik snap het gewoon niet.

Dus kan iemand mij vertellen wat jullie doel is ?
Waarom kiezen julie voor deze manier ?
En welke verschillen zijn er tussen jullie en mij?

Antheman

Re: natural horsemanship wat is dat nou precies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 23:29

Als je nu eens aan de eigenaren van de paarden vraagt bij jouw op stal, lijkt je dat niet handig? Die weten waar ze mee bezig zijn en kunnen het je waarschijnlijk prima uitleggen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 12:04

NH is een andere benadering van het paard, het is het je bewust maken van jouw invloed op het paard, door je manier van omgang, je lichaamspositie en je acties op dat paard. Het kan best dat je delen daarvan al onbewust toepast, heel veel mensen die al langer in de paarden bezig zijn doen dat....dat heet dan de Jan Boerenfluitjes manier. Maar hoeveel mensen zijn al hun hele leven lang met paarden bezig? Hoeveel mensen hebben er niet pas op latere leeftijd de middelen en het geld om zich met paarden bezig te houden? En hoeveel mensen kopen er een paard en weten niet waar ze aan beginnen? Hangen er voor iedere kilo voer die ze een paard geven een extra hulpteugel aan, komen met zwaardere bitten en moeten steeds meer kracht aanwenden om het paard toch maar bij zich te houden?

NH is geen manier van trainen van het paard, NH is een manier van trainen van de mens. NH is niet per definitie soft, de interpretatie van degene die het uitvoert kan dat wel zo doen overkomen. Ook met NH heeft een paard een aanwijzing uit te voeren, met NH moet je ook doorgaan met het geven van een aanwijzing totdat je reactie krijgt. Ook met goed toegepaste NH moet je paard die wei uit als je dat wilt.

De tools die je bij NH in handen krijgt, zoals touwhalster, leadrope en idd de stick, zijn hulpmiddelen bij het overbrengen van de signalen in het begin van je werk met het paard samen. Uiteindelijk wil je er naar toe om het allemaal zonder te kunnen doen. Met behulp van het halster, de rope en de stick laat je het paard wijken voor druk, ook als je er met je gewone arm niet meer bij kunt.

Het touwhalster is gemaakt van vrij dun touw, de leadrope heeft een verzwaard uiteinde bij de clip die meteen stil blijft hangen als jij stopt met het bedienden van dat touw, en de stick is van dik fiberglas material dat niet buigt (in tegenstelling tot een zweep) als je er desnoods je hele gewicht op zet.

En wat je daar uiteindelijk mee kunt bereiken als je echt heel goed bent, is dit: bekijk het filmpje op de derde link van dit topic, voor mij de perfecte harmonie tussen ruiter en paard.

viewtopic.php?f=21&t=524275&start=0&st=0&sk=t&sd=a

Dit filmpje betekend niet dat iedere NH-er zover moet gaan. Maar NH is zeer zeker te combineren met dressuur of springen, of western.

En kijk voor wat artikelen over NH (helaas in het Engels, maar die ga ik echt niet allemaal vertalen) op volgende links:

http://www.parelli.com/info_page.php?pa ... cles&t=lit

http://downunderhorsemanship.com/articl ... e87b2f6da4

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 12:50

Goede uitleg van Cas OK dan! .

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 13:20

Idd een prima uitleg!